Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Vilken bukett?

Gloriosan är fantastisk både till din klänning och till makens outfit. Den har en lite kräv och spretig "otänjd" skirthet och en luftig och spröd, känsla som nästan påminner om fjärilsvingar.

Dock skulle jag som florist gärna göra den med några rankor på längden, (den finns att beställa antingen som enstaka små blommor, eller hela rankor, där det sitter flera blommor längs med rankan)så du får en lång och smal bukett, där varje blomma verkligen kommer till sin rätt. Den rund är fin, men jag tycker om när man ger varje blomma luft och utrymme att synas. Dessutom har din klänning släp och kan behöva att buketten följer upp fomen lite mer än bara en liten rund färgklick i mitten.

Om du väljer Gloriosa, så är det viktigt att notera att den är oerhört köldkänslig, och under inga omständigheter får ställas i kylen, som man annars ofta gör med brudbuketter för att de ska hålla längre.
    Gloriosa är en tropisk växt, precis som tex många orkidéer.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Godis, jag brukar akta mig för att lägga ut bilder på hela buketter, eftersom jag står reggad som "jobbar med bröllop" och är utbildad florist. Det skulle kunna misstänkas vara mina egna arbeten jag visar upp, vilket är förbjudet. Jag blir själv galen på dem som använder forumet som gratisreklam för sig själva, istället för att betala för reklamplats, så jag vill inte råka trampa i klaveret själv. Trots att jag faktiskt just nu inte alls jobbar vare sig med bröllop eller som florist.

Men, det jag menar är att man bygger buketten med fall neråt. Det går att göra väldigt smalt och skirt. vilket jag tycker passar den klänningen. I princip kan man säga att det vore som att ha buketten du visar, kanske bara aningen mindre i diameter, och så låta blommor "klättra" neråt i sick-sack längs med sina egna rankor och nerför klänningen mot golvet.

Här är ett exempel-med helt andra blommor, men åtminstone med lite av den form jag tänker. Jag menar dock att den ska vara luftigare, så som blommorna verkligen växer på sina rankor.

Jag tar risken att visa bilden, för jag tror många av de andra florister som finns här, vet att detta är en bild ur en av Per Benjamins böcker, en florist man inte "knycker " credden för jobbet av utan vidare. Jag har alltså verkligen inget att gör med just den här buketten.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Vilken bukett?