Inlägg från: AnnC81 |Visa alla inlägg
  • AnnC81

Ingång i kyrkan!!!?????

Skit i vad traditionerna säger, gör som ni själva känner för säger jag
    Det är ju eran dag och ni bestämmer hur ni vill ha det.
    Tror de flesta präster idag är ganska öppna med olika varianter, prata mer er präst och skulle han/hon vägra (vilket jag ej tror) så får ni väl byta präst om det nu är viktigt för er.

Själva gick vi in tillsammans, men jag har också varit på bröllop där bruden går med sin far halva vägen för att lämna över henne till sin blivande man. Det var också väldigt fint! Det behöver inte symbolisera något annat än vad man själv känner

21 maj 2011
  • AnnC81
    Aniara4 skrev 2011-11-02 11:49:15 följande:
    Man kan inte bestämma hur andra ska uppfatta en symbol eller symbolhandling. Om jag tatuerar in ett solkors och bestämt hävdar att för mig betyder det bara fina saker, kommer ändå många andra att se ett hakkors och associera till mindre trevliga saker.

Så man får räkna med att om man använder en viss symbolik kommer många att uppfatta att det symboliserar en viss sak oavsett om man själv väljer att tolka in någon helt annat.
    Självklart kan man inte bestämma hur andra ska uppfatta något, jag menade mer symboliken för en själv och vad som känns rätt för en själv, för det tycker iaf jag känns viktigast en såndan dag. Förstår inte varför man ska bry sig om nu någon annan skulle uppfatta det som något negativt, eller varför man skulle behöva rätta sig efter vad någon annan eventuellt skulle tycka?
    21 maj 2011
  • AnnC81
    Aniara4 skrev 2011-11-02 12:13:04 följande:
    Som sagt, man får självklart göra som man vill (så länge prästen tycker det är ok), men det är bra att vara medveten om hur det kan uppfattas av andra.
    Absolut!
    En rent nyfiken fråga, ta inte illa upp...
    Om du var på en väns bröllop där brudparet valt att bruden går fram med sin pappa, hur skulle du som gäst känna då? Skulle du sitta där och reta dig på symboliken som du tolkar, eller skulle du tycka det kändes helt ok och tycka det är fint ändå och vara glad för din väns skull, för att de har valt att ha det så?
    Som sagt valde vi att gå in tillsammans vilket var helt självklart för OSS, men på min väns bröllop som gick in med sin pappa kunde jag liksom känna kärleken och hur nära de stod varandra hela familjen och tyckte det var fint på sitt sätt. Som sagt, alla kanske inte tolkar som jag, men jag är ganska öppen av mig... därför jag är nyfiken, även om jag fortfarande står fast vid att man ska skita i vad andra tycker och köra på det man känner sig mest bekväm med själv.
    21 maj 2011
  • AnnC81

Härligt Syrinx med folk som vågar stå på sig trots att det tydligen fortfarande finns de som upplever det som en "unken kvinnosyn".
    Trodde verkligen inte att detta skulle uppröra mig så mycket hehe, men det gjorde det visst. Brukar inte vara aktiv i såna här diskussioner... Trodde dock att vi levde i en tid där kvinnans självständighet var såpass självklar att det inte spelade någon roll med såna här gamla seder och att man inte behövde göra på ett visst sätt för att bevisa något för andra. Men oj vad fel jag hade! Jag menar till och med kronprinsessan gick in halvvägs med pappa kungen, jag trodde att vi levde i en modern tid.

Självklart respekterar jag att folk har olika åsikter och varför man väljer att själv göra på ett visst sätt. Det jag inte förstår är att folk ska bry sig så mycket om hur andra väljer att göra...

Nä... sorry TS om du tycker jag snodde tråden lite, men du fick ju höra lite olika infallsvinklar i alla fall, hoppas ni hittar det som känns bäst för er. Lycka till!

21 maj 2011
  • AnnC81

Intressant Aleta!

Ja visst kan jag hålla med om att det här med jämställdheten kanske är mer självklar i Sverige än i andra länder, och att det kanske inte är självklart för alla ändå. Men finns det då inte andra sätt att kämpa för detta på i så fall, utan att det ska behöva påverka någons bröllopsdag? Att en brud går in med sin far kan ju lika gärna representera kärlek?

Och varför är det just i kyrkan som detta inte skulle vara ok, men ok i samband med en privat, borgerlig ceremoni? Gäller inte det här med jämställdheten då? 

Ja visst är det bra att veta att det tydligen finns måndag som tar detta väldigt seriöst, så man kan ta ett beslut utefter det. Tycker ändå det är synd att någon som kanske egentligen vill ha det på ett visst sätt kanske inte vågar gå emot strömmen för att få den upplevelse som känns mest rätt för just de. 

21 maj 2011
  • AnnC81
    Så allra mest korrekt hade det väl varit om hon gått in med kungen på ena sidan och Reinfeldt på den andra, för att visa att de båda nådigast gett sitt tillstånd till äktenskapet.

Hehe, vilken syn det hade varit ;)
    Men om det nu skulle vara SÅ så hade det ju verkligen symboliserat att hon hade "fått tillstånd" till äktenskapet! Då hade jag ju faktiskt hållt med er.
    Nu gick hon ju in bara med kungen så inte kan det då symboliserat att hon "fått tillstånd", utan att hon står nära sin far och ville att han skulle vara en del av det hela.
    För det är väl heller ingen som tror att Victorias avsikt med detta var att representera unken kvinnosyn?

21 maj 2011
  • AnnC81
    Aniara4 skrev 2011-11-03 10:38:35 följande:
    Men alltså, jag måste säga att efter alla gånger denna diskussion kommit upp har jag fortfarande inte hört ett begripligt, logiskt argument för varför man vill ha brudöverlämning. De anledningar som ges brukar vara att "det är fint" (men man kan inte precisera exakt vad det är som är fint), eller  att man står så nära sin pappa och vill visa hur viktig han är. Jag tycker det är lite konstigt. Inte att man står nära sin pappa, men eftersom nu jämställdheten inte har kommit så långt som vi tror så brukar det ju i de allra flesta fall vara mamman som står närmast sina barn. Ändå är det extremt sällsynt att någon vill gå in med sin mamma. Och det är heller aldrig brudgummen som vill manifestera hur nära han står någon av sina föräldrar. Om det verkligen var en så personlig och unik handling för att just den här bruden stod så nära just sin pappa, så borde det väl lika ofta (eller åtminstone nån gång ibland) hända att bruden stod så nära sin mamma, eller att brudgummen stod så nära sin pappa eller sin mamma. Men nej, det bara råkar slumpa sig så att en massa kvinnor anser sig stå så nära just sin pappa att just han måste ges en framträdande roll när de ska gifta sig. Och det bara råkar sammanfalla med den historiska bakgrunden att kvinnor inte var myndiga utan att just pappan hade ansvar för dem tills ansvaret övergick till deras make. Är inte det en väldigt märklig slump om detta skulle inträffa utan att någon blev påverkad på något sätt av större strukturer i samhället?

Mina föräldrar är viktiga för mig, och min mans föräldrar är viktiga för honom. Det framgick på bröllopet. Våra föräldrar (och syskon) satt på första raden i kyrkan, de var de första som gratulerade oss och vi blev fotograferade tillsammans med dem på kyrktrappen. Under middagen satt de närmast oss vid honnörsbordet, och om min pappa hade varit med hade han suttit på min högra sida.

Men själva vigselakten handlade om mig och min man, och den var de åskådare till och inget annat. Jag står jättenära min mamma, men jag är inte hennes att överlämna till någon annan.
    I den frågan kan jag hålla med om vad som skrivits tidigare, att det är de amerikanska filmerna som har påverkat oss. Man har växt upp med att se de amerikanska bröllopen på filmduken och därmed fått en bild av att pappan lämnar över. Och ja visst, det kanske har blivit en "fel" bild på något sätt eftersom det inte är enligt svensk tradition. MEN, om man nu tycker det ÄR fint och tycker att det blir en fin ceremoni, man har fått reda på vilken den svenska traditionen egentligen är, men ÄNDÅ känner att nää... jag vill göra så här. Varför inte? Jag tror att ens familj och vänner vet om att ens mening inte är att representera en unken kvinnosyn, för varför skulle man vilja göra det? En sak när kvinnan/brudparet har valt det upplägget själva, en annan om det faktiskt är som i vissa länder att barn blir bortgifta ofrivilligt. Det tycker jag inte är ok.
    21 maj 2011
  • AnnC81

Så Kronprinsessan är inte smart, välutbildad och har inte tänkt över saken. Ok. Alltså det är ju ingen tävling det här, det handlar om olika sätt att tolka. Och det får faktiskt respekteras, och sluta blanda in massa feministiska aspekter, varför måste allt överanalyseras så jäkla mycket. "nuff said". Lämnar tråden, lycka till!

21 maj 2011
Svar på tråden Ingång i kyrkan!!!?????