Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Turkos brudbukett?

När det gäller levande blommor, så är det tyvärr så att det inte existerar turkos.
    Så, vill du ha in turkost, men inte vill ha konstgjorda blommor, så är du hänvisad till dekorationsmaterial som band, pärlor, fjädrar och annat konstgjort.

Men, mitt tips till dig skulle vara att välja en vit bukett med turkos detaljer, alltså precis tvärtom mot klänningen. Då kommer buketten att synas väl och komplettera resten av dig.

Vill du, så tycker jag också du kan våga ta in en tredje färg, som en kontrast, för att skapa lite kaxighet och "God damn!" i helheten.
    Kontraster till turkos ligger i spannet mellan rött och gult. Du kan alltså välja alltifrån starkt cerise, till ljust rosa, knallorange eller ljusgult, helt efter vad du gillar och tycker är lagom.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

TS, Jag instämmer med daniiel, både att klänningen kommer att bli jättevacker och allt annat.

När det kommer till blommorna, så hoppas jag du tänker gå till en duktig florist och få proffshjälp. Det är en svår färg du har att jobba med, och det är ibland bara små små nyanser som gör skillnaden mellan att det skär sig, eller att det blir en härlig kontrast.

Jag tror du behöver ha med dig en tygbit och få chans att se olika alternativ i färgskalorna på riktigt.
    Det finns gott om blommor som i en och samma blomma har många nyanser, vilket jag tror skulle fungera bra här. Du kan med fördel välja en strak kontrastfärg, men använda den i ljusa, inte så mättade toner, så blir helheten spännande utan att skrika för högt. Där finns bla gott om lite cremiga rosor, med inslag av rosa eller andra färger.

Här är ett exempel på en ros med skiftande nyanser av en lite "smutsad" rosa. Den ihop med en ytterligare ros/annan blomma, skulle fungera.

Vill du gå knalligt, så tycker jag den här blomman och färgen vore häftig. Den heter Gloriosa. Både helt ensam eller i kombination med andra blommor, skulle den var väldigt effektfull.

Det här är Alstromeria, som jag visar för att du ska se en variant av färgtoner som kan finnas i en och samma blomma. En kombination jag tycker passar mycket bättre än styvmorsviolens lila.

Orange är helt klart bland det kaxigaste du kan välja, och här har du rosen Fado, som ett exempel. Men det var ju inte in favoritfärg, så det lutar väl inte däråt precis.
     Vågar du ändå dig åt det hållet, så är Renate en väldigt ljus och cremig ros, som ändå skulle ge stor kontrastverkan.

Eller, åt det ceriserosa, där det ju finns hur mycket som helst... Som den här Sweetnesse

eller  något åt det mer cremiga och milda även där. (här saknar jag sortnamnet)
  • passionsblomman

HAR DU RÖTT HÅR!!! Åh shit vad snyggt det kommer att bli med det turkos då! Skrattande

Självklart måste det med i ekvationen! Det är ju en monumental skillnad på vad helheten blir. Låt oss säga att du haft svart hår-fatta vad fint det cerise hade varit till då! Men, när du säger att du är rödhårig (jag önskar jag också var det, det är så fint!) så skulle jag absolut och utan tvekan råda dig att gå åt det aprikos/cremiga/orange. Då ger buketten en häftig kontrast till klänninen, men matchar håret. Jag skulle också bygga ut tonerna i buketten i valör och kulör (ljusstyrka och mättnad) så att helheten blir mjuk men mustig.

Egentligen är det rätt lätt att veta om floristen är duktig tror jag-för om du känner att ni möts i samtalet och du når fram, och att hon visar en kreativitet i tanken och att hon är med på noterna-kort sagt; att ni "lirar", så brukar det bli bra.

Och du-känn dig inte dum! Alla yrken har sina kunskapsområden och sin lilla värld. Det är därför man ofta ska ta proffshjälp. Jag kan inte sy-det kan du.

Den här klänningen, ditt utseende och hur det här kommer att sluta, är jag genuint nyfiken på! Hoppas du vill visa upp dig småningom!

• passionsblomman

Jo, det skulle absolut funka. Inte minst stämmer en sådan lite krusidullig blomma väl mot spets. Den påminner ju lite i sitt uttryck om Gloriosan, även om den är mer lågmäld. Bara det är årstid så du kan få tag i den så. Jag har aldrig stött på den i snitthandlen hos grossisterna, men plockat den i egen trädgård för kunds räkning.

• passionsblomman

Det kan man absolut! Det finns ju en orsak till att Phalaenopsisens namn i Sverige är Brudorkidé...

Den finns i allsköns varianter, och det kommer nya hela tiden.

Svar på tråden Turkos brudbukett?