• Hella

Önsketräd?

Jag undrar om någon har haft eller ska ha önsketräd istället för en gästbok på sitt bröllop. Alltså ett sånt med grenar och gästerna får skriva varsin hälsningslapp på och hänga dit. Jag är lite ute efter hur man ska göra ett sånt träd och om det var populärt bland gästerna.

• Svar på tråden Önsketräd?
  • bride to be 2012

Lustigt, jag har suttit idag och gjort 60 hälsningslappar för vi har tänkt att ha nån variant på ett gästboksträd.
    Har dock inte bestämt ännu hur själva "trädet" ska se ut, om vi ska ha trollhassel eller rentav hänga upp i nåt riktigt träd då vi kommer ha festen på ett sånt ställe där det finns. Eller hänga upp lapparna på nåt fint snöre med småklykor i färgtemat.
    Skulle vara kul om nån hade bilder.
    De amerikanska finns det gott om att hitta bilder på...

• Hella

Ja man skulle vilja höra om någon som faktiskt har haft den här varianten på sitt bröllop. Har ni någon beksrivning till lapparna eller ska ni bara berätta för folk hur de ska göra? Vi kommer att vara inomhus så vi måste skaffa nåt sorts träd eller grenar att hänga i.

• pulmonate

Vi gifter oss i Italien (bor här) och tänkte använda ett olivträd i en kruka som önskningsträd. Lapparna kommer att hängas upp med små tvättklämmor (sånna som är typ till dockhus). Jag vet dock inte hur man ska förvara lapparna sen! Det är ju egentligen smidigare att ha en bok direkt. Kanske kan man sätta in dom i ett fint fotoalbum? Och säga till folk att bara skriva på en sida?
    Som "trädtema" tänkte vi även ge små krukor med en växt i till våra gäster som present. Alternativt med ett stort frö i (det blir lättare att ta hem) invirat i tyg.

• Hella

Anledningen till att vi inte vill ha en gästbok är för att vi tänkte göra en fin fotobok av hela bröllopsdagen, festen och resan istället. Dessutom tycker jag att det är kul med lite annorluna upplägg istället för en gästbok. Fint som dekoration blir det ju också.

• miolina

Bara klipp några kala grenar från en björk och stoppa i två liknande vaser. Häng pärlgirlanger (15 kr på ikea) på och det blir supersnyggt!
  • miolina

hmm... ok. inget jag skrev eller bild kom med... googla wedding wish tree så får ni fram massor med fina bilder på hur man kan göra! jag lovar att det blir uppskattat :)

• BlomAnna

Jag hade tänkt göra en tavla med en trädstam och grenar så skulle gästerna sen få sätta sitt tumavtryck som löv och skriva sitt namn under men det här med önsketräd verkar ju trevligare.

När vår dotter döptes bad vi alla gäster skriva ett brev till henne som hon ska få läsa när hon fyller 18. Det kan också vara en idé att man lägger fram brevpapper och kuvert så kan gästerna skirva en hälsning, goda råd och liknande och man kan läsa det på första bröllopsdagen kanske

• Hella

Miolina: Har du haft liknande på ditt bröllop? Eller varit på bröllop där de har haft den här varianten?

BlomAnna: Ja det är ju en annan variant men vi har gjort liknande till våra barn och vill nu testa något nytt :)

• Fröken Söt

Vi använde kvistar från några träd i trädgården. Sedan dekorerade vi med "kristaller" från panduro och använde vanligt singel som "jord".

Tagsen är vanlig cardstock som vi embossade vårt monogram på. Sedan satte vi fast svarta sidenband så att gästerna kunde knyta fast lapparna. Vi ramade in en liten bruksanvisning också och ställde vid sidan av trädet.

Lapparna kommer jag sedan antingen att använda i mitt scrapbooking-album eller dekorera en canvastavla tillsammans med ett foto på oss och alla gäster.

Tyvärr syns inte blinget på bilderna - trädet ser faktiskt rätt tråkigt ut... Men vi körde på "less is more" med kristallerna, för det såg bättre ut i verkligheten. Ju mindre bling desto snyggare blev det med lapparna.

• Hella

Fröken söt: Vad tyckte era gäster om den här idéen?

• Fröken Söt
    Hella skrev 2011-10-31 21:09:57 följande:
    Fröken söt: Vad tyckte era gäster om den här idéen?
    Jag hörde inte så mycket om det under kvällen faktiskt. Däremot vet jag många (inklusive mig själv) som får skrivkramp så fort jag ser inbunden bok + viktig dag. Här kunde man ta en lapp, skriva en mening, upptäcka att man skrivit fel, slänga lappen och börja om. Vi hade gott om lappar... Om man kikar på vad folk skrev så verkar det som att det blev mycket mer avslappnat. Å andra sidan är det nog lättare att det blir mer "skräp" ju senare det blir på kvällen...

Toastmasterparet hade också fixat en låda med lappar som gästerna skulle skriva hälsningar på (öppnas om ett år, öppnas på femårsdagen osv), och jag tror att det minskade mängden lappar i trädet. Gästerna hade ju liksom redan skrivit en hälsning...
  • Hella

Jaja hellre för många lappar med lite "skräp" än att folk inte vågar skriva för de får skrivkramp. Träd blir det för våran del iaf, frågan är bara om man ska ska försöka få tag på trollhassel och sätta i någon ljusslinga och ha lapparna i temafärgen lila kanske.

Svar på tråden Önsketräd?