Inlägg från: Trivia |Visa alla inlägg
  • Trivia

Ingång i kyrkan!!!?????

Nu är inte jag någon förespråkare av brudöverlämning men just det faktum att bruden är mest i fokus sker väl på de allra flesta bröllop idag? Oavsett om man har brudöverlämning eller inte. Varför skulle det annars läggas ner tusentals kronor på klänning, håruppsättning, smink osv? Önskan om att vara "princessa för en dag" finns nog hos lång fler än de som väljer att bli överlämnade av sin far. Många uttrycker ju till och med att ringen inte är så viktig (själva symbolen för äktenskapet!) men att de absolut vill ha en fin klänning, gå till frissan och fixa håret och ha en stor fest.

Det är lite trist att inte svenska kyrkan tagit ställning till detta. Det borde man ju rimligtvis kunna göra. Det känns inte rätt att enskilda präster ska få skit för att man inte vill stå för den symbolik som brudöverlämning innebär.

• Trivia

Ja jag håller med dig Norrskensflamman. Jag menade bara att fenomenet att bruden vill vara princessa inte bara finns bland de brudar som vill bli överlämnade av sina fäder.

• Trivia

Ja så länge prästen tillåter det. Men det är inte hur vida man får eller inte som har diskuterats. Ingen här har förbjudit någon.

• Trivia

Det som många kanske menar med att det inte symboliserar något fint med brudöverlämning är just detta. Att det betyder något fint för dem. Inte att alla andra nödvändigtvis måste tycka att det är fint eller vackert?
    Det kan man ju inte ta ifrån någon. Vad det betyder för dem.

• Trivia

Oj...skrev visst lite fel i första meningen....ska stå "att det symboliserar något fint" inte "att det inte symboliserar något fint".

• Trivia

Jo jo....men att bli överlämnad som brud förolämpar väl knappast någon annan?
    Det är ju en viss skillnad att göra något som kränker någon annan och att göra något som eventuellt kränker dig själv....

• Trivia

Jag tycker också att det är fel om man tycker att alla andra måste tycka att det är fint. Du kan ju absolut hitta på egna betydelser för dig själv. Men inte klistra på dem på andra...

• Trivia
    knyttan skrev 2011-11-09 22:14:33 följande:
    Jamen det är ju det det gör!
    Okej...hänger inte riktigt med i det resonemanget. Men å andra sidan kan man inte förstå allt...
  • Trivia
    Aleta skrev 2011-11-09 23:43:00 följande:
    Jag tror t ex att barn som är på ett bröllop och ser en brudöverlämning undermedvetet programmeras till en viss kvinnosyn.
    Javisst, just den där brudöverlämningen är bara några få rader i programkoden, men den påverkar! 

Bröllop är ganska starka saker med starka känslor och starka symboler. Därför gör det intryck.

Jag brukar berätta om några släktingar i USA.  En mycket stark, självständig kvinna emigrerade dit från Sverige. Idag är hennes barnbarn en kvinna som acceterat att vara sin man underlägsen, för så ska det vara. 
    Jag är helt säker på att detta beror på samhället de lever i och inte på uppfostran.  
    Okej...då är jag i alla fall med på vad som menas. Även om jag inte riktigt håller med om att man (om man tar ditt exempel med barnen) kränker barnen i fråga. Däremot att man inte föregår med speciellt gott exempel.
  • Trivia
    Aleta skrev 2011-11-12 01:15:31 följande:
    Nej, nej inte kränker man barnen! Det skrev jag verkligen inte att jag tyckte.
    Nej nej... Blev nog lite missförstånd här...
    Du hade citerat mig i ett inlägg där jag skrev att jag inte riktigt hängde med på varför man kränker andra genom att ha brudöverlämning. Så det var det jag trodde att du förklarade... =)

Men annars håller jag med dig i det du skriver.
Svar på tråden Ingång i kyrkan!!!?????