• Mrs Engblom

HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?

Ja jag här en förvirrad själ i början utav bröllopsplanerna, men vill gärna ha koll på allt så fort som möjligt  Tungan ute INGA kontrollbehov här inte {#emotions_dlg.djavulsk}

Först å främst vi kommer vara ca 55 personer på festen, där nästan alla kommer dricka alkohol HUR MYCKET BEHÖVS?? Vi har tänkt (läs jag Oskyldig) att bjuda på ett par glas till maten, men att sedan ha självkostnadspris i baren. Så jag är ivrig på att höra era åsikter/erfarenheter Tyst

Vi har också (faktiskt inte jag och min schizofrena sida utan min sambo och jag Tungan ute) disskuterat detta faktum om man ska ha trerätters (vilket var mitt självklara val) eller buffé, verkar ju som om buffé verkligen har slagit sig in i bröllopsvärlden och jag kan VERKLIGEN se fördelarna med det, speciellt då vi har folk som b.la. är vegiterianer, MEN känns det inte lite tafatt svårt att förklara men för mig är buffé mera skolklassfest...

För er som nu har haft Buffé kan ni inte förklara för mig hur ni upplevt det? Har det varit snyggt ändå? Fördelar/nackdelar, vad har det KOSTAT för ca 55 pers??

TACK för ert tålamod Skrattande

• Svar på tråden HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?
  • BlomAnna
    Fiaa skrev 2011-10-04 13:08:54 följande:
    Vi kommer nog också mest troligt ha bag-in-box vin, men tacka för karaffer.. Ser ju lite bättre ut? :)
    Tänker rent praktiskt, hur ska ni hålla reda på att gästerna bara dricker två glas till maten?
  • Mrs Engblom
    BlomAnna skrev 2011-10-04 10:56:17 följande:

Jag tänker att det blir mer spring om alla ska gå iväg och fylla på sina glas också. I så fall bör ni nog ha drickat en bit från buffén så folk inte krockar.

Jag tycker att karaffer på borden känns lite "lyxigare" så det är lite en kompomis för att jag ska komma över min "vi måste ha tre rätters" ångest

hahha bra kompensation ;) Nä håller med dig att det blir snyggare..ah får se först åf rämst vad de blir för lokal och vad som finns att tillgå då Glad
  • Mrs Engblom
    123ost skrev 2011-10-04 11:00:05 följande:
    Glömde skriva att vi ska ha förrätt också som vi gör själva.
    Bara en toast med laxröra, gott och lätt.  Då blir det inte lika tomt på borden heller då förrätten redan står där när gästerna kommer. Buffétallrikar kommer stå på buffébordet och man kommer kunna ta från två håll.
    Vi kommer nog ha vinglas och vatten glas på borden, sedan kommer vi ha plastglas i baren till vin och plastölglas om man vill ha till ölen eller cidern.

Först gillade jag inte idén med plastglas, känns inte så festligt men det fungerar bäst så.
    Då slipper gästerna ta med sig sina glas från borden till baren.
    Går säkert att hitta lite finare plastglas (engångs) *hoppas* hehe
    Finns ju jätte snygga plastglas idag å så skönt att bara kunna kasta sen och att de är mindre risk för att något går sönder :) Tycker det var en bra idé :)
  • Mrs Engblom
    Fiaa skrev 2011-10-04 13:08:54 följande:
    Vi kommer nog också mest troligt ha bag-in-box vin, men tacka för karaffer.. Ser ju lite bättre ut? :)
    Känns som om det skulle vara enklast, samt mer värt för pengarna?! Är ju bara fyra glas i en flaska, alltså en på två personer...nja vet inte, men som sagt de går ju hälla upp i karaffer då...Får se när jag vet lokal och vad vi kan tillgå.
  • Mrs Engblom
    BlomAnna skrev 2011-10-04 13:16:23 följande:
    Tänker rent praktiskt, hur ska ni hålla reda på att gästerna bara dricker två glas till maten?
    Alltså det där tror inte jag är ngt problem, har ärliga släktningar Tungan ute haha, nä men skämt å sido om man säger två glas och sen kanske det är kvar så kan man ju få ta resten, eller är det bara jag som är så pass ärlig att jag inte skulle kunna överdriva i en sån situation??
  • BlomAnna
    Mrs Engblom skrev 2011-10-04 14:50:47 följande:
    Känns som om det skulle vara enklast, samt mer värt för pengarna?! Är ju bara fyra glas i en flaska, alltså en på två personer...nja vet inte, men som sagt de går ju hälla upp i karaffer då...Får se när jag vet lokal och vad vi kan tillgå.

Vi ska köpa bag in box och tappa upp på karaffer Vet inte om det kommer finnas tillräckligt med karaffer på stället vi ska vara men då tänkte vi nog hyra karaffer på samma ställe som vi ändå ska hyra dukarna. De kostar någon krona st så det är ju ingen jätte kostnad i sammanhanget

Till vattnet tänkte jag köpa flaskor typ http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50108908 och så tänkte jag pyssla ihop nån etikett själv

• Mrs Engblom
    BlomAnna skrev 2011-10-04 14:59:44 följande:

Vi ska köpa bag in box och tappa upp på karaffer Vet inte om det kommer finnas tillräckligt med karaffer på stället vi ska vara men då tänkte vi nog hyra karaffer på samma ställe som vi ändå ska hyra dukarna. De kostar någon krona st så det är ju ingen jätte kostnad i sammanhanget

Till vattnet tänkte jag köpa flaskor typ www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50108908 och så tänkte jag pyssla ihop nån etikett själv

hihih, de flaskorna har vi redan hemma till vatten Flört snygga Skrattande Ja som sagt får väl se vad som finns att tillgå i den lokal som vi sedan hyr..
  • MsChevy

Vore det felav mig att be min lillebror att hålla i baren? Han är ju lixom utbildad bartender. Hans tjej jobbar inom restaurang, så tänkte kolla om hon kan ge mig en hand med serveringen samt två andra vänner som är duktiga med mat o servering. 

Det vinet vi tänkt köpa har så fina flaskor (JP Chenet) så vi struntar i karaffer. Men jäkla knepigt o räkna ut hur mycket det går åt o knepigt värre om nån vid bordet suger i som SvampBob Fyrkant så nån annan kanske sitter där med tomt glas....

• BlomAnna
    MsChevy skrev 2011-10-04 20:45:51 följande:
    Vore det felav mig att be min lillebror att hålla i baren? Han är ju lixom utbildad bartender. Hans tjej jobbar inom restaurang, så tänkte kolla om hon kan ge mig en hand med serveringen samt två andra vänner som är duktiga med mat o servering. 

Det vinet vi tänkt köpa har så fina flaskor (JP Chenet) så vi struntar i karaffer. Men jäkla knepigt o räkna ut hur mycket det går åt o knepigt värre om nån vid bordet suger i som SvampBob Fyrkant så nån annan kanske sitter där med tomt glas....
    Det är väl absolut inte fel att be din bror hålla i baren men vill du inte att han ska kunna vara med och partaja? Om du känner folk som jobbar inom restaurang känner de säkert folk som kan ställa upp för en vad ska man säga utan att uppmuntra till skattefus...Billigpeng

Både flera av mina syskon och vänner har sagt att de kan hjälpa till med servering etc men jag vill ju att de ska vara där som gäster så det får vara värt att lägga några kronor på "personal"
  • Fiaa
    Mrs Engblom skrev 2011-10-04 14:52:09 följande:
    Alltså det där tror inte jag är ngt problem, har ärliga släktningar Tungan ute haha, nä men skämt å sido om man säger två glas och sen kanske det är kvar så kan man ju få ta resten, eller är det bara jag som är så pass ärlig att jag inte skulle kunna överdriva i en sån situation??
    Helt klart! :) Man får helt enkelt lita på sina medmänniskor :P hehe..
  • Mrs Engblom
    Fiaa skrev 2011-10-05 08:41:06 följande:
    Helt klart! :) Man får helt enkelt lita på sina medmänniskor :P hehe..
    Håller med :D
  • Mrs Engblom
    MsChevy skrev 2011-10-04 20:45:51 följande:

Tycker jag absolut inte, sålänge han går med på det så :) Du råkar inte bo nära västerås, eller han rättare sagt ;)
  • MsChevy
    Mrs Engblom skrev 2011-10-05 17:58:29 följande:
    Tycker jag absolut inte, sålänge han går med på det så :) Du råkar inte bo nära västerås, eller han rättare sagt ;)
    Jo, jag bor nära västerås, men inte lillebror. Hur så?
  • Mrs Engblom
    MsChevy skrev 2011-10-06 19:58:07 följande:
    Jo, jag bor nära västerås, men inte lillebror. Hur så?
    haha, menade bara att han kunde ju få mera jobb Flört
  • MsChevy
    Mrs Engblom skrev 2011-10-07 07:57:53 följande:
    haha, menade bara att han kunde ju få mera jobb Flört
    Han kan nog tänka sig att resa lite o hjälpa till som bartender mot lite ersättning. Han är duktig o service mindedGlad
  • Brudiframtiden

Vi ska förmodligen ha grillbuffé som kostar 250/person men ingen förrätt och ingen dessert utan kaffe och tårta bara. I grillbuffén ingår grillare på plats. Maten som ingår är:

Jägarkryddad kycklingfilé, helgrillad gris, rökta lax i den smaksättning du önskar och helgrillad entrecôte. Potatisgratäng, bakad potatis, rostade rotfrukter, säsongens sallad,  hemlagade såser, fruktfat, bröd och smör.

Vi  kommer nog att behöva någon som fyller på och lägger upp samt plockar fram dricka etc...Vem det ska vara har vi dock ingen aning om än. Bar har vi inte funderat på än om man ska ta typ en tia/glas vin/öl/drink eller om man ska bjuda. Kanske åker vi till Tyskland och handlar......Vi kommer att vara ca 45 personer.
  • Darling Daisy

Har inte läst hela tråden, men beskriver vår fest:

Vi bjöd både på lunch och middag - buffé båda gångerna. Det var mysig, fint och gott. Alla blev mätta och vi fick mycket mat över. 

Se till att ni har bra serveringspersonal, bra uppläggningsfat/bestick och snygga bord så blir en buffé väl få festlig som en trerätters.
    Vi hade grillbuffé med kock till kvällen, enkelt för serveringspersonalen och uppskattat av alla.

Vi bjöd på all dricka (mineralvatten till lunchen, vin/öl/vatten till kvällen och hade fri bar). Kvällens hjälte blev serveringstjejen som frivilligt ställde sig som bartender (hon tyckte det var jättekul!), det gjorde baren till en succé.
    Vi fick ganska mycket dricka över, så vi lämnade tillbaka ganska mycket till systemet. Funkade bra. 

• Brudiframtiden
    Darling Daisy skrev 2011-10-08 15:03:13 följande:
    Har inte läst hela tråden, men beskriver vår fest:

Vi bjöd både på lunch och middag - buffé båda gångerna. Det var mysig, fint och gott. Alla blev mätta och vi fick mycket mat över. 

Se till att ni har bra serveringspersonal, bra uppläggningsfat/bestick och snygga bord så blir en buffé väl få festlig som en trerätters.
    Vi hade grillbuffé med kock till kvällen, enkelt för serveringspersonalen och uppskattat av alla.

Vi bjöd på all dricka (mineralvatten till lunchen, vin/öl/vatten till kvällen och hade fri bar). Kvällens hjälte blev serveringstjejen som frivilligt ställde sig som bartender (hon tyckte det var jättekul!), det gjorde baren till en succé.
    Vi fick ganska mycket dricka över, så vi lämnade tillbaka ganska mycket till systemet. Funkade bra. 
    Hyrde ni in serveringspersonal? Hur många var ni och hur mkt alkohol köpte ni in? Svååårt att beräkna!
  • Darling Daisy
    Brudiframtiden skrev 2011-10-08 15:10:21 följande:
    Hyrde ni in serveringspersonal? Hur många var ni och hur mkt alkohol köpte ni in? Svååårt att beräkna!
    Vi hade ca 50 gäster.
    Det var våra bekanta som severade. De var tre personer och jag tror det räckte ganska bra. 
    Borden var dukade med glas, bestick, servetter och mineralvatten. Tallrikarna stod vid buffébordet.
    Serveringstjejerna skötte uppläggningsfaten, plockade undan porslinet, packade ihop resterna och skötte allt småplock.
    Ett tips är dock att se till att ni har åtminstone en person som är erfaren inom servering/fest. Vår huvudansvariga har jobbat många år inom restaurangbranschen och hon såg till att allt flöt perfekt!! 

Jag kommer tyvärr inte ihåg hur mycket alkohol vi köpte, men det blev som sagt för mycket. Vi kollade på de rekommendationer som finns (bla på systembolaget) och la sen till lite mer (vi hade ju också två måltider att räkna på). 
Svar på tråden HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?