Ingång i kyrkan!!!?????
Den mycket gamla svenska traditionen är att brudparet går in tillsammans, som två självständiga individer som gifter sig av egen fri vilja. På senare år har det börjat bli vanligare att man gör på det anglosaxiska/katolska viset att brudens far leder in henne i kyrkan och överlämnar henne till mannen, men de flesta präster är starkt emot det eftersom symboliken är väldigt unken. Jag har själv svårt att förstå varför man vill spela upp ett skådespel som i grunden bygger på att den omyndiga kvinnan överlämnas från en manlig förmyndare till en annan. (Nu kommer några att säga "men det är inte vad det betyder för mig", men sorry, det är exakt vad själva handlingen förmedlar oavsett om man vill tycka att det betyder nåt annat.)
En variant som jag tycker är fin (om kyrkan är byggd på ett sådant sätt att det funkar) är att brudparet kommer in från varsitt håll och möts på mitten, för att sedan gå ut tillsammans. Det kan ju vara ett fint alternativ om man vill överraska varann med hur fina man är men ändå ha en schysst symbolik.
Men annars är det ett minst lika starkt ögonblick om man möts vid kyrkporten (där mannen enligt svensk tradition väntar med brudbuketten). Då blir det dessutom ett privat ögonblick att dela utan att en massa människor tittar på.
Och jag som liksom många andra valde att ha fotograferingen innan kyrkan kan vittna om att även det ögonblick när bilen svängde upp och jag såg mannen nervöst stå och vänta med sin stiliga kostym och brudbuketten i handen var ganska minnesvärt.