• Dejli

Varför gifter ni er nu?

BlomAnna skrev 2011-10-05 11:34:26 följande:
    Jag har flera gånger undrat över de som väljer att gifta sig

när de har det ekonomiskt tufft. Varför har ni valt att gifta er trots det och
    inte vänta tills man har en bättre ekonomi/hunnit spara mer pengar etc?

Jag har inget bröllop inplanerat än, men tycker det är en jättekonstig fråga... varför undrar man det? Är det konstigt att man vill gifta sig för äktenskapets skull och inte för festens skull? Varför måste man ha god ekonomi för att gifta sig? Om man är stormrik men gifter sig på tu man hand, är det äktenskapet mer värt än samma sak för ett par som är fattiga som kyrkråttor?

Även om du säger att det inte är ett påhopp (och det tycker jag inte heller att det känns som) så undrar jag varför man ställer en sådan fråga, för jag anar ändå en nedvärderande ton... Är det något skäl som är starkt nog för att "få" gifta sig trots dålig ekonomi, eller är det inte "tillåtet" för en del med sämre ekonomi att gifta sig om de bara har "dåliga" anledningar?

Vi har en god ekonomi, men vi kommer nog inte ha en så stor eller påkostad fest för det, av olika anledningar, när det är dags. Det är inte en bättre fest ju mer påkostat det är. 80% sitter i planeringen och upplägget... Jag blir uppriktigt less på folk som försöker bräcka varandra i påkostad mat etc. Ett år i efterhand minns du inte vad som bjöds, men du minns garanterat om du hade en trevlig fest... eller kanske ännu mer om det var en tråkig fest.
  • Dejli
    Nudax skrev 2011-10-05 23:00:42 följande:
    Fast de trådar som handlar om att spara in på poster etc för att inte bröllpet ska dra iväg upplever inte jag bara inkluderar/handlar om personer som gör så för att de inte har möjlighet till annat. Jag är själv en av dem som figurerar i "spara in på den och den posten"-trådar, vi har satt en budget på 36-40.000 men det är INTE för att vi inte har råd med mer, vi skulle kunna kosta på bröllopet mycket mer då vi har relativt god ekonomi. Men för oss är det inte det som betyder något. Vi vill gifta oss för att vi tokälskar varandra och vi vill fira detta med folk vi älskar för att kunna ha en jättehärlig dag (därav mindre bröllop, färre gäster som alla står oss nära t.ex). Det som just jag och min m2b gillar och önskar till ett bröllop råkar vara sånt som inte behöver kosta massor, nått vi valt för att vi vill inte för att vi behöver.

Poängen: Det kan vara så som du säger för en del, men det är långt ifrån alla som arbetar för att hålla budgeten nere bara för att det måste, det är helt enkelt inte alla som tycker det är vettigt att lägga 10.000 på en fotograf eller 3000 på favors till gäster. Tror jag.
    Nej, jag håller med... vi skulle utan problem kunna spara 10 - 15 000 kr i månaden om vi ville, utan att behöva leva på nudlar... nu sparar vi kanske hälften av det, och jag har ändå ingen lust att lägga 100 000 på ett bröllop, för en enda dag... men jag har då ingen lust att lägga mer än max hälften av det (och då blir det säkert uppåt 100 gäster) på fest+ring+klänning etc, och sedan kunna fortsätta leva som vi gjort resten av året.

Bröllopet är bara en dag av hela livet, och jag vill ha en fantastisk fest, men det hänger inte på pengarna. Nu har vi iofs den turen att vi inte behöver betala för varken lokal eller tårta, för den hjälpen kan vi få av släkten (en släkting är prisbelönt tårtkonditor), och jag tror det är fullt möjligt att få till resten också med lite hjälp av släkt och vänner (med tid, inte ekonomiskt - det fixar vi själva).

Det är fortfarande väldigt mycket pengar, även om man räknar bort klänning och ringar (kanske 15 000 totalt, vilket känns rimligt för oss). Jag tror nog de allra flesta tänker efter ett antal gånger innan man lägger 40 000 kr för mat+lokal+dekkorationer för en 50-årsfest eller så (som ju också kan vara en stor händelse/fest för många), men att lägga ut 100 000 för ett bröllop gör man utan att blinka.

Nej, jag tycker fortfarande att det är en konstig frågeställning. Varför kan man inte få fira sin bröllopsdag för att man vill gifta sig för sin egen skull för en väldigt liten budget, och inte för att man vill skryta inför sina vänner med en svindyr fest som kanske inte blir mer lyckad för det... och då har man ju lagt ut massor med pengar som inte uppskattats.
Svar på tråden Varför gifter ni er nu?