Inlägg från: Soldemor |Visa alla inlägg
  • Soldemor

Ingång i kyrkan!!!?????

Aniara4 skrev 2011-11-03 10:38:35 följande:
    Men alltså, jag måste säga att efter alla gånger denna diskussion kommit upp har jag fortfarande inte hört ett begripligt, logiskt argument för varför man vill ha brudöverlämning. De anledningar som ges brukar vara att "det är fint" (men man kan inte precisera exakt vad det är som är fint), eller  att man står så nära sin pappa och vill visa hur viktig han är. Jag tycker det är lite konstigt. Inte att man står nära sin pappa, men eftersom nu jämställdheten inte har kommit så långt som vi tror så brukar det ju i de allra flesta fall vara mamman som står närmast sina barn. Ändå är det extremt sällsynt att någon vill gå in med sin mamma. Och det är heller aldrig brudgummen som vill manifestera hur nära han står någon av sina föräldrar. Om det verkligen var en så personlig och unik handling för att just den här bruden stod så nära just sin pappa, så borde det väl lika ofta (eller åtminstone nån gång ibland) hända att bruden stod så nära sin mamma, eller att brudgummen stod så nära sin pappa eller sin mamma. Men nej, det bara råkar slumpa sig så att en massa kvinnor anser sig stå så nära just sin pappa att just han måste ges en framträdande roll när de ska gifta sig. Och det bara råkar sammanfalla med den historiska bakgrunden att kvinnor inte var myndiga utan att just pappan hade ansvar för dem tills ansvaret övergick till deras make. Är inte det en väldigt märklig slump om detta skulle inträffa utan att någon blev påverkad på något sätt av större strukturer i samhället?

Mina föräldrar är viktiga för mig, och min mans föräldrar är viktiga för honom. Det framgick på bröllopet. Våra föräldrar (och syskon) satt på första raden i kyrkan, de var de första som gratulerade oss och vi blev fotograferade tillsammans med dem på kyrktrappen. Under middagen satt de närmast oss vid honnörsbordet, och om min pappa hade varit med hade han suttit på min högra sida.

Men själva vigselakten handlade om mig och min man, och den var de åskådare till och inget annat. Jag står jättenära min mamma, men jag är inte hennes att överlämna till någon annan.
    Just det där försökte jag ta upp med en påstridig brud, om inte maken då skulle gå in med någon av sina förädrar. Hon blev jättearg och tyckte att jag provocerade (nåja, lite gjorde jag kanske, men bara för att få igång en diskusison kring detta) men kunde inte komma med ett konkret svar.
    Fast tack och lov, har jag lyckats "omvända" en hel del till att gå in tillsammans eller iaf utan förälder.
  • Soldemor
    Aleta skrev 2011-11-07 20:09:04 följande:
    Hur ofta, ungefär, har du brudpar som vill ha överlämning? 
    Ni har ingen gemensam policy hos er för om ni tillåter det eller ej som en del församlingar har? 
    Några per år, tror jag. Tyvärr har vi ingen policy, vilket jag saknar och stiftet har inte heller sagt något. Och det är trist att behöva diskutera detta, men ack så nödvändigt!
  • Soldemor
    Aleta skrev 2011-11-08 11:45:08 följande:
    Jag förstår att det inte kan vara så lätt alla gånger.
    En gemensam policy underlättar ju otroligt. Då har man något att luta sig emot när det börjar storma... 
    Som mycket annat förstår inte chefen detta, kanske för att jag hade alla vigslar förra året? Önskar verkligen något att luta mig mot, det bästa hade varit om det kommit från Biskopen!
  • Soldemor
    Norrskensflamman skrev 2011-11-08 12:25:41 följande:
    Så rätt Knyttan har, fast det inte syns här...hur blev det så, hm!
  • Soldemor
    Trivia skrev 2011-11-08 12:26:26 följande:
    Det är lite trist att inte svenska kyrkan tagit ställning till detta. Det borde man ju rimligtvis kunna göra. Det känns inte rätt att enskilda präster ska få skit för att man inte vill stå för den symbolik som brudöverlämning innebär.
    Vad jag håller med dig!
  • Soldemor
    Norrskensflamman skrev 2011-11-08 12:39:53 följande:
    Javisst är det mycket fokus på bruden och jag förstår att man vill vara fin, fixa håret, fin klänning osv. Även mannen vill ju vara fin. Men just själv vigselakten i kyrkan... tycker jag personligen får för mycket brudfokus. Det är en ganska intim akt mellan brud o brudgum och faktiskt prästen o Gud.
    Bruden kommer ju resten av dagen o kvällen få sin beskärda del av uppmärksamhet, beröm och oooohande och aaaaaaaahanden så jag kan inte riktigt förstå varför man prompt måste ha det i kyrkan också? Där man faktiskt är en del i en gudstjänst i en församling, där man har en annan tradition, nämligen att brud och brudgum går in tillsammans.

Tycker man att man vill ha ännu mer uppmärksamhet även vid vigselakten, men ha ett borgerligt bröllop då.
    Det är vad jag tycker.
    Och där var Flamman så där klok och genomtänkt! Tack för goda och vettiga ord!
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-11-09 11:35:33 följande:
    Verkligen inte!
    Man insinuerar ingenting som helst i den vägen. Jämförelsen gäller vad man som sändare skickar ut för signaler och att man knappast kan bestämma själv hur man vill att symbolen/symbolhandlingen ska uppfattas av mottagarna. Exemplet med hakkorset är tydligt därför att det är en symbol vi alla känner till och får tydliga associationer till.

Att man tar upp en symbol som används av mörka krafter i världen, innebär inte att man jämställer brudöverlämning med att var nazist. (jo, det har hänt att brudar blivit helt hysteriska och vrålat "personangrepp personangrepp! när samma exempel tagits upp förr) För övrigt tror jag de flesta debattörerna här, är rädda nog om vår åsiktsfrihet, att faktiskt inse att man tom får tycka som nazisterna gör, hur fruktansvärt det än är, det de tycker.

Däremot är jag inte alls lika övertygad om att de som vill ha överlämning, faktiskt på allvar tycker att det är OK att någon annan inte gillar den grejen. 
    Jag får intrycket att man bara får tycka något om olika handlingar om man tycker att det är fint och underbart. 

Överhuvudtaget tenderar man att målas ut som elak, missunsam, avundsjuk och illvillig och naturligtvis hård, negativ och tråkig, gnällig nedvärderande och insnöad, så fort man inte öser jubel och klingar i cymbalerna, kramar och dunkar i ryggen i precis alla frågor och trådar. Sakliga åsikter och kritik, tas sällan väl emot, ens när den eftrfrågas i TS. Fast ofta är det inte TS utan någon annan som blir arg.

Jag är glad att jag har förmånen att omges av vänner som inte fluffar min värld på det sättet. Som ger mig nyanser och infallsvonklar jag annars skulle blivit utan. 
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Som vanligt, ett superklokt inlägg som man lite önskar att man skrivt själv...

Du hade varit ett bra biskopsämne till vårt stift om du hade varit präst - så det är kanske teologi du skall börja läsa? Guld i mun
  • Soldemor
    Norrskensflamman skrev 2011-11-09 12:51:08 följande:
    Instämmer med Passionsblomman i båda inläggen.

Personligen så reagerar jag starkast mot att många blivande brudar blir som galna när de inser att det kanske finns någon/något som kan sätta stopp för deras planer på DERAS dag... nämligen en präst. Att man har så svårt att acceptera att det handlar om en vigselgudstjänst i ett kyrkorum i en församling och att det därmed inte är brudens självklara rätt att utforma vigseln som hon vill. Att det faktiskt finns andra som kan och har rätt att tycka till där. Att brudparet är en del av en offentlig gudstjänst.

Jag tycker att det är fantastiskt bra att det finns den valmöjligheten att kunna ha en borgerlig vigsel. Då har man ju större svängrum och möjlighet att påverka sin vigsels utformning. Varför utnyttjar man inte det?
    Antaglien för att man vill ha kyrkorummet för att det är vackert, för att det är tradition o s v. Men som du skriver, man glömmer (förtränger?) att man, om man väljer kyrklig vigsel, faktiskt är del av något så mycket större, än ens egna önskningar.
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-11-10 14:16:24 följande:
    Det här förvånar mig.
    Jag tycker det är oerhört begränsande och tråkigt. Det är sällan jag ser inlägg sm faktiskt försöker mota bort folk från forumet. Men ibland händer det. Ibland försöker man skicka folk till Familjeliv--för att man tycker en trådstart "inte hör hemma på BT". Titt som tätt sjunker argumenten till "stick härifrån och skaffa dig ett riktigt liv". Ganska ofta uppmanas man "att ägna sig åt något som gör riktig skillnad istället för att tjafsa här". Då handlar det om enskilda sakfrågor, som överlämning eller något annat som berör jämställdhet eller vad som helst där den irriterade tycker att "men det finns väl ändå det som är värre, sluta upp att hålla på". Ibland har det gått till rena personangreppen med väldigt grova ord, som den gången då "alla jävla håriga feminister satt med spett i röven".

Men, att folk finns på BT utan att vara gifta, utan att planera bröllop, med helt andra orsaker än att de letar stöd råd och tips för sin planering, och att många hänger kvar efter att de har gift sig-jag förstår att det kanske är förvånande i början. Men hänger man i lite trådar här ett tag, så tycker jag man borde märka att här finns vänskaper, umgänge och intressen utöver just bröllop? Och kanske borde man också inse, att det är väldigt bra för forumet, som då har fler medlemmar, blir mer attraktivt för annonsörer och då går med bättre vinst, kan utvecklas och fortsätta finnas?

Att reducera andras åsikter till att vara "väl inrepeterade" och dessutom påstå att de uttrycks i avsikt att pressa någon annan, är ganska överlägset. Som när den lilla 22-åriga snärtan på mitt jobb sa "kärringar som fyllt 30 ska inte gå ut på krogen. De är bara pinsamma. När man är så gammal är det dags att fatta att det är färdigdansat"

Nej, Krissem, du pekar inte ut någon enskild. Det är värre än så. Du pekar ut en hel grupp medlemmar-nämligen alla som är oförskämda och patetiska nog att uppehålla sig här utan att vara i färd med att planera eget bröllop. Det blir, om man räknar efter, ganska många. Det är helt tydligt att förutom att det förvånar dig att vi finns här, så anser du också att det vore mycket bättre om vi inte gjorde det.
    Den gången jag senast såg den åsikten, var i en anonym tråd där TS undrade hur det skulle bli trevligar på BT. Ja, inte tror jag det blir trevligare för att enskilda medlemmar försöker få andra att hålla tyst-eller helt hålla sig härifrån.

Jag är inte personligen och ensam utpekad av dig. Men jag är med  bland dem du pekar ut. och du får mig verkligen inte att känna mig välkommen. Mina åsikter känns inte alls lika välkomna eller fria att uttrycka som dina. Du förbehåller dig rätten att raljera och ironisera över både hur du tycker jag och andra är som personer, och hur våra åsikter uttrycks. samtidigt som vi andra automatiskt blir elaka i dina ögon, redan genom att alls vara här och ens uttrycka en åsikt. Det är, i min värld rätt anmärkningsvärt. Framförallt eftersom du inte tycks märka det själv.

Och ja. Det här var helt OT, men jag anser att det du säger behöver bemötas, för det har elevans för alla diskussioner här, totalt sett.
    Tack från hjärtat från en annan som inte heller borde vara här i så fall!
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-11-10 14:22:38 följande:
    Det är verkligen dåligt att inte kunna ge bättre vigselservice än så tycker jag!
    Det verkar oerhört förlegat. Det behövs en uppdatering i din stad på vad vigsel är för folk idag och att det borgerliga långt ifrån står för "mindre" eller "enklare" eller ens "snabbare" än det kyrkliga alternativet.

Vad gäller kyssar i kyrkan, så brukar det faktiskt inte vara någon som har något emot den där kyssen. Det är bara det att den inte ingår i själva ritualen, just "and now you may kiss the bride". Utan prästen brukar vanligtvis utgå ifrån att om folk vill kyssas, så kan de göra det på eget initiativ. Möjligen med en lite diskret hint, om brudparet är tok-nervösa. menannars välomnas nog pussande av de flesta. Även om den gamla Svenska traditionen är kyssen på kyrktrappen efteråt. Det är väl utmärkt att ta chansen till båda?
    Precis! För hur många har möjlighet eller för den delen, lust,  att gifta sig en vardag?
  • Soldemor
    Aleta skrev 2011-11-12 01:25:26 följande:
    Nej, vem har väl nytta av en präst på ett bröllopsforum...?  

Jag är åtminstone mycket tacksam för att du och kollegor till dig lägger av er tid på detta forum till glädje för andra.
    Jag är också tacksam för alla föredettingar, intresserade och annat löst folk (eller hur vi ska beskriva oss) som har råkat hamna här och så klart alla som är i planeringsprocessen. Alla olika människor och med olika åsikter som gör att det kan bli intressanta diskussioner ibland.
    Sen trivs jag bra att hänga här också, även om tiden inte är på min sida alltid...
Svar på tråden Ingång i kyrkan!!!?????