• LouiseB

hur mycket dricka?

Jag tycker det är skitsvårt att veta hur mycket dricka man ska ha på bröllopet... Vi ska ha buffé med potatisgratäng,sallader,olika typer av kött mm...Vi ska servera vin, ska man ha både vitt och rött vin?

sen kan man väl erbjuda öl och cider senare på kvällen?

vad ska man har till tårtan och kaffet?

• Svar på tråden hur mycket dricka?
  • AndroSid

Vi har tänkt så här:

Till brudskål serveras mousserande (ej bestämt huruvida det blir med eller utan alkohol).

Till buffén:
    Öl
    Vitt vin
    Rött vin
    Cider
    Mineralvatten
    Läsk
    Lättdryck

Till efterrätt och tårta: Kaffe samt det som stod på buffén. Eventuellt även Avec (då troligtvis i form av någon likör och någon whiskey, för det gillar jag).

Har dock inte riktigt räknat ut hur mycket det ska vara av varje. Kommer dock med all trolighet räkna ut hur många som jag vet föredrar öl framför vin t ex och sedan avdela två/tre glas/öl beroende på vad som föredras.

• Aniara4

Man brukar räkna på 1 glas = 15cl, och ett glas till förrätt och 2 till huvudrätt. Så för säkerhets skull kanske ni ska räkna 45cl/person om ni tror att folk kommer att gå flera gånger till buffén? Ha både rött och vitt, men mer av det röda. Det kan också vara bra att ha öl tillgängligt om någon inte dricker vin, och alkoholfritt förstås.

Som avec brukar man väl ha cognac, whisky eller likör, minst två sorter att välja mellan är bra.

• daniiel

Vi hade detta (hade dock festen i en festvåning och inte "egen" dryck)

Brudskål:
    Äppelcider, både alkoholfri och med alkohol.

Till middagen:
    Vatten, både kolsyrat och utan.
    Läsk
    Vin, rött och vitt samt alkoholfritt
    Öl, lättöl och starköl
    Cider, alkoholfri och med alkohol

Till efterrätt
    Allt ovan samt kaffe. Avec fick gästerna köpa vad som önskades i baren om de ville ha.

Till tårtan/senare på kvällen
    Kaffe serverades till tårtan. Annan dryck fick gästerna vid detta laget inhandla själv från baren, förutom alkoholfritt som fanns tillgängligt hela kvällen.

För 60 vuxna personer gick det åt:
    - 100 koppar kaffe (de flesta tog en kopp till efterrätten och en kopp till tårtan)
    - 20 vinflaskor (sammanlagt rött, vitt och alkolfritt)
    - 25 flaskor 50cl starköl
    - 15 flaskor 33cl läsk
    - 5 flaskor 33cl mineralvatten (karaffer med vanligt vatten stod på borden)
    - 8 flaskor 33cl lättöl
    - 11 flaskor 50cl cider
    - 60 glas äppelcider (alkohol + alkoholfritt)

Detta var alltså bara till brudskålen + middagen. Har ingen aning om hur mycket som dracks senare under kvällen, eftersom gästerna själva fick handla det i baren.

• Fröken Emma
    LouiseB skrev 2011-10-27 09:43:39 följande:

Jag tycker det är skitsvårt att veta hur mycket dricka man ska ha på bröllopet... Vi ska ha buffé med potatisgratäng,sallader,olika typer av kött mm...Vi ska servera vin, ska man ha både vitt och rött vin?

sen kan man väl erbjuda öl och cider senare på kvällen?

vad ska man har till tårtan och kaffet?

På min gästlista är det många som skulle bli besvikna om det inte serverades öl till maten. Då skulle dom få dricka bara vatten.

Vi ska servera rött, vitt, starköl lättöl, cider vatten och läsk till maten.

Vanligt till Avec är wisky konjak o likör

I baren, det samma som till maten + 4 drinkalernativ. GT mojito redbul-vodka rom-cola
Svar på tråden hur mycket dricka?