• MrsT2011

Vinterresa eller ej? Åka med en vän?

Hjälp mig fundera ut hur jag ska göra!

Jag tjänar tillräckligt för att kunna åka till kanarieöarna en vecka i vinter. Men min man jobbar deltid och anser sig inte ha råd att åka med. En vän till mig är jättesugen och vill gärna åka, men jag vill ju helst resa med min man!

Till saken hör att bröllopet krävde en del pengar i somras, jag borde kanske strunta i resan helt? Snart måste vi köpa bostad, alla bidrag till handpenningen är såklart välkomna... Plus att vi försöker få barn.

Har funderat lite på att ge resan till min man i julklapp, men vi brukar aldrig köpa så dyra julklappar till varann... Han kanske inte skulle uppskatta det...

Hur hade ni gjort?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vinterresa eller ej? Åka med en vän?
  • MrsT2011

Tack för era synpunkter!

Självklart har jag pratat med honom om min längtan efter sol i vinter, och han har ingenting emot att jag åker med min väninna, det var snarare hans förslag. Tidigare har hans schemlagda heltidsjobb satt käppar i hjulet, de beviljar i stort sett bara semester under sommaren.... Men nu när han jobbar 50% har han helt andra möjligheter att få ihop en "lucka" under vintern. Så nu är det tvärtom mot tidigare, nu finns tiden men inte pengarna!

Och självklart betraktar vi våra pengar som gemensamma i väldigt stor utsträckning, särskilt sparpengarna. Det verkar som att han tycker att det funkar för hushållskassan att lägga pengar på en resa enbart för mig, men att det tar emot när det plötsligt handlar om det dubbla för en gemensam resa.

Det fina med denna omröstning är att jag håller med er om att vår relation och vår ekonomi är viktigare än semester med en kompis. Så nu har jag åtminstone lyckats stryka ett alternativ!

Vad sägs om att bjuda honom på en weekendresa istället? Vi älskar storstadsresor båda två, lika mycket som solresor. För det mesta har vi semester i augusti, och då har vi hoppat över resmål som Rom eftersom det är varmt som i en bakugn där vid den tiden på året. (Varmt resmål utan närhet till havet är bara att glömma.) Men en tripp till Rom i början av mars kanske? Upplevelsen väger lika tungt som sol&bad känner jag, tror att han håller med.

Svar på tråden Vinterresa eller ej? Åka med en vän?