• GuteCarra

Vad kostar en bröllopstårta?

Har precis börjat planera vårat bröllop nästa sommar och sitter med budgeten just nu.

Vi blir ungefär 60 gäster. Vad har ni andra gett för era tårtor (från konditori)??

• Svar på tråden Vad kostar en bröllopstårta?
  • Chicita

Egentligen en helt omöjlig fråga att svara på.
    Det beror på hur avancerad den ska vara, om det behövs hyras ställning för tårtan, vilken typ av dekorationer, vilken fyllning, ska den fraktas till platsen eller levereras den osv...
    Det finns väldigt många variabler.

Det ni behöver fråga er är hur viktig är tårtan för Er?

"normalpris" (snittpris på en normal, inte allt för avancerad bröllopstårta) ligger på ca 40-50:- biten 
    Men om man väljer en enklare tårta så kan man komma ner i 20-30:- / bit och om man väljer en väldigt avancerad tårta så kanske det blir uppemot 100:- biten.

Det konditori i min stad som är billigast tar 22:- biten (om dom inte har höjt nu). Då ingår inte provsmakning, man får välja bland ett par enklare fyllningar på sockerkaksbotten. Det är då en slät vit tårta, liknande en princesstårta men med relativt valfri fyllning då... Och man betalar 250:- i timmen för dekorering. Att göra blommor till en bröllopstårta kan ta ett par timmar.

Dom dyraste här tar 69:- biten, då får man provsmaka, dom har några olika smakkombinationer men det är standard med vanlig sockerkaksbotten. Dekorering ingår om det inte är allt för avancerade dekorationer. 

• Charlie13

Ett konditori här där vi bor tar 1400 kr för en 40-bitars tårta med ställning. Då spelade det ingen roll vilken sorts tårta det var, det fick vi välja själva.

• AndroSid

Det beror lite på var du bor också, skulle jag tippa på :)

• jkbr

ca 35-100 kr per bit ligger dom vi frågade på ju mer avanserad ju dyrare.

• Ajje82

Vi ska beställa från Livsmedelsprogrammet och dom tar 35kr/biten.

Tycker det är helt okej, har själv gått där och känner verkligen inte att tiden finns till att göra en egen.

• daniiel

Vi beställde från ett litet lokalt bageri och betalade 38kr/bit och fick den då levererad till festlokalen och tårtställning ingick. De hade priser från ca 30kr/bit och uppåt...

• GuteCarra

Tack snälla för alla era svar. Nu vet jag iaf på ett ungefär och kan räkna på ett medel när jag gör budgeten :)

Svar på tråden Vad kostar en bröllopstårta?