Inlägg från: joråsåatt |Visa alla inlägg
  • joråsåatt

Vi som letar diamant

Hej!

Vad sägs om att ha en gemensam tråd för alla oss som letar efter en lös diamant? Vare sig det är på nätet eller direkt i butik, USA eller Sverige :)

Själv tycker jag att det är svårt att få någon överblick över vad som finns där ute, hittar nya butiker varje dag känns det som. Och precis när jag tror att jag bestämt mig, så dyker något annat upp...

Men om vi hjälps åt att samla info och adresser till butiker/webshoppar här så kanske det blir lite enklare?

Jag börjar med att göra en lista själv med ställen jag har kollat på.

Webshoppar:

diamantia.com
    bluenile.co.uk
    jamesallen.com
    kaplans.se
    Sefina.se
    Lauritz.se

Har varit i kontakt med Anders (sweetrocks) genom e-post, men inte tittat på några stenar.

Så dela med dig nu av adresser och erfarenheter!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 09:08

Uppdaterar med fler webshoppar:

whiteflash.com
    briangavindiamonds.com
    77diamonds.com
    fancydiamonds.net
    goodoldgold.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 09:12
    Glömde skriva med riddeborg.se som jag också har kikat på.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 19:27
    Och nu också:

pantbanken.se

• Svar på tråden Vi som letar diamant
  • joråsåatt
    meandmylove skrev 2011-10-18 01:29:41 följande:
    Jag letar ingen sten eller ring. Jag såg att TS hade kollat Lauritz.com, rekomenderar till 100%! Jag köpte min princess diamant ring där på 1,00 ct bild finns på min sida!! Ringen var värderad enligt lauritz till ca 7000 kr (jag har noll koll på stenar o sånt men tyckte den var helt underbart vacker). Jag kammade hem den för ynka 3000 kr och gick sedan till min lokala guldsmed för att ta bort stämpel putsa o värdera (ca 500kr). Nu har jag ett värderingsintyg på ringen..... 47500 är den värd!!!! Summan av kardemumman är att de har inte stor koll på värderingarna på lauritz, underbar service o stor chans att fynda. Ps. Funderar på att sälja ringen o plussa på bröllopskassan istället.... Lycka till med diamantköpen!
    Wow säger jag också!! Den var dessutom jättefin, bra kap!!
  • joråsåatt

Wohooo!! Har ropat in en sten på lauritz.com :D Äntligen! Stenen sitter redan i en ring, men jag ska göra en ny som passar förlovningsringen. Så det blir en rödguld solitär med 0,6 ct, känner mig sjukt nöjd :) Och för riktigt bra pris fick jag den också :D

• joråsåatt
    meandmylove skrev 2011-10-19 00:50:40 följande:
    grattis jodåsåatt!!!! hoppas du blir nöjd med ditt fynd! jag ska faktiskt kolla lite mer o kanske kamma hem någon mer ring till pangpris!!!
    Tack! Ja, lätt beroendeframkallande är det ;)
  • joråsåatt
    Drömmaren skrev 2011-10-19 08:30:55 följande:
    Grattis! Vad spännande!

Jag har äntligen också bestämt mig för en sten. 0,77 ct brilliant W/VS med idealisk slipning.

Kommer hämta den på Kaplans i början av november när vi tillsammans med säljaren får den värderad. Ska bli så spännande att höra vad de säger!
    Vad kul, hoppas den motsvarar förväntningarna :)
    Vem blev den lyckliga säljaren till slut om man får fråga?
  • joråsåatt
    chabar skrev 2011-10-20 10:26:09 följande:
    Jag lär hamna på Lauritz.com jag med, jag köpte hem en ring med stenar via pantbanken som jag tänkte använda som grund för att göra om till en ring i stil med Schalins Himla. Fick offerten igår, och arbetet skulle gå på 9000 kr. :-O

Lär antaligen sälja min nuvarande ring och köpa en ny via Lauritz. Verkar ju som om många av ringarna där landar runt 6-7000 kr stecket, då får man ju en ring som man vill ha den som ofta är värderad mycket högre.

Om man inte bor i Stockholm, var kan man värdera ringar då? Är det i juvelerarbutiker eller?
    Ja, det kostar hos guldsmeden att fatta in diamanter. Jag tror att "min" guldsmed har ganska normala priser, hon tar ca 250:- per diamant och ca 4000:- för en kloinfattning a´la solitärring.

Jag tror att olika guldsmeder runt om i landet kan värdera och putsa upp smycken.

Bor du på en väldigt liten ort?
  • joråsåatt
    chabar skrev 2011-10-20 19:20:36 följande:
    Njaeh, Umeå - så mellanstor stad kanske vi kan säga. Har mailat ett par andra guldsmeder om offert, för att se om det kan finnas chans att få det billigare hos nån annan..

Tittar även lite på Lauritz.com ringar, kanske köpa en därifrån och ev. byta ut mittenstenen mot något mindre och klarare. Många som är ute och ju runt 1 ct, men med P1 i klarhet. Jag vill nog ha en sten som åtminstonde ser ren ut, inte alltid det finns ute.. Vi får se, vi får se. 8 mpånader kvar innan ringen ska sättas på fingret så jag har väl ingen brådska än egentligen..
    Men det är ju jättebra att det inte är bråttom! Igår låg en 0,65 ct ring ute, wesselton, SI2, den gick för 4900 SEK. Dessutom var det 10,5 gr 18K guld, så den hade ju varit lite mer värd att byta in och omarbeta kanske?

Hur ser ringen ut som du har köpt, vilka typer av diamanter är det?
  • joråsåatt

Kan också berätta att min ring kom idag med posten :) Stenen är jättefin!! Det är en SI, och jag tror att jag kanske kanske kanske kan se en liten svart prick, men inte helt säker. Den ser jättefin ut hursomhelst :D
    Ska dra iväg med den till guldsmeden i veckan, ska bli så kul!

Och redan 1:a dec är det dags att få den på fingret :) Ska bli jättekul! Vi gifter oss dessutom helt i hemlighet, så bröllopstorget är mitt enda vattenhål (förutom sambon då...) när det gäller att tjöta om ringar, haha!!

• joråsåatt
    chabar skrev 2011-10-22 17:10:46 följande:
    Jag köpte den på pantbanken, så tyvärr vet jag inte exakt vad det är för kvalitet på stenarna :/

Oj! Det lät som en fin ring, i vitguld eller gult guld? Synd att jag missade, jag hänger ju jämt på lauritz nu :P
    Ringen jag redan köpt har 12 st 0,02 ct briljanter och en mittensten på ca 0,35 ct. Vet inte vilken kvalitet stenarna har tyvärr :P

Men det lutar lite mot att jag köper en helt ny ring, trots att den jag redan har nu är jättefin. Den är för stor för att bara förminska och måste alltså göras om oavsett. Den kostade 2500 och jag räknar lite kallt med att kunna få loss en ny ring via Lauritz.com för 5000- 8000 sek. Antagligen så lär det bli minst lika dyrt att frminska och göra om ringen som en ny ring skulle kosta..
    såg denna idag, med en auktion som slutar ca kl.15 idag
    www.lauritz.com/Item/Item.aspx&ItemId=2394082&ReturnUrl=http%3a%2f%2fwww.lauritz.com%2fItemList%2fItemList.aspx%3fLanguageId%3d3%26DC%3d1%26CPIn%3d0%26ISz%3d0%26PSz%3d30%26PSzG%3d90%26SO%3d3%26ST%3d0%26TTyp%3d0%26TVal%3d0%26FLId%3d3%26FCId%3d2%26FText%3dbril%26LLan%3dFalse%26New%3d0%232394082EndTagRU

Kanske kan vara något?
  • joråsåatt

ok, så kunde man inte länka visst... men den har varunr 2394082så kan du nog söka på den där.

• joråsåatt
    Lillenojag skrev 2011-10-22 20:48:05 följande:
    Jag väntar på stenar från Diamantia.com. Ska ha totalt 6 st á 0.05 ct i min förlovningsring och om jag blir nöjd med de små, kommer jag även köpa en till min vigselring (Jarl Sandins "Sweetheart") som annars ligger på dubbla priset i butiken! Längtar! Skrattande
    Vad roligt! Hoppas de kommer snart :) Visa gärna en bild på färdigt resultat sen :)
  • joråsåatt

ok, sista tipset nu då, varunr 2394078 också på lauritz.com, var jättefin. Men jag har ju redan min ring och sten, så tänkte bara om det var någon annan som letade :)

• joråsåatt

Tänkte bara meddela att jag ligger i en liten tvist med lauritz.com då diamanten jag köpte hade två hål borrat rakt igenom. Det syntes inte när diamanten satt i ringen, men när min guldsmed tog bort den så upptäkte hon dom. Jag har haft mailkontakt ang. en reklamation, men de verkar vilja stopps huvudet i sanden! Menar att eftersom diamanten är borttagen så är det inte giltigt.

Har dock varit i kontakt med EEC (konsumenträtt i Europa) och de ska se om de kan hjälpa mig. Känns lite suspekt, hoppas att jag bara haft otur... Har inte hört något dåligt om Lauritz.com annars, så det hela verkar lite konstigt.

Dessutom är det vigsel om tre veckor, så känner att jag har lite smått panik nu!!

• joråsåatt

Hej! Tänkte uppdatera lite ang. diamantköp :) TILLSLUT så fick jag igenom min reklamation hos Lauritz.com, men det ligger sjukt mycket jobb från min sida bakom. Jag gillade inte alls deras bemötande, de försökte med fula trick och hoppades nog att jag skulle tröttna. Men det var verkligen två HÅL i min diamant. Min guldsmed hade aldrig sett ngt liknande.

Jag fick ju lite bråttom, men hittade en jättefin 0,59 ct briljant på pantbanken.se och tog mig till den fysiska butiken för att kolla in den. Passade mig perfekt och jag slog till. Ringen hann precis bli färdig två dagar innan vigseln. Ringen blev jättefin (men jag ska nog göra om den lite ändå... Jag blir ju liksom aldrig nöjd :/ ).

Så då vet ni hur det gick :)

Svar på tråden Vi som letar diamant