Inlägg från: darkHorse |Visa alla inlägg
  • darkHorse

Ingång i kyrkan!!!?????

Det har redan skritivt i trådan om att handlingen bottnar i en tradition där mannen var förmyndare för kvinnan och lämnade över detta ansvar. Även om det som tur inte är så numer ai Sverige är samhället fortfarande ojämställt, både i Sverige och i resten av världen.

Något jag tycker är tänkvärt är det ganska vanliga argumentet att man vill hedra sina föräldrar. Dels ställer jag mig tveksam till att döttrar har en överväldigande bra kontakt med fädrar iställer för sina mödrar, och att männen inte skulle stå nära föräldrar alls. Men detta har redan diskuterats.
    Dels är det vanligt att man vill hedra sina föräldrar genom att låta pappa lämna över i kyrkan och mamma sy brudklänningen, ansvara för brudbuketten, dekorationer eller liknande. Det är slående hur mannen stödjer på ett sätt som visas upp inför offentligheten, tar sin roll som stöd inför allas ögon osv. medan mammorna i detta fallet kanske gör ett större jobb som inte syns.

Det går att dra paralleller med de skillnader som finns i oavlönat hushållsarbete. Oavsett om en viss familj kanske värderar oavlönat hemmaarbete lika högt som avlönat resulterar det ju ändå att (oftast) mammam syns minder i samhället och har mindre makt att påverka genom en lägre inkomst och svagare kontaktnät.

Svar på tråden Ingång i kyrkan!!!?????