• JennyS

Platina eller Palladium

Hej
    Vi håller för tillfället på att kolla på förlovningsringar och vi håller på att bli tokiga, beslutsångest så det står härliga till.

Vi har kollat på en ring från TCOL och har mer eller mindre bestämt oss för modell. Men när det kommer till material snurrar det i huvudet. Fick prisuppgifter för både platina och palladium igår och platina blir dubbelt så dyrt, men trots det så kan vi inte bestämma oss.

Så nu undrar jag om det någon där ute som har platina- eller palladiumringar som skulle kunna ge sitt omdömme om sin ring? Har palladium blivit repigt? Har den blivit matt? Har platina blivit repig eller mattats av? 

Skulle verkligen uppskatta all info från er som redan tagit beslutet :) 

• Svar på tråden Platina eller Palladium
  • veronym

Kan verklign rekommendera varmot Palladium ringar. Har själv min vigselring i Palladium, och den har hållit färg och glans. Små repor, men ej mer  än vanligt guld får.

• chabar

Som jag uppfattar likheterna och skillnaderna mellan palladium och platina så är de väldigt lika i lyster och fär. Väldigt blanka och väldigt ljusa! Det som dock skiljer kraftigt är ju att platinan är riktigt tung (och kostar ca 1300 kr per gram) medan palladium är en lättare metall som kostar mindre per gram (ett ex. är runt 630 kr/ gr).

Bägge är visst också väldigt tacksamma att slipa om, slits nästan inte alls av putsning som guld kan göra.

(Min personlig aåsikt är väl att platina endast har fördelen i att ha ett bättre andrahandsvärde, men eftersom man köper ringen för resten av livet och vikten inte är så betydelsefull så skulle jag välja palladium och lägga resten av pengarna på nåt annat. Typ stenar :D)

Svar på tråden Platina eller Palladium