Dejli skrev 2011-10-05 14:40:10 följande:
Jag har inget bröllop inplanerat än, men tycker det är en jättekonstig fråga... varför undrar man det? Är det konstigt att man vill gifta sig för äktenskapets skull och inte för festens skull? Varför måste man ha god ekonomi för att gifta sig? Om man är stormrik men gifter sig på tu man hand, är det äktenskapet mer värt än samma sak för ett par som är fattiga som kyrkråttor?
Även om du säger att det inte är ett påhopp (och det tycker jag inte heller att det känns som) så undrar jag varför man ställer en sådan fråga, för jag anar ändå en nedvärderande ton... Är det något skäl som är starkt nog för att "få" gifta sig trots dålig ekonomi, eller är det inte "tillåtet" för en del med sämre ekonomi att gifta sig om de bara har "dåliga" anledningar?
Vi har en god ekonomi, men vi kommer nog inte ha en så stor eller påkostad fest för det, av olika anledningar, när det är dags. Det är inte en bättre fest ju mer påkostat det är. 80% sitter i planeringen och upplägget... Jag blir uppriktigt less på folk som försöker bräcka varandra i påkostad mat etc. Ett år i efterhand minns du inte vad som bjöds, men du minns garanterat om du hade en trevlig fest... eller kanske ännu mer om det var en tråkig fest.
Vad tråkigt att du tycker jag har en nedvärderande ton det är inte alls min mening.
Anlendingen till att jag frågade var för jag läste flera trådar där flera skrev om att de av olika anledningar hade dålig ekonomi och därför försökte spara in så mycket som möjligt på bröllopet, vissa valde att ta ut kuvertavgift etc. Jag blev helt enkelt nyfiken på varför man väljer att gifta sig när man är i det läget när det är möjligt att vänta så att säga.
Dessutom känner jag själv att vi kanske borde vänta tills inte en av oss är föräldraledig och vi har bättre eknomi så att säga.