Inlägg från: knyttan |Visa alla inlägg
  • knyttan

Ingång i kyrkan!!!?????

Jezzzzzzzzzz, brudöverlämningsdebatt igång igen på BT!!!!!

Folk som är smarta, välutbildade och har tänkt över saken lite har inte brudöverlämning, så enkelt är det.
    Linda Rosing hade brudöverlämning.

Nuff said.

• knyttan

Jag motstår frestelsen att trolla mer i tråden...
    Jag tycker att alla får göra precis som dom vill. Men alla andra får också tycka precis vad dom vill om dom som gör som dom vill. Och jag tänker fortsätta att tycka precis som jag gör om både brudöverlämning och Linda Rosing.
    Om man inte bryr sig m vad andra tycker, varför måste man då bli så förorättad? OM man bryr sig om vad andra tycker så kan det väl vara bra att känna till att många tycker som dom gör om brudöverlämning INNAN man har det på sitt bröllop, eller?

• knyttan
    SannaV skrev 2011-11-07 22:25:48 följande:
    Jag kommer att bli "överlämnad" av min pappa. Det har jag alltid velat..
    Dessutom gifter jag mig i katolska kyrkan, där det faktiskt är tradition (jag är protestant, min fästman katolik).
    Jag anser att det är en fin tradition och att, även om många anser att det visar på en "unken kvinnosyn" så är det faktiskt det sista jag tänker på.
    För mig betyder det att även min familj valt att acceptera den man jag valt att leva resten av mitt liv med. Vilket för mig är otroligt viktigt. (vi hade inte den lättaste starten för en massa år sen)
    Min m2b har själv också valt att han ska stå framme och vänta på mig. Detta är alltså ett gemensamt beslut.
    Däremot så hade jag absolut kunna tänka mig att bli "överlämnad" av min mamma om pappa inte funnits med i bilden men nu är han det.

Alla har rätt till sin egen åsikt men ibland kanske man ska tänka sig för hur man uttrycker sig också. Det känns som att flera inlägg i den här tråden är rätt ilskna av sig. Trist då man faktiskt kan ta illa vid sig om man nu inte tänker likadant som någon annan.
    Jag gifter mig också med en katolik, vi ska visserligen gifta oss protestantiskt men det spelar ingen roll, även om vi hade gift oss i den katolska kyrkan så hade man fått släpa in mig livlös i handfängslen för att det skulle bli nån brudöverlämning av mig. Nej tack.
    Om vi ska gå in mer på den biten så respekterar jag ju självklart min fästmans katolska tro oändligt och vill gärna dela den med honom så långt det går på samma sätt som han är del i min övertygelse. Det innebär inte att jag accepterar diverse religiösa kortslutningar som katolicismen har, så som abortmotstånd eller synen på preventivmedel. Vilket jag by the way antar att ni syndar med?

Man kan enligt mig inte försvara vad som helst med att "det är faktiskt tradition" eller "det är religion", det är ju upp till var och en om man vill fullfölja en tradition, om man vill stå för sådana värderingar.

Alla har rätt till sin åsikt, och resten av värden har sin fria rätt att inte hålla med. Om man tar illa vid sig av att inte alla tänker lika, ja då kanske man ska jobba lite med sin egen självkänsla och inte hänga så mycket på diskussionsforum kanske...
  • knyttan
    Aniara4 skrev 2011-11-09 16:39:37 följande:
    Förlåt. Jag glömde att alla inte är så bra på abstrakt tänkande att de kan se bortom det konkreta exemplet, och förstå de mer övergripande principer man försöker illustrera.

Poängen, för er som missade det, är alltså att symbolers funktion är just att de flesta människor är överens om vad de representerar. Det funkar inte att säga att för MIG betyder inte den symbolen det som de flesta tycker, utan för MIG betyder den nåt helt annat.

Annars skulle jag kunna säga att för MIG betyder röd gubbe att man får gå, en dörr med en damgestalt i kjol på betyder att det är ett provrum, och att visa långfingret är för MIG ett sätt att visa hur mycket jag tycker om någon. Därför får jag faktiskt visa långfingret så mycket jag vill och ingen har rätt att tycka att det är fel, eftersom det för MIG är en jättefin gest.

Fast nu kommer väl folk att haka upp sig på de konkreta exemplen igen och börja diskutera toalettsymboler, om jag känner det här forumet rätt...
  • knyttan
    Trivia skrev 2011-11-09 20:34:49 följande:
    Jo jo....men att bli överlämnad som brud förolämpar väl knappast någon annan?
    Det är ju en viss skillnad att göra något som kränker någon annan och att göra något som eventuellt kränker dig själv....
    Jamen det är ju det det gör! Det kränker kvinnors människovärde genom att reducera dem till en handelsvara! Debatten handlar ju precis om detta!! Om det nu hade varit någon grej som bara skulle visa att individen skämde ut sig eller "hängde ut sig själv" som obildad så skulle vi inte sitta och ha alla de här debatterna! Om folk vill skämma ut sig själva, så varsegod! Det tänker jag inte lägga mig i för fem öre; gift er i gul kycklingkostym eller bikini, gå tre varv baklänges runt kyrkan eller be alla gästerna komma med påfågelsplymar i rumpan, helt fritt val! Men symbolvärdet i brudöverlämning kränker mig som kvinna och mitt absoluta värde som en fri individ.

Och det, om man kan greppa resonemanget, är det som kallas för att kunna behärska abstrakt tänkande...

Hänvisar vidare till mitt första inlägg i debatten. {#emotions_dlg.djavulsk}
Svar på tråden Ingång i kyrkan!!!?????