• Aniara4

Vinterresa eller ej? Åka med en vän?

Jag tycker det beror på hur stort behov du känner av att resa. Att resa ensam med väninnan verkar inte riktigt schysst, ni är ju faktiskt en enhet nu, och bör inte ha påfallande olika levnadsnivå oavsett om ni tjänar lika mycket (tror t.o.m. det står i lagen, även om den förstås syftar på allmän levnadsstandard och inte på semesterresor).

Jag tänker ju på hur jag själv känner varje höst/vinter, och jag har ett skriande behov av att få se lite sol i november, andra klättrar på väggarna i februari, medan en del inte har några större problem med vintern alls. Tillhör du (och din man) den sistnämnda gruppen låter det ju som att ni har viktigare saker att spara till. Men känner du att du absolut vill åka iväg i vinter och du har pengarna, så bjud med din man!

• Aniara4

Kan ju tillägga att min man tjänar MYCKET mer än vad jag gör (just nu studerar jag utan studiemedel och jobbar bara enstaka dagar), och jag skulle inte bli särskilt glad om han drog på semester utan mig bara för att jag inte har pengar till att betala "min" del.

• Aniara4
    Dejli skrev 2011-10-06 10:47:35 följande:
    En weekendresa låter väl som en trevlig kompromiss tycker jag. Jag tycker absolut att man ska få resa med sina vänner, men då är det det som är syftet och inte att man inte har råd att avvara kostnaden för båda att resa...
    Ja precis, det är ju en annan sak om man säger att "jag skulle verkligen vilja åka iväg med min kompis, är det ok för dig?". Men som frågan lät (det var säkert inte så den var menad) så ville MrsT helst åka med sin man, men eftersom han inte hade några pengar skulle han inte få följa med (typ).

Så om det inte är så att han är ointresserad av att resa så låter det väl som en bättre idé att se över den gemensamma budgeten och se om man kan planera in en gemensam resa för båda. Åker man på ovanliga tider brukar det iofs gå att få en sistaminuten till solen till ungefär samma pris som en cityweekend, men om sol&bad inte är det viktigaste syftet finns det ju hur många kortare resor som helst som man kan få för en billig penning om man sköter sina kort rätt.
Svar på tråden Vinterresa eller ej? Åka med en vän?