ni som beställt catering, priser?
Jag undrar vad ni som beställt catering har fått gett för maten, och vad som ingick i priset? hur många var ni?
Funderar på om det är värt att göra förrätt och efterätt själv eller om man ska catera bort allt?
Jag undrar vad ni som beställt catering har fått gett för maten, och vad som ingick i priset? hur många var ni?
Funderar på om det är värt att göra förrätt och efterätt själv eller om man ska catera bort allt?
puttar lite :)
Vår plan från början var att ha catering. MEN efter ett första och enda förslag än så länge.. Har min mamma och mostrar "tänkt om". Så nu blir det nog mest troligt att vi ska laga maten själva. Enda tanken vi hade med catering var just att inte våra mammor och mostrar ska slita som djur i köket dagarna innan. Men nu när dom själva vill så varför inte?
Nå förslaget vi fick då var buffé och dom skulle ha 748kr/kuvertet. !!! Hade blivit en kostnad på ca. 75 - 80 000 då vi har ca 110 gäster! Vansinnigt! Citerar min pappa "Tror dom att man är miljonärer eller?!"
Men visst måste det ju finnas billigare alternativ :) Och sen tror jag att när man nämner ordet bröllop så stiger priset direkt :/
Fick höra av en som endast beställde delar av catering, typ potatisgratäng. Inte nämnt något om nå bröllop och kommit billigt undan :)
mhhm! Typiskt då, har redan nämnt det ;) Nån annan med erfarenhet??
Vi hade inte traditionell svensk cateringfirma utan en syriansk vilket gör att man får mkt för pengarna. Vi fick huvudrätt, 3-4 röror, tunnbröd, grönsakstallrikar med vitost, tårta, nötter/snacks, dricka (alkoholfritt), (allt ätbart och drickbart fylls på hur mycket som helst under hela kvällen) dekorering av hela festlokalen, serveringspersonal hela kvällen och städning (säkert glömt nåt) för 100 personer för 55000kr. Tyckte vi var väldigt bra
Hej..
Jag har hört att det är dyrare om man bor vid en större stad.. Just nu är jag överlycklig att vi inte gör d..Vi betalar 250 kr / kuvert och får då en trerätters meny.. Vi har visserligen valt en ganska "enkel" meny.. men summan hade deifinitivt inte kommit upp i dom summor som ni nämner även om vi valt något mer avancerat. Vi bor utanför Helsingborg i skåne...
Jag tror som sagt var att mycket är relaterat till vart i vårt land man bor. Vi ska ha festen på en bygdegård och det är hon som har hand om den som kommer att laga maten. Lokal städning, dukning och två serveringspersonal hela kvällen kostar oss 3500kr.
Det är som sagt var inte konstigt att bröllop kostar enligt min uppfattning fantasisummor.. känns som att vissa människor/cateringfirmor lägger på mycket för att det är just catering till bröllop.. kanske ni ska höra er för hos typ ica eller något för att höra vad deras buffeer/ plankor går på .. har en väninna dom hade en jättetrevlig buffe på sitt bröllop.. tror det var exotisk och den kostade ung 180 / person där ingick kött / kycklingfile sallad exotiska frukter potatisgratäng och bröd.. jättegott och mycket mat. Det viktiga tycker jag är att alla blir mätta och att det är gott...inte vem som gjort maten
Vår meny är som följer
Bygdegårdens silltårta med grönt
Fläskfilemedaljonger och krämig potatisgratäng
Chockladmouse black and white med bärsås.
innan dess, när gästerna väntar på oss, ska vi ha tilltugg.. i form av ostbollar och tunnbrödrulle.. / 10 kr / rätt och person.. dvs 20 kr / person.
Därefter blir det tårta oklart ännu vad den kostar men ung 35kr / person.
Snacks och godis kommer också att servaras under kvällen, så jag tror våra gäster blir mätta och belåtna.. o vi har lite pengar över till bröllopsresan
Vi skulle ha catering men så bytte vi lokal och då fixade dom det där!
Men iaf det skulle bli runt 400:- per person och då var det finare 3-rätters middag, kaffe, porslin, diskning, dukning. Det som skulle tillkomma var personalkostnaden för servering vilket var 250:-/timman har jag för mig.
Hoppas att du hittar något som passar :)
Låter ju helt sinnessjukt med 780kr/kuvert =P
Vi funderar på catering och stället vi ska ta ifrån i så fall tar 150kr/kuvert för just det vi vill ha vilket är bufé med lite oika pajer, sallader, bröd, smör, kött i olika form etc.
Vi har tittat på ett alternativ som skulle kosta oss 500kr/kuvert - men då ingår allt från dukar och servetter till diskning av porslin och personal i priset. Det känns ändå värt det så det är vad det lutar åt för vår del just nu. Vi får mellan 40 och 50 gäster, så det blir en del pengar (mer än halva budgeten..) men det får vara värt det för att ingen ska behöva ta disken dagen efter och för att ingen ska behöva göra något på dagen...
Jag driver en cateringfirma i Eskilstuna och vi erbjuder bufféer mellan 135:- (enkel variant) och 200:- på standardmenyn. När det gäller bröllop vill många ha något annat som de plockat ihop själva och det blir ofta lite dyrare för att de vill ha fler maträtter, men vi har hittills aldrig kommit över 300:- per portion. Detta gäller alltså bara maten, inte t.ex. hyra av dukar (tar vi 80:- styck för), porslin (15:- per huvudrättskuvert) och det gäller heller inte dukning, personal, upplägg av mat och så vidare.
Viktigt att tänka på är att momsen på maten kan förädras (reglerna från skatteverket verkar vara lite oklara vilket gör att olika firmor tolkar reglerna olika) om tjänsten från cateringfirman utökas från att gälla enbart försäljning av mat till att gälla även t.ex. servering, från 12% till 25%. Vi gör så att för den som även hyr serveringspersonal ökas priset på maten till att inkludera 25% istället för standard 12%, vilket ju är jättetråkigt för gästen att behöva betala, men sådan är lagen. Fram till årsskiftet i alla fall, sedan verkar de ändras.
Att priset på en vara eller tjänst skulle vara ett annat för att man säger att det ska vara till ett bröllop låter helt galet, men det betyder ju inte att ingen gör så. Däremot kan ett bröllop behöva mycket mer kringtjänster än andra typer av catering vanligtvis gör, vilket kan göra att priset skjuter i höjden. Framförallt om dryck är inblandad. Min åsikt är att det bästa är att ha pris för allting separat, alltså att få pris för maten per portion, serveringen per timme, porslinet per kuvert, duk per styck, dryck per glas och så vidare. Det tycker jag att underlättar för oss som cateringföretag också, för då måste vi inte göra lika mycket gissningar över vad som kommer att gå åt att baka in i priset, för då måste man ju ta i lite i överkant för att vara säker på att inte gå minus.
Men det är ju bara vi. Hoppas att det var någonting intressant i mitt svar i alla fall!