• chabar

Vi som letar diamant

Jag lär hamna på Lauritz.com jag med, jag köpte hem en ring med stenar via pantbanken som jag tänkte använda som grund för att göra om till en ring i stil med Schalins Himla. Fick offerten igår, och arbetet skulle gå på 9000 kr. :-O

Lär antaligen sälja min nuvarande ring och köpa en ny via Lauritz. Verkar ju som om många av ringarna där landar runt 6-7000 kr stecket, då får man ju en ring som man vill ha den som ofta är värderad mycket högre.

Om man inte bor i Stockholm, var kan man värdera ringar då? Är det i juvelerarbutiker eller?

• chabar

Njaeh, Umeå - så mellanstor stad kanske vi kan säga. Har mailat ett par andra guldsmeder om offert, för att se om det kan finnas chans att få det billigare hos nån annan..

Tittar även lite på Lauritz.com ringar, kanske köpa en därifrån och ev. byta ut mittenstenen mot något mindre och klarare. Många som är ute och ju runt 1 ct, men med P1 i klarhet. Jag vill nog ha en sten som åtminstonde ser ren ut, inte alltid det finns ute.. Vi får se, vi får se. 8 mpånader kvar innan ringen ska sättas på fingret så jag har väl ingen brådska än egentligen..

• chabar
    joråsåatt skrev 2011-10-21 17:29:20 följande:
    Men det är ju jättebra att det inte är bråttom! Igår låg en 0,65 ct ring ute, wesselton, SI2, den gick för 4900 SEK. Dessutom var det 10,5 gr 18K guld, så den hade ju varit lite mer värd att byta in och omarbeta kanske?

Hur ser ringen ut som du har köpt, vilka typer av diamanter är det?
    Jag köpte den på pantbanken, så tyvärr vet jag inte exakt vad det är för kvalitet på stenarna :/

Oj! Det lät som en fin ring, i vitguld eller gult guld? Synd att jag missade, jag hänger ju jämt på lauritz nu :P
    Ringen jag redan köpt har 12 st 0,02 ct briljanter och en mittensten på ca 0,35 ct. Vet inte vilken kvalitet stenarna har tyvärr :P

Men det lutar lite mot att jag köper en helt ny ring, trots att den jag redan har nu är jättefin. Den är för stor för att bara förminska och måste alltså göras om oavsett. Den kostade 2500 och jag räknar lite kallt med att kunna få loss en ny ring via Lauritz.com för 5000- 8000 sek. Antagligen så lär det bli minst lika dyrt att frminska och göra om ringen som en ny ring skulle kosta..
  • chabar
    joråsåatt skrev 2011-10-24 09:27:02 följande:
    ok, sista tipset nu då, varunr 2394078 också på lauritz.com, var jättefin. Men jag har ju redan min ring och sten, så tänkte bara om det var någon annan som letade :)
    Jag har den där på en bevakningslita. Dom släpper ju ofta ringar i den där modellen eller liknande, och det är en sån jag vill ha så jag har dom på bevakningar :D Som en Schalins himla, fast blingigare :D

Ska bli spännande att höra om hur era ringar sett ut när det kommit, ni får gärna lägga upp bilder på slutresultaten!
  • chabar
    joråsåatt skrev 2011-11-07 10:46:42 följande:
    Tänkte bara meddela att jag ligger i en liten tvist med lauritz.com då diamanten jag köpte hade två hål borrat rakt igenom. Det syntes inte när diamanten satt i ringen, men när min guldsmed tog bort den så upptäkte hon dom. Jag har haft mailkontakt ang. en reklamation, men de verkar vilja stopps huvudet i sanden! Menar att eftersom diamanten är borttagen så är det inte giltigt.

Har dock varit i kontakt med EEC (konsumenträtt i Europa) och de ska se om de kan hjälpa mig. Känns lite suspekt, hoppas att jag bara haft otur... Har inte hört något dåligt om Lauritz.com annars, så det hela verkar lite konstigt.

Dessutom är det vigsel om tre veckor, så känner att jag har lite smått panik nu!!
    Usch, det lät ju jättejobbigt :-/
    Hoppas det reder sig, och tack för att du postar vidare infon!
Svar på tråden Vi som letar diamant