Jag har pratat med kyrkan och prästen. Vår präst jobbar i en annan församling, så vi måste själva ringa och boka henne, annars får man ju en präst tilldelad av församlingen, den som råkar jobba den helgen.
- fråga om kantor ingår, annars önska att ha kantor/inte ha kantor.
- hur funkar det om man tar annan präst än församlingens?
Frågor som säker kan ställas senare:
- fråga om riskastning
- dekorering av kyrkan.
-brudutstyrsel, om du vill titta på eller låna brudkrona, vi har bett dem ställa fram församlingens krona, bara för att den är otroligt vacker och en kul kuriositet för alla tillresta internationella gäster. Det var inga problem.
- I vår församling finns en brudrya.
-kolla altarbukett, församlingen brukar alltid ha en till helgerna, men om man absolut inte kan tänka sig lila, måste man kanske kolla upp och fixa själv.
Av prästen:
- datum
- kostnad: vi betalar kilometerersättning, eftersom hon så att säga kommer utanför sitt ordinarie arbete och har ganska lång resväg. Vigseln och kyrkan är dock gratis i övrigt.
- fråga när man ska träffas för vigselsamtal
- var man träffas för vigselsamtal
- ringer hon mig eller jag henne för att diskutera närmare. (hon ringer i augusti, men blir jag nervös innan ringer jag.)
Det mesta kan ju avhandlas senare, men datum, präst och om man vill att det ska vara en kantor på jobb eller inte är ju viktigt att klargöra.