Inlägg från: tinaalpfält |Visa alla inlägg
  • tinaalpfält

Oktober 2012

Nej vad surt! Men är det nåt som går att justera hos en sömmerska så att ni slipper leta nya kläder?

Jag hängde in min brudklänning i garderoben i torsdags och den satt lika bra som när jag provade den i februari...det enda som ska justeras sen är längden...men mina 163 cm brukar det aldrig vara nåt som passar på längden så det kändes ganska väntat.

I helgen planerades det lite inför Tysklandsresan som går av stapeln 15 september. Vi kom fram till att det var bättre att ta det säkra föra det osäkra och hyra släp så att vi inte lastar bilen för tungt. Hur mycket vi ska köpa vet vi inte än dock...det är ju så svårt att estimera hur mycket som går åt! Men med ett släp borde vi klara oss oavsett Skrattande

• tinaalpfält

Ok, vad synd. Lycka till med jakten på nya kläder! För att omformulera min tidigare kommentar...det är ju HELA två månader kvar idag för en del av oss Flört

• tinaalpfält

Attid nåt! Jättefin brodyr! Skrattande  men jag förstår vad du menar...brunt ser det ju inte direkt ut. Men men ibland kan det oväntade ta en med storm och bli minst lika bra som originalplaneringen.

• tinaalpfält

Oj vilken god tid du är ute i med den! Jag har inte ens kommit fram till vilken form vi ska ha på borden Obestämd Har du haft ditt osa-datum redan då? Eller är du lite våghalsig?

• tinaalpfält

Börjar också få lite panik över dem...jag har gjort en del research och så men ingenting har omsatts i praktik. Jag var inne på ett tag att vi skulle hitta på lite frågor och maila ut till alla gäster i samband med att de svarade på inbjudan och sen använda de svaren i festprogrammet istället för att hitta på egna saker om alla gäster, plus att jag funderade på att hitta bilder på dem istället för att bara ha namn. Dock har jag insett att båda dessa saker kommer att bli alldeles för tidskrävande. Dessutom finns det en risk att alla inte skulle svara på frågorna och då skulle det se jätteskumt ut i häftet.

Innehållet som det ser ut nu kommer vara:
    Roliga regler för kvällen
    Meny
    Beskrivning om gästerna
    tidslinje över mig och min m2b's liv
    en "intervju" med mig och en med min m2b (en av marskalkarna ska hjälpa till med det)
    Bordsplacering
    Ett egengjort korsord (fanns någon bra hemsida att göra det på som jag inte kommer ihåg just nu)
    Tacktext på slutet

Sen finns det såklart en hel del frågetecken...

• tinaalpfält

Skönt att höra att jag inte är den enda som inte har börjat med häftena Skrattande

• tinaalpfält

Jag vet ju inte vad du har haft för andra färger på inbjudningskort och sånt men en idé kan ju vara att köra lite hösttema. D.v.s. lite rött, orange och gult med lite gröna blad. Då kan du ju ha de röda skorna till. De kommer troligtvis synas mer än en safir i låset på pärlhalsbandet. Speciellt om du inte har tänkt ha allt hår uppsatt.

Annars tror jag inte att du behöver oroa dig för att se ut som en amerikansk flagga...så länge du inte pryder klänningen och blommorna med 50 stjärnor Flört

• tinaalpfält

Men fy vad jobbigt! Har er hemförsamling i princip vägrat med eller har ni inte hunnit prata med dem? Om det inte löser sig finns det väl tre möjligheter:
    1) Gifta er i er hemförsamling (dock har jag ingen aning om hur långt bort från den ni gifter er, det kanske inte går alls)
    2) Gifta er borgerligt i ett stadshus nära lokalen.
    3) Gifta er borgerligt i anslutning till lokalen eller någon annan fin plats.

Ni kan ju få en fin ceremoni även om vigseln är borgerlig men det blir ju ingen orgel och kristen touch.

• tinaalpfält

Nu har jag ingen direkt koll då jag själv inte är någon flitig kyrkobesökare men är det inte så att en kyrklig vigselceremoni egentligen inte har något med det juridiska äktenskapet att göra? Att kyrkor kan viga folk så att det blir juridiskt bindande är väl mest en rest från den tiden när staten och kyrkan satt ihop. Som jag har förstått det från kompisar med andra religioner måste de gifta sig två gånger...en gång borgerligt för att bli juridiskt gifta och en gång i valfritt "tempel" för att få den religiösa ceremonin.

Nu kanske jag har en helt crazy idé som inte går MEN om det ovanstående stämmer borde inte det gå att dela upp i en kristen kyrka med? I så fall skulle ni kunna ha en borgerlig vigsel med nära och kära i samband med bröllopet och sen en kristen ceremoni vid ett senare tillfälle i er hemförsamling.

Jag har en kompis som gjorde något väldigt likt...de gifte sig borgerligt med alla gäster närvarande en lördag och sen åkte de iväg dagen efter med bara familjen och gifte sig i kyrkan. Men hon är rumänsk-ortodox så det kanske passar bäst in i det första stycket här. Vet faktiskt inte riktigt...men värt att kolla upp kanske??

• tinaalpfält

Jag har inte hört nåt om vår vigselförrättare än. Hon som koordinerar sånt i Flens kommun, där vi ska gifta oss, är på semester så jag vet inte vem det blir än. Planen är väl att jag ska ha lyckats få veta nåt så att vi kan träffa den personen 31 aug när vi kommer vara i närheten av Flen...annars blir det så långt! Bor i Jönköping.

Hoppas verkligen att inget börjar strula där! Nu blir jag nästan lite nervös Rynkar på näsan

Svar på tråden Oktober 2012