Inlägg från: Daludd |Visa alla inlägg
  • Daludd

Oktober 2012

Kul o se klänning! Tycker det ser bra ut med färgerna Caruba, knepigt o få en helt annan än den som är tänkt, det är svårt med färger. Men de passar ju ihop liksom och är så pass mörk att den inte ser hudfärgad ut. Fint :)

Har själv svårt med färger just nu.
    Vad i hela världen ska man ha för färg på blommorna?? Jag blir knäpp! Jag kan liksom inte välja en favoritfärg, för har aldrig fattat det konceptet. Är konstnär och har kanske annan syn på färg, men vadå favoritfärg? På vad? koppar, kläder, väggar eller golv eller blommor? Det går inte o säga en favoritfärg. Jag klär mig i svart mycket och har gärna röda detaljer, t.ex. klocka, naglar och headphones samtidigt. Har därför funderat på rött. Har också snygga röda skor som jag fick av min farmor nu då jag fick ett helt gäng klackskor av henne eftersom hon vid 82 inte längre kan gå i klack utan har rollator istället :)

Men är lite rädd för rött o vitt - tomte?? Är också lite rädd för rött o vitt för att det är så KLASSISKT liksom. Vad är det i en klassisk bukett? Röda rosor, nån blå blomma o brudslöja, inte sant?

Har ett pärlhalsband med ett lås på där det finns en blå sten i. Har därför tänkt blått, men har bara klacksko i typ marinblå, passar det? Ser de inte bara svarta ut?

Kan jag ha röda skor o annan färg i buketten ändå? Eller ser jag ut som en amerikansk flagga om jag t.ex. har blå blommor då?

åååh ångest! 

• Daludd

Vi ska träffa vår präst den 14 augusti. Vi gifter oss i en annan församling också, men vi får ta med oss prästen från vår hemförsamling, den vi bokade med fixade allt sånt. Däremot fick jag själv höra av mig för några veckor sedan för o få reda på vem det var, de glömmer sånt verkar det som. 

Låter ju hemskt att de säger att de inte är skyldiga till det, herregud, vad ska de annars jobba med om inte sånt här? 

• Daludd
    tinaalpfält skrev 2012-08-07 09:16:33 följande:
    Jag vet ju inte vad du har haft för andra färger på inbjudningskort och sånt men en idé kan ju vara att köra lite hösttema. D.v.s. lite rött, orange och gult med lite gröna blad. Då kan du ju ha de röda skorna till. De kommer troligtvis synas mer än en safir i låset på pärlhalsbandet. Speciellt om du inte har tänkt ha allt hår uppsatt.

Annars tror jag inte att du behöver oroa dig för att se ut som en amerikansk flagga...så länge du inte pryder klänningen och blommorna med 50 stjärnor Flört
    tack :) har funderat på rött gult o orange, men hittar ingen bild jag wowas av. Däremot orange och rosa hittar jag. Får fundera lite till. kan ju ha vita blommor med röda skor också så känns det inte så överdrivet matchat...

Tror jag mest hakat upp mig på konstigheter! 
  • Daludd
    tinaalpfält skrev 2012-08-07 15:04:41 följande:
    Liten fråga om fotografering. Min m2b har en kompis som fotar mycket, bl.a. baler åt släktingar, och vi har pratat med honom om att ta våra bilder och han tyckte det lät spännande så det är redan bestämt får man väl säga då. Dock blir jag lite nojig när jag läser om alla på BT som pratar om sina fotografer hit och hit...så nu har jag börjat fundera på om vi borde försöka få tag på en proffsfotograf iaf. Fast frågan är då hur man isf lägger fram det för vår kompis som vi redan har "bokat".

Hur skulle ni göra i den situationen? Och hur ska ni göra...på era bröllop alltså Skrattande?
    Om du vekrligen vill ha en proffsfotograf, skulle jag säga att ni fick det i bröllopspresent av svärmor eller nåt sånt där och fråga om han ändå kan tänka sig fota ur en gästs perspektiv osv om han nu är med på festen. Annars beklaga men att de tinte var läge att tacka nej till en sån fin present :)
  • Daludd

Hur har ni andra gjort med buketten, har ni idéer om blommor o färger o former?

Här är lite varianter jag inspireras av. Vill nog gärna ha de röda skorna, tänker att det inte fungerar med rosa och orange bara men är peppad på rosa, orange, röd o gul i samma bukett. Kul med färg liksom! Min kära blivande fru är inne på rosa och limegrönt och vi tänker oss cerice-rosa/hot-pink som då matchar varandra. Hon funderar på cerice-skor men vi vet inte om vi då skär oss mot varandra så att säga :P Limegröna skor kan ju vara kul också men det har hon inga.

Tråden är lite bildtom så jag kör på några st :)

Tycker den här är fantastiskt kul! Skulle gärna ta en ros här och där, t.ex. orange dahlia, rosa ros, gul gerbera och röd dahlia och gerbera/vallmo.

Den här är helt fantastisk! Jag som inte tänkt mig helröd bukett smälter när jag ser den här amaryllis-buketten. Tycker inte om helröda rosbuketter men den här med dahlior i.. wow! 

Bara gerbera har jag varit inne på för att de är så otroligt söta och finns i alla färger. Tycker de är lite roligare än ros och har lite attityd på något sätt :)

Rosa och orange tycker jag är fantastiskt fint också, men tycker inte det funkar att lägga till rött utan nåt gult med och då faller skorna lite för mig... Här tycker jag bara rosor fungerar men hade ändå velat ha dahlior och gerbera med.
  • Daludd
    caruba skrev 2012-08-08 18:36:35 följande:
    Nu har vi beställt ringar ifrån Hellkes. Hoppas att det går bättre den här gången. ;0) Men vi har dubbel/dubbelkollat så att dom ska kunna fixa storlekarna..

Min blivande fick helt själv lov att bestämma vilka ringar vi skulle ha. ;0) (stooora pojken ;0) )

www.hellkes.se/vigselringar/volfram/1063_guld...

Ringar i Volfram. Riktigt, riktigt nördiga i hans ögon. ;0)
    Och en ring jag inte kommer slita upp i första taget.
    Häftiga! Aldrig hört talas om ens, väldigt nörd-coolt :)
  • Daludd

Gud. Igår gjordevi klart en bordsplaceringsversion. Det är verkligen skitsvårt. Men vi fick ihop en som duger för nuet i alla fall. Många kommer nog höja på ögonbrynen i sambons lite mer konservativa familj. Möjligen i min med. Vi blandar familj och vänner och sätter alltså inte traditionellt närmast stående familj närmast oss och så vidare.

Vi har två långbord plus honnör - så risken är att många känner att de sitter långt bort helt enkelt för att många kommer att göra det pga att lokalen ser ut så. Det är stressande med bordsplacering... 

• Daludd

Håller på med tryck av meny och vigselprogram som bäst - hur gör ni, några tips på bra tjänster? Hittar inga vettiga vigselprogram på vistaprint.se - de trycker liksom inte på alla sidor. hittat bröllopstryck.se som verkar OK även om det är lite lite färg, men är förmodligen billigast att ta både och från samma ställe för fraktens skull. Hade vistaprint för inbjudningarna som vi var jättenöjda med. De har också menyblad i samma stil som vi skulle kunna ta men det känns inte livsviktigt.

Hur gör ni? Calligraphen är inte ett alternativ, det är alldeles för dyrt. 

• Daludd
    tinaalpfält skrev 2012-08-23 09:06:29 följande:
    Menyn ska vi stoppa in menyn i festprogrammet.  Vigselprogrammet kommer bli ganska kort och det printar vi ut själva på lite tjockare vitt papper (typ 120g ist.f. 80g) och klistra fast det på en tjockare lila kartong. Lila är en av temafärgerna.

Om ni tog inbjudningarna från Vistaprint kanske det blir enhetligare att ta de andra sakerna därifrån med. Kan ni fråga dem om de kan göra vissa justeringar från det som syns på nätet? Jag beställde provkort från något företag i höstas och tyckte att de var lite sladdriga och mailade och frågade om det gick att göra nåt åt det, trots att det inte stod på nätet, och det hade gått.
    Vi tänker oss nog också printa ut vigselprogrammet själva för att kunna göra ändringar, annars måste vi beställa nu nu nu och vi är inte säkra på psalmer osv... Kom i alla fall fram till detta inatt någon gång. 

Vi sover inte längre här hemma, stressen är på topp. Lyckas med konststycket att flytta, påbörja ny utbildning och gifta oss inom loppet av 6 veckor !

Inbjudningarna var blå och guld/gult/beige och vi ska ha orange och rött som tema, så tänkte ha menyerna i samma stil/tema som inbjudningarna men i rött istället. Känns inte som något problem, folk har väl inte med sig inbjudningarna o lägger upp bredvid hoppas jag ;P
    Camilla837 skrev 2012-08-21 11:40:30 följande:
    Någon som har funderat på sminkningen? Ska på provsminkning på Lördag och är så kluven när det gäller villket typ av sminkning jag ska ha. Har ganska mycket smink annars och vill ju känna mig som mig själv. De runtomkring tycker att jag ska köra på en nartulig makeup.
    Blivande frun blir sminkad av vänner och svägerska. De är duktiga och vännen har sminkat henne förr, MEN jag oroar mig lite för då såg hon väldigt sminkad ut och hon är verkligen inte den som har smink, ens mascara, annars.
    Jag kommer sminka mig själv, ytterst lite mascara och bronzepuder lite snabbt. Ett rödtintat läppbalsam tänkte jag. Vill också känna mig som mig själv :) Grinar dessutom som en tok så det är ingen idé att spackla på mig för det kommer bli rännilar i spacklet efter fem minuter i sådana fall :D

• Daludd
    caruba skrev 2012-08-24 17:37:18 följande:
    Vi funderade på att använda vistaprints broshyrer som festprogram.  Vet inte om det hade funkat. ;0)
    Vi använder dom! Perfekt vikning. Insidan blir tre-uppslag med bordsplaceringen och en mening om alla gäster, framsidan blir framsida, baksidan blir "det här händer ikväll" alltså tidschema med lite skämt inbakat, och så menyn på sidan som viks in och syns först när man öppnar den. Tycker den blir perfekt! 1000 kr för program o meny :) Men det är ju bara för att vi inte har så mkt innehåll som det funkar.
  • Daludd
    Camilla837 skrev 2012-08-26 08:47:45 följande:
    Ca 40 dagar kvar nu! Jag börjör bli ordentligt nervös. Kan inte sova längre, vi har ju så mycket som ska göras.
    Ni andra som ska gifta er runt samma datum (6 oktober) Hur mycket har ni kvar? Har ni träffat prästen, provat klänningen? Tänk om den inte passar! 
    Träffat prästen, men inte provat klänningarna igen efter att de togs in. Vi kan inte heller sova längre. Tar flera timmar att somna.

Men vi flyttar, gifter oss och börjar ny utbildning inom loppet av 6 veckor så det är inte bara bröllopet... uff.

Vi ska fixa vigselprogram, blommor, gå in klackskorna, spika vigselordningen, träffa prästen igen, festprogram, ha möten med toastmaster 1-2 ggr till... testa våra frisyrer, boka frissa... fixa underkläder och morgongåvor. 
  • Daludd
    erikojohanna skrev 2012-09-05 08:58:48 följande:
    hur ska ni gör i kyrkan? Skriver ni egna löften? 
    Vi har bett att prästen förestavar det klassiskt för oss, av rena nervositetsskäl ;) Sen tänker jag som så att själva handlingen att gifta sig är den högsta kärleksförklaringen i sig. Vad jagkänner kan jag prata om på kvällen när vi är själva, och inte med 80 pers som glor ;) 
    Vi är lite rädda att helt tappa det annars, att man måste fokusera på en prestation i det läget istället för på vad som händer... men alla är ju olika där!

Vi har valt bibeltexter som ska läsas och psalmer, solistsånger och så, så att vigseln fylls ut av sådant som vi känner för :) 
  • Daludd

Är sjukt trött på bröllop här med, orkar inte handla mer pryttel eller öva på uppsättningar eller fixa naglar mer. Jag bryr mig inte om skönhet, jag vill läsa min kurslitteratur och prata politik för bövelen!! ;)

I söndags hippades jag! Jag fick ett brev på lördagen där det stod att ett hemligt sällskap förväntade mig på en viss plats med en turban i släptåg. Jag förstod att mina vänner formulerat sig lite så att jag inte var tvungen att spöka ut mig om jag inte tyckte det var kul (de visade mkt stor hänsyn hela dagen, t.ex. slapp jag klä ut mig i övrigt utan fick ha mina kläder, mycket uppskattat!). Men jag fixade stans snyggaste turban, satte en brosch i den och gav mig iväg. Bland annat fick jag svänga förbi mitt gamla jobb så att de fick se mig också, jättekul. Jag skulle fråga efter Ture Sventon överallt ;)

Det dök upp en vän på stationerna så tillslut var vi några stycken som åkte genom stan! Jag fick något att dricka av varje person, bubbel och öl :) Sedan åkte vi ner till Röda Sten här i Götet där resten av gänget väntade. Jag fick sitta i en solstol medan de andra satt på underlag runt omkring och så gjorde vi presentleken, där jag fick presenter av varje deltagare som jag skulle lista ut vilken som hörde till vem. Det var lagom svårt och mysigt att tänka på hur jag träffat alla. Och alla var på så bra humör :) Jag hade fått en kofot i början av dagen och sen dök en piñata upp i form av en gris, som jag med ögonbindel fick försöka slå upp medan alla andra stod och vek sig av skratt där jag krälade runt på marken och försökte träffa den (efter att jag slagit ner den från snöret).

Sen fick jag måla Graffiti tillsammans med vännerna, skrev en kärlekshälsning till min blivande till schysst musik och hade jättekul! Vet inte hur kul alla andra tycker att det var men jag älskar att sprejmåla :) Konstnär som jag är var det verkligen sjukt roligt att det änkt på det. En av presenterna hade också med detta o göra eftersom det var en rolig berättelse från gymnasietiden då en av tjejerna och jag sprejmålade en prominent byggnad här i stan (usch, fy, jag vet!) och en pikébil kom runt hörnet varpå vi höll på att skita ner oss - men den körde vidare 100 meter och stannade vid sibylla, där polisen klev ur och köpte korv, hahahah!

Sen fick jag ögonbindel igen och efter en magnumflaska bubbel var jag rätt dragen, vi körde genom stan i olika bilar och jag fick ha ögonbindel hela tiden fram tills jag satt i en bubbelpool. Vi drack vin, åt frukter och hade ansiktsmasker, bubblade i poolen och bastade och hade det gött.
    Här någonstans blev jag extremt onykter och fick massvis med vatten ;)

Jag trodde ju alkohol inte skulle ingå så mkt eftersom det var söndag men jag hade fel.

Vidare efter detta till tapasrestaurang där vi åt och jag fick svara på frågor för att se om jag och blivande tyckte lika i olika saker, lite om jag känner henne, det gick bra och jag fick godkänt ;) Vissa från andra städer avvek här och ett mindre gäng gick vidare till avenyn där vi drack drinkar och tjötade ett par timmar till, sedan kom mitt hjärta och hämtade mig vid 23-tiden då jag varit full i 12 timmar och höll på att somna stående.  :D

Jag klarade av föreläsningen 12-17 dagen efter med nöd och näppe och är sååå nöjd med min hippa, vilket jobb och vad fint de ordnat!

Tydligen skulle den varit förra helgen på lördagen, men då låg jag hemma dödssjuk så de fick snabbt planera om :) Så så fint. Nu väntar blivande på sin, som varken hon eller jag vet så mycket om, men en stor del av samma gäng kommer va med eftersom vi har många gemensamma vänner :)

Nu ska vi iväg och hämta klänningar, ringarna är nygraverade och festprogrammen är inte tryckta, stressen!!

• Daludd

Vigselprogram är väl lite som ett minne, över vilka som var i brudföljet, vem som var vigselförrättare, vilka psalmer man hade osv. Också käckt att ha istället för psalmböckerna, om man skriver ut texten till psalmerna i häftet istället :)

Skriver ut på lite finare papper bara, dubbelsidigt! Fick en mall av prästen på mejlen. :) 

• Daludd

Vi har genrepat lite i kyrkan idag och allt känns bra, 8 dagar kvar!

Har beställt tryck från vistaprint med bordsplacering i, så jag hoppas att inga sena avhopp ska ske men vi får se hur det går med det.
    Vore såååå kul om programmet överensstämde perfekt.. Det går ju inte att skriva ut samma dag eller dagen innan i.o.m. att vi lagt ner massa jobb o trycker broschyrer på glansigt papper osv. Men man ska ju inte haka upp sig på sånt här.. ;)

Vårt vigselprogram skriver vi ut själva på kvistpapper som vi köpt på rum för papper. Känns lite rustikt när man tar på det och andas höst. Vi stämplar på olika varianter av ugglor i rött, vissa små o andra stora och vissa blinkar med ena ögat osv. Känns lite kul och gulligt. Typsnittet är samma som jag har i en tatuering av min blivandes namn på handleden :)

På baksidan sen står vem vigselförrättaren var, solisten osv. 
  • Daludd

Lycka till Pyttsan, ser så fram mot en berättelse och någon bild! :)

• Daludd

Hade den bästa dagen i mitt liv igår. Har inte tid att skriva berättelsen nu, men skickar in en liten bild så länge :)
  • Daludd
    lillama skrev 2012-10-17 09:33:11 följande:
    oj bra fråga.. e skit stressad.. min stressmage gjorde sig hörd igår..

Vi har lite pyssel kvar..

Idag ska vi träffa prästen o gå igenom allt. skulle träffats förra veckan, men eftersom sambon är brandman och har jouren så tyckte prästen att de va en dålig ide fall att han fick larm..
    Nä prästen sagt okej om psalmerna och de så ska ja skriva ut alla vigselpapper..
    Ska skriva ut alla festpapper oxå, e dock några som har hoppat av så måste ändra lite..

Imon ska vi åka till stan och hämta sambons kläder, handla läsken. Handla allt till mitt hår..

På fredag blir de att fixa bygdegården, brudbuketten, barnens blommor.
    NJUT är mitt tips, för det är verkligen över på ett litet kick!
Svar på tråden Oktober 2012