• thejon

Kaffe till efterrätt och kaffe till tårtan?

Serverar ni kaffe till både efterrätten och tårtan? Finns de någon slags efterrätt som man inte behöver ha kaffe till? Dricker inte själv kaffe så har ingen aning :)

Vi ska ha buffé till bröllopsmiddagen. Kan inte bestämma om vi ska ha efterrätt och senare tårta eller bara tårta. Om vi väljer bara tårta vill jag inte ha den som dessert utan senare efter en bensträckare och til dansen. Skulle helst vilja ha något litet att bjuda på efter buffén då, t. ex en liten chokladbit som ligger vid dukningen och som gästen kan ta när den vill. Men då finns det en del som tycker att man måste ha kaffe till den.... vad tycker ni ??

• Svar på tråden Kaffe till efterrätt och kaffe till tårtan?
  • Fairyfire

Jag tycker att det räcker med kaffe till själva tårtan :)
    Så har det varit på de bröllop jag varit på.

• Aniara4

Det där satte myror i huvudet på mig också! Vi löste det så att gästerna fick en liten chokladpralin direkt efter maten, och samtidigt började en musikunderhållning som höll på 20-30 minuter. Och ganska kort därefter serverades tårta och kaffe, som efterrätt med en viss fördröjning.

• baby freeze

Jag vill gärna ha kaffe efter maten, och sen en påtår till tårtan.

• Trivia

För min del skulle det inte spela någon roll om jag fick kaffe en eller två gånger. Hur lång tid kommer ni ha mellan mat och tårta? Om det hinner gå någon timme eller mer så känns det ju inte så konstigt att dricka kaffe igen.

• aniara

Vi kommer ha dessertvin till desserten och kaffe med avec till tårtan.

• Chicita

Vi åt lingonkokta päron med en messmörsreduktion som 4:e servering (efter typ 12 rätter fördelade på 3 serveringar innan detta. Så alla var ju dessutom bra mätta).
    Det vin vi hade kvar i glasen dög gott till efterrätten också.
    Om ni inte vill ha kaffe 2 ggr (vilket jag tycker är lite mycket) så kan ni erbjuda ett lite sötare dessertvin om nån vill ha. Det går inte så mycket av det eftersom man bara brukar servera 1/2 glas max.

Sen hade vi bensträckare och lite mingel innan det blev tårta och kaffe med avec

• arioso

Jag är inte heller kaffedrickare, men på ett bröllop i somras hörde jag många som var överlyckliga för att det serverades kaffe till efterrätten, de var redan ordentligt kaffesugna...

• Pingstbrud

Vi kommer inte att ha någon dessert utan servera kaffe med hembakt hallongrotta direkt efter maten. Senare på kvällen blir det kaffe med avec till tårtan.
    Många på vårt bröllop, inkl vi själva, är riktiga kaffeälskare som vill ha en kopp på maten! :)

• ewaulrica
    thejon skrev 2011-10-15 16:51:29 följande:

Serverar ni kaffe till både efterrätten och tårtan? Finns de någon slags efterrätt som man inte behöver ha kaffe till? Dricker inte själv kaffe så har ingen aning :)

Vi ska ha buffé till bröllopsmiddagen. Kan inte bestämma om vi ska ha efterrätt och senare tårta eller bara tårta. Om vi väljer bara tårta vill jag inte ha den som dessert utan senare efter en bensträckare och til dansen. Skulle helst vilja ha något litet att bjuda på efter buffén då, t. ex en liten chokladbit som ligger vid dukningen och som gästen kan ta när den vill. Men då finns det en del som tycker att man måste ha kaffe till den.... vad tycker ni ??

haha..jag har samma dilemma! vi ska inte ha buffé dock utan förrätt och varmrätt, men vi hoppade efterrätten av någon anledning, eftersom vi tyckte att tårtan på nåt vis blev efterrätten.. men vi börjar ångra oss lite nu! men jag funderar över samma, då måste man ju typ ha kaffe till efterrätten också, och avec.. eller? funderade på att göra nåt litet i ett litet glas, typ citronfromage eller någon god chokladmousse kanske..
  • Rosia Persson

Vi kommer att ha tårta som efterrätt och kaffe en gång i samband med den.

Funderar på att ställa fram kaffe sent på natten också?

Svar på tråden Kaffe till efterrätt och kaffe till tårtan?