• 123ost

Vart ska man dra gränsen för barn? Det här är så svårt!

Vi har precis varit och kikat på festlokalen och vi trodde att vi skulle bli 95-100 personer.
    Men nu när jag sitter här och ska kika på bordsplacering så inser jag att jag har räknat lite galet!
    Vi blir ca 105 personer och det får inte plats i lokalen! Finns heller ingen annan festlokal eftersom vi gifter oss på en lite mindre ort.

Vi vet inte vilka vi ska plocka bort från gästlistan. Det kommer finnas en hel del barn på festen, många vi inte känner alls. Vi tänkte först att vi kanske är illa tvugna (och enkelt) att sätta en åldersgräns men då dök ännu ett problem upp.. min lillebror kommer vara 12 år (marsalk dessutom) och sambons fasters familj har 4 barn, ett av dem kommer vara 8-9år och vår son som kommer vara 1år och 3 månader (han kommer gå hem med gammelfarmor på kvällen).. Dessa barn vill vi jättegärna ha där, resten är inte lika viktiga..

Hur löser vi det här?

Det hade varit lättast att se efter att alla har OSAt hur många platser vi har men vi kan som inte chansa och hoppas på att några tacker nej precis.

Hur hade ni löst detta?

• Svar på tråden Vart ska man dra gränsen för barn? Det här är så svårt!
  • Vingilot

Om jag förstår dig rätt är det "bara" 5 personer över maxgränsen? Hur många av barnen är så små att de inte sitter på egen stol? Kanske går att trixa in barnstolar eller liknande?

• 123ost
    Vingilot skrev 2011-10-02 16:00:27 följande:
    Om jag förstår dig rätt är det "bara" 5 personer över maxgränsen? Hur många av barnen är så små att de inte sitter på egen stol? Kanske går att trixa in barnstolar eller liknande?
    Vi kollade upp det och barnen som "räknas" som gäster (sittplats + mat) är dessa 5 personer.
    Åldern är mellan 3-7 år.
  • Vingilot

Ah, jag förstår. Hm...
    Är det lokalens säkerhetsföreskrifter som sätter gränsen vid 100 personer eller är det mer en praktisk fråga? Om det inte är säkerheten kanske det går att lösa med lite oortodox bordsplacering eller något sånt?

• 123ost

sen är det några barn som kommer vara 0-2 år

• Vingilot

Och med bordsplacering menar jag just hur borden placeras, inte vem som sitter var...Flört

Annars kanske ni kunde köra med åldersgräns men sätta den så pass lågt att 3-7-åringarna får stanna hemma? Att er egen son undantas från den regeln borde inte uppröra någon.

• 123ost

Att vänners barn får stanna hemma är en smart gräns, men tyvärr hjälper den inte oss alls då vänners barn är alla över den gränsen :/

• 123ost

Eller kan vi göra så att vi sätter en åldersgräns på 12 år och sedan får vi lite fult informera familjen att de får ta med sig 8åringen i alla fall. Det känns som att inte många skulle bry sig om det eftersom det barnet ändå är äldre än alla andra barn som inte blir bjudna då.

eller är det jättefult att göra så?  Jag kan ändå tänka mig att många föräldrar skulle tycka det vore skönt att vara barnfria, förutom sambons kusiner dock men de spelar ingen större roll om de kommer egentligen, de är bara "måste-bjuda-folk".

Blir att ta oss en riktig funderare här..

• På rosa moln
    123ost skrev 2011-10-02 16:33:19 följande:

Jag kan ändå tänka mig att många föräldrar skulle tycka det vore skönt att vara barnfria...

Ja precis, tror ni inte att en del av dem som kommer har tänkt att lämna sina barn hemma så att det löser sig på det sättet? Personligen så skulle jag nog inte tycka att det vore så avslappnande att gå på bröllop tillsammans med små barn exempelvis.
  • pimory

vi hade bara med familjens barn DVS våra 2 barn och min brors 2 barn..
    de andra barnen fick stanna hemma :)
    och ingen ifrågasatte det heller..

• 123ost
    På rosa moln skrev 2011-10-02 18:49:22 följande:
    Ja precis, tror ni inte att en del av dem som kommer har tänkt att lämna sina barn hemma så att det löser sig på det sättet? Personligen så skulle jag nog inte tycka att det vore så avslappnande att gå på bröllop tillsammans med små barn exempelvis.
    Ja, jag tror att några kanske lämnar barnen hemma med barnvakt. Men vi kan som ändå inte räkna med att dom ska det.. för tänk om alla kommer, vad gör man då? :)
    pimory skrev 2011-10-02 18:50:54 följande:
    vi hade bara med familjens barn DVS våra 2 barn och min brors 2 barn..
    de andra barnen fick stanna hemma :)
    och ingen ifrågasatte det heller..
    Som jag skrev tidigare åt någon annan, det är bra tänkt men det skulle inte hjälpa oss så mycket.
    Det är mest kusiners barn, inte vänner. Sedan vill vi ändå att sambons kusiner ska vara med och den yngsta kommer vara 8 år då. Vi står varandra ganska nära så det skulle kännas konstigt om dom inte blev bjudna, eller bara 8åringen :)
Svar på tråden Vart ska man dra gränsen för barn? Det här är så svårt!