Jag kan inte mkt om juridik. Min man och jag har inga papper skrivna eftersom vi var lika rika/fattiga (beroende på hur man räknar :) när vi gifte oss. Hade vi haft olika ekonomi hade vi skrivit papper, något vi var och är överens om. Detta är en icke-fråga för mig, eftersom kärlek inte har med pengar att göra.
Jag har en vän som gifte sig för 3 år sedan, han hade mkt större tillgångar än sin blivande fru och tog upp frågan om äktenskapsförord. Den blivande frun ställde till en stor scen och grät mer eller mindre i en vecka eftersom "han antingen inte älskade henne eller tänkte att de inte hade en framtid". Resultatet blev att min vän la ner diskussionen och de gifte sig utan papper. 5 månader efter vigseln tog frun av sig ringen och sa "detta fungerar inte längre, jag vill skilja mig". Detta är inte en "värsta exemplet"-historia, hon skinnade inte honom, men gick dock ur äktenskapet på plus-sidan så att säga. Historiens sensmoral är att kärlek och pengar inte går ihop, de ska inte ha med varandra att göra. Ekonomiska beslut ska i första hand tas med hjärnan, inte hjärtat.
Jag önskar dig lycka till och hoppas att ni löser det på bästa sätt för er och era familjer.