Erfarenhet av Gemsheaven/köpa diamant på nätet?
Vad är det för storlek du är ute efter? Vissa storlekar köper man bäst genom guldsmeden som skall göra ringen.
Vad är det för storlek du är ute efter? Vissa storlekar köper man bäst genom guldsmeden som skall göra ringen.
Vet inte om du skrev till mig men jag svarar ändå
Jag vet inte vad jag är ute efter för storlek...Vill inte ha något jätte stort utan hellre flera små... Märks det att jag inte kan något om detta?!
Vad är det egentligen för skillnad på de diamanter man köper från till exempel Gemsheaven och andra ställen? Hur kan det skilja så mycket i pris?
Varför är t ex GIA diamanter så mycket dyrare?
Har fått en prisuppgift nu på en 0,7 ct diamant för 11-12000 kr. Verkar det rimligt?
Du verkar kunna det här med diamanter. Jag har hittat följande diamant:
Vikt: 0,69 carat
Storlek: 5,79-5,75x3,40 mm
Form/Slipning: Rund Brilliant/Mycket God
Färg: Vit H (Wesselton)
Klarhet: IF
Lyster: Underbar (6 Gradering 1-6)
Certifikat: IGI nr F2G95045
20700 kr vill de ha för stenen. Verkar det som ett bra pris?
Jag har inte jobbat med diamanter däremot är jag genuint intresserad och har köpt ett antal själv. Läser väldigt mkt på pricescope.com som är ett amerikanskt forum för riktiga diamantentusiaster. Där hänger de mest kända juverlerarna i branchen, likaså flertalet gemologer ifrån GIA/AGS som jobbat 20-30 år i branschen med att ta fram graderingssystemen. Jag anser att deras kunskap vida överstiger kunskapen hos den normale juveleraren i sverige.
Som jag skrev tidigare så är det GIA och AGS som har satt standarerna för vad som är H tex och vad som är SI2. De är väldigt strikta. Pga detta har det ploppat upp ett antal andra laboratorier som inte graderar sina stenar lika strikt, tex EGL och IGI. Om du som diamantförsäljare sitter på tex en J I1 enl GIAs standard så vet du att det kan vara en svårsåld sten. Om du då istället skickar den till tex IGI så kommer certifikatet istället säga H VS2/SI1 (ungefärliga siffror då ingen gjort en storskalig studie på exakt hur de olika certen skiljer sig åt). Denna H VS2 är betydligt mer lättsåld för gemene man känner inte till skillnaden på certifikaten. Däremot kommer den vara prissatt i närheten av en GIA J I1. Kunden kommer tänka att jag har en IGI H VS2 för säg 20 000 och en GIA H VS2 för 30 000, klart den oinsatte väljer IGI stenen. Kunden tror den gjort ett kap, diamantförsäljaren blir av med en svårsåld sten. Alla är nöjda och glada såvida inte kunden får möjlighet att jämföra sin sten med en GIA H VS2
Diamantbranschen är en tuff bransch med mycket pengar i omlopp. Klart att många mindre seriösa tar tillfället i akt att tjäna några hackor och då dyker sådana här fenomen upp med mindre seriösa cerifikat, behandlade stenar, clarity enhanced etc.
Något som är väldigt viktigt i USA när det gäller diamantköp är slipningsgraden. Detta har inte direkt nått Sverige än och det är det jag försöker få fram med mina inlägg här på forumet.
Slipningsgraden är verkligen A och O för hur diamanten upplevs. Det får diamanten att se vitare ut, du ser mindre inneslutningar för du ser reflektioner av ljus istället för att se in i stenen etc. Åsikten bland de kunniga är att du skall absolut inte köpa sämre än ideal slipning med GIA eller AGS cert. Inte ens om du väljer ideal slipning är du säker på att få en toppsten då detta också är en ganska bred kategori. Man pratar då även om superideal och då skall stenen ha vissa speciella mått.
Har du inte råd att skaffa en superideal eller ideal GIA/AGS sten så får man tumma på de andra kriterierna dvs storlek, färg, inneslutningar. Man brukar säga att slipning är viktigast, därefter färgen och sist inneslutningsgraden såvida man inte börjar kika på stenar med I1/I2.
Färg:
Detta är väldigt subjektivt, vissa ser jättemkt färg i en H sten andra är jättenöjda med J/K eller även lägre. En lägre färg kommer inte påverka ljusåtergivningen alls i stenen så det finns egentligen inga dåliga färger bara vad kunden har för preferenser gällande sin sten. Sätter du stenen i gult guld så spelar färgen mindre roll eftersom den ändå kommer bli lätt gulfärgad pga fattningen. Det här är en jättebra film på hur de olika färgerna ser ut www.youtube.com/user/DiamondInfoMan D-O avhandlas. Detta är alla GIA stenar vilket är viktigt att komma ihåg i sammanhanget. Man graderar en diamants färg när de är uppochner för då syns den bäst. Däremot när du vänder på stenen så ser du inte alls lika mycket färg. Du kommer få se båda positionerna i filmen. Tex kan man tycka att en K sten är svagt gul uppochner men när den väl vänds så har jag svårt att se skillnader. Här får du avgöra hur lågt du känner att du vill gå för att få den storlek du vill ha. Som jag nämnde så spelar slipningen en stor roll för färgen. En dåligt slipad H diamant kommer ofta se gulare ut än en toppslipad J diamant.
Inneslutningar:
Du ser ingen som helst skillnad mellan VVS och VS så det finns ingen anledning att betala mer för att köpa en VVS. Det kommer heller inte vara någon skillnad i ljusåtergivning mellan dessa två kategorier. Vid SI1 och SI2 så kan man börja se inneslutningarna med blotta ögat. Det finns fortfarande en hel del stenar där man inte gör det men det gäller att man får kolla på dem då eller ha en seriös juvelerare utvärdera detta åt en. Detta är en toppenkategori om man vill ha mkt diamant för pengarna. SI har i de allra flesta fall precis samma ljusåtergivningsförmåga som en VVS. Först i kategori I1/I2 så är det ganska garanterat att man ser inneslutningarna och ljusåtergivningen kan påverkas. Likaså hållbarheten på stenen.
Hur hittar man då en superidel sten? Jo det finns vissa programvaror för detta som beräknar ljusåtergivningen baserat på de mått som (skall) anges i certifikatet. www.pricescope.com/tools/hca Du skriver i dina värden här och toppstenar skall hamna under 2 poäng. Den K diamanten jag tipsade om överst tror jag hamnade på 1.3 om jag minns rätt dvs det är verkligen en top of the line sten som du kan vara mkt stolt över att äga. Få har sådana stenar i sverige. Om inte länken funkar så googla på Holloway cut adviser då det är ganska högt söktryck på just den sidan av och till.
Min sammanfattning är att om du är noga med vilka kriterier din sten skall ha så kan du inte köpa något annat än GIA/AGS certifikat. Alla andra cert utom möjligen HRD ger bara en ungefärlig uppfattning om stenen. För sådana summor vi talar om så köper du helt enkelt grisen i säcken. Jag är inte bekväm med det men jag vet inte hur viktig denna diamant är för dig och hur noga du är mer kriterierna. Om 0,7 ct varit jätteviktigt för mig så hade jag utan tvekan köpt den K VS1:an. Jag vet exakt vad jag får, att den inte kommer ha några synliga inneslutningar, att den kommer glittra som tusan men vara svagt svagt gulfärgad.
Den sista stenen är alldeles för billig. I det du skrev finns ingen information om slipning så den kan lika gärna vara för platt eller för djup så att man kommer se rakt igenom den som ett fönster.
Hoppas du inte tycker jag har en tråkig ton men försöker bara förklara på ett så tydligt sätt som möjligt.
Du måste klistra in hela länken för att få videon att funka
"Om 0,7 ct varit jätteviktigt för mig så hade jag utan tvekan köpt den K VS1:an. Jag vet exakt vad jag får, att den inte kommer ha några synliga inneslutningar, att den kommer glittra som tusan men vara svagt svagt gulfärgad."
Vilken menar du?
Den för 20 700 kr?
Den här är lika bra slipad som den för 2010 www.jamesallen.com/diamonds/J-SI2-Ideal-Cut-Round-Diamond-1384282.asp dock en färgrad högre men med lite mer inneslutningar. Tror dock inte du kan se något med blotta ögat. Skulle kosta runt 19600