• Vingabrud

Vigselring i vitguld med rubiner någon ?

Hej alla ! Jag funderar över vilken typ av vigselring jag ska ha.... har en förlovningsring i vitguld med lite mönster i. Är väldigt sugen på att bara ha rubiner i vigselringen , älskar rubiner och är även min månadssten :) Finns det någon där ute som kanske har bara rubiner i ringen ?? kan ni lägga ut lite bilder isf ? ! Hur är det med hållbarheten ? är dom känsligare än diamanter ?

• Svar på tråden Vigselring i vitguld med rubiner någon ?
  • Jalle

Är också inne på ring med färgade stenar. Gärna en alliansring med fem stenar, 2 vita, 2 röda och en grön (smaragd?). Funderar på priser. Blir det dyrare än med briljanter? Ska till guldsmeden frampå och det vore roligt om jag kunde ha några bilder med.

Kanske något åt det här hållet fast med en grön i mitten och två röda längst ut.

• Jalle

Googlade runt lite och hittade detta;

Som ädelstenar till förlovnings- och vigselringar rekommender vi endast och enbart diamanter. Det är den enda ädelsten som håller sig och hålls vacker från år till år. Till exempel safirer och rubiner som också är mycket efterfrågade slits rätt snabbt och förlorar sin lyster. En färglös diamant är även stilmässigt ett säkert val, för dess neutralitet gör att den alltid passar ihop med alla accessoarer och smycken. Om kunder absolut vill ha färgade ädelstenar till sina förlovnings- eller vigselringar, är färgade diamanter det bästa alternativet.
    (www.gl-koru.fi/skihlat.htm)

Ajaj....

• Syrinx

Jag ska ha en rosa safir i min vigselring, och enligt min guldsmed så går det mycket bra.
    Safirer och rubiner har båda hårdhet 9 av 10 där diamanter har 10 av 10. Diamanter är ju det hårdaste mineralet som finns, så självklart är det alltid det som håller bäst - men många mycket duktiga guldsmeder gör vigselringar med bl. a. safirer och det ska hålla i princip lika bra. Enligt min guldsmed handlar det mer om slipningen och inneslutningar - om slipningen är gjord på ett sådant sätt att inneslutningen t. ex. gör stenen skörare så kan den lättare gå sönder. 

Så TS, kolla du med din guldsmed och be denne ta hem riktigt fina rubiner, så ska det hålla precis lika bra som diamanter.  

• Vingabrud

Tack för era tips ! :) Har inte tänkt på att man kan ha färgade diamanter oxo om man vill vara säker på hållbarheten.

men om fina rubiner är en 9 och diamanter är en 10 så är det ju inte nån jätteskillnad ändå :)

Ska prata med min guldsmed framöver men tänkte få lite bild inspiration här och så....

• Västvind

Alla ädelstenar utom diamanter blir repiga och nöts med tiden så vill man ha en sten som inte slits är diamant det enda alternativet.
    Safirer och rubiner är 9 av 10 men ändå inte i närheten av hållbarheten av en diamant.

Men diamanter går ju att knäcka de också om man är oaktsam Förvånad

• Jalle

Fast visst fanken är det snyggt!

• Vingabrud

Ja , visst är det !! Den översta ringen var riktigt snygg och skulle kunna tänka mig att ha alla 3 stenarna i rubin :) borde passa bra till förlovningsringen oxo :)

Svar på tråden Vigselring i vitguld med rubiner någon ?