Inlägg från: Drömmaren |Visa alla inlägg
  • Drömmaren

Erfarenhet av Gemsheaven/köpa diamant på nätet?

Hej,

Jag vill ha råd/tips på köpa diamant på nätet.

Speciellt via Gemstone, håller stenarna den kvalitet som utlovas?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-03 10:58
    Skrev fel natuligtvis... Gemsheaven menade jag såklart!

• Svar på tråden Erfarenhet av Gemsheaven/köpa diamant på nätet?
  • Drömmaren
    Tofve skrev 2011-10-03 11:49:12 följande:
    Jag köpte diamanten till min förlovningsring på kaplans.se, i en av auktionerna. Jag är jättenöjd och beställde även ett värderingintyg till diamanten. Eftersom det var auktion så fick jag den till ett bra pris och kvalitén är väldigt god sa guldsmeden som smidde själva ringen. Kikade in på Gemheaven, det var onekligen billiga priser men stenarna var inte av högsta kvalitét, men det är ju en smakfråga.
    Köpte du en lös sten på Kaplans eller köpte du en ring som du sedan plockade isär?

Får man fråga vad du köpte och vad du fick ge?
  • Drömmaren

JAg är ute efter en något större sten, runt 0,6-0,8... ska göra en solitärring av min farmors gamla ringar.

• Drömmaren

Vad är det egentligen för skillnad på de diamanter man köper från till exempel Gemsheaven och andra ställen? Hur kan det skilja så mycket i pris?

Varför är t ex GIA diamanter så mycket dyrare?

Har fått en prisuppgift nu på en 0,7 ct diamant för 11-12000 kr. Verkar det rimligt?

• Drömmaren
    KhiraLii skrev 2011-10-04 21:39:39 följande:
    Diamanter säljs i väldigt varierande kvalité och det avspeglas direkt i priset. Diamantpriser är väldigt hårt reglerade och det är sällan du kan göra några kap så du får helt enkelt vad du betalar för. GIA ihop med AGS är de två finaste certifikaten. Det är dessa två laboratiorier som har tagit fram det graderingssytstem av diamanter som vi har idag. Alla andra laboratorier utom möjligtvis HRD graderad sina diamanter lösare dvs en J diamant hos GIA blir en H diamant hos EGL. Diamanten kommer däremot inte kosta som en H diamant utan en J diamant för marknaden vet att dessa certifikat överskattar graderingarna. Där har du en förklaring till varför till synes likadana diamanter med samma specifikationer kostar olika beroende på deras certifikat. Har de inget certifikat alls så kan det vara precis vad som helst du köper. Färgbehandlade och "clarity enhanced" förekommer ofta i sådana sammanhang.

För 12000 får du en svagt gultonad diamant på 0.65 ct med i de flesta fall synliga inneslutningar och en dålig slipning. Om du är ute efter att ha en diamant pga av materialets egenskaper, dvs dess otroliga förmåga att återge ljus så behöver du öka din budget till det dubbla eller så kan man gå ner i storlek till 0.55-0.60

Om du är ute efter en diamant mer av sentimentala skäl, "en diamant varar för evigt" se till att ändå köpa en med certifikat så att du är säker på att inte få en clarity enhanced just för risken att de spricker.

Det finns även billigare alternativ som inte är diamanter. Tex moissanite glittrar ännu mer än en diamant och har en hårdhet i likt med safirer. De lämpar sig således bra för förlovningsringar/vigselringar som man vill ha länge. Ett bra företag är moissaniteco.com . En expert kan se skillnad på en diamant och en moissanit på sättet de glittrar på och att de i vissa ljussituationer kan få en lätt lätt grönaktig ton.

Du verkar kunna det här med diamanter. Jag har hittat följande diamant:

Vikt: 0,69 carat
    Storlek: 5,79-5,75x3,40 mm
    Form/Slipning: Rund Brilliant/Mycket God
    Färg: Vit H (Wesselton)
    Klarhet: IF
    Lyster: Underbar (6 Gradering 1-6)
    Certifikat: IGI nr F2G95045

20700 kr vill de ha för stenen. Verkar det som ett bra pris?

• Drömmaren

KhiraLii, du verkar kunnig. Har du arbetat med detta? Jag trodde att IGI certifikat var något man kan lita på.

Stenen jag beskrev ovan har kostat 27 999 kr... men detta är kanske fortfarande för låg för att vara bekväm med?

Fick detta erbjudande igår:

Vikt: 0.72 carat

Storlek: 5.7x5.7x3.5 mm

F?rg: H (Wesselton Vit)

Klarhet: SI2

Pris jag kan erbjuda: 10000kr

• Drömmaren

Jag är så sjukt tacksam för att du tar dig tid så du förstår inte! JAg tycker det är en djungel så alla tips är välkomna :)

• Drömmaren
    KhiraLii skrev 2011-10-06 12:38:40 följande:
    Du måste klistra in hela länken för att få videon att funka

"Om 0,7 ct varit jätteviktigt för mig så hade jag utan tvekan köpt den K VS1:an. Jag vet exakt vad jag får, att den inte kommer ha några synliga inneslutningar, att den kommer glittra som tusan men vara svagt svagt gulfärgad."

Vilken menar du?

Den för 20 700 kr?

Svar på tråden Erfarenhet av Gemsheaven/köpa diamant på nätet?