Ingång i kyrkan!!!?????
En rent nyfiken fråga, ta inte illa upp...
Om du var på en väns bröllop där brudparet valt att bruden går fram med sin pappa, hur skulle du som gäst känna då? Skulle du sitta där och reta dig på symboliken som du tolkar, eller skulle du tycka det kändes helt ok och tycka det är fint ändå och vara glad för din väns skull, för att de har valt att ha det så?
Som sagt valde vi att gå in tillsammans vilket var helt självklart för OSS, men på min väns bröllop som gick in med sin pappa kunde jag liksom känna kärleken och hur nära de stod varandra hela familjen och tyckte det var fint på sitt sätt. Som sagt, alla kanske inte tolkar som jag, men jag är ganska öppen av mig... därför jag är nyfiken, även om jag fortfarande står fast vid att man ska skita i vad andra tycker och köra på det man känner sig mest bekväm med själv.
Två äldre damer satt och diskuterade vilket fint bröllop de hade varit på i helgen. Underbar musik, god mat, vackert väder, vacker brud osv. osv. men plötsligt:
"Jag kan bara inte förstå att hon gick in med sin pappa!"
"Nej usch, så tråkigt, men hon står ju sin pappa väldigt nära, fast det hade vi ju vetat ändå."
"Ja, det är verkligen inte trevligt, men Xxxxxx är ju en så fin flicka, så hon kan inte ha vetat om vad det betyder."
"Nej, prästen borde verkligen ha informerat henne."
Här vänder de båda sig till prästen som ritter vid samma bord och ger honom en rejäl avhyvling för att han inte hade stoppat detta. Han försökte förgäves berätta att han hade informerat om att överlämning symboliserar en unken kvinnosyn som han absolut inte står för men attt bruden ifråga vägrade ge med sig och han kände sig tvungen att ställa upp.
Damerna vägrade tro honom, för Xxxxx är en så trevlig flicka, hon skulle aldrig ha genomfört detta om hon hade förstått!
Prästen mådde uppenbarligen dåligt av att dels ha gått emot sin egen övertygelse och dels över att behöva stå till svars för de äldre församlingsborna.
Alltihop avslutades med att de båda damerna sinsemellan kom överens om att aldrig någonsin berätta för bruden Xxxxxx vad de tyckte om detta.