• fruhgan

Vad tycker ni om dessa kombinationer? Kom med smakråd, snälla!

liley skrev 2011-10-26 11:21:32 följande:
    Vi hade en hemlig, borgelig vigsel som få känner till och när vi gifter oss kyrkligt nästa år firar vi samtidigt fem år som äkta makar. Jag har under denna tid bara burit min förlovningsring och tycker att det skulle vara en fin symbol med två ringar eftersom det representerar den borgeliga vigseln och den kyrkliga välsignelsen, samt femårsjubileum. Men kan också se den tredje ringen som en morgongåva eller som en jubileumsring. Jag tycker inte att det finns några "måsten". Att ha alla tre på samma finger känns bäst då de formar en enhet, tillhör samma ämneskategori (kärlek/äktenskap) så att säga. Det enda jag är lite tvekande med är om människor inte förstår att jag är gift, om det bara smälter ihop så att det ser ut som en enda ring. Efter år av hemlighetsmakeri vill jag nu SE gift ut! Wow, den ringen är supervacker, som ett litet konstverk! Älskar...
    Jag tycker att man ser gift ut om man 2 eller 3 ringar på vänster ringfinger. När jag ser någon med 3 ringar tänker jag: förlovningsring,vigselring och frieriring/morgongåva/familjering/jubileumsring.
    Frun i ett par vi känner har förlovningsring, vigselring och familjering.
    Familjeringen fick hon när hon fick deras första barn, det är en grymt fin solitärring som hon har mellan två mindre alliansringar (förlovningsring och vigselring). Symboliken är ju att den stora diamanten representerar deras liv som en familj med barn. När de sen fick två barn till har de satt i två mindre diamanter på sidan om den stora diamanten. Underbart med sådan symbolik tycker jag och familj-barn-äktenskap-förlovning hänger väl ihop för de som gifter sig och har barn/får barn/försöker få barn?
    Även om man inte får barn/vill ha barn/har barn så kan man ha 3 ringar tycker jag, jag tycker inte att man ser mindre gift ut för det. Om någon har en ring på vänster ringfinger så tänker jag att personen antingen är färlovad eller gift men endast vill ha en ring.
Svar på tråden Vad tycker ni om dessa kombinationer? Kom med smakråd, snälla!