Inlägg från: Aniara4 |Visa alla inlägg
  • Aniara4

Ingång i kyrkan!!!?????

pierredouglas skrev 2011-11-04 08:50:25 följande:
    Jag tycker att det är fint med hela grejen. För mig det symboliserar att farsan litar på mannen att han ska ta väl hand om sin lilla flicka. Vem vill inte få en sån förtroende? Visst är det inte fint och betydelfullt?
    Varför är det inte i så fall lika gärna mamman som ska visa att hon överlåter omhändertagandet av den lilla hjälplösa flickan till mannen? Brukar det inte vara mamman som står för det mesta av omhändertagandet innan?
  • Aniara4
    pierredouglas skrev 2011-11-04 08:50:25 följande:
    Jag tycker att det är fint med hela grejen. För mig det symboliserar att farsan litar på mannen att han ska ta väl hand om sin lilla flicka. Vem vill inte få en sån förtroende? Visst är det inte fint och betydelfullt?
    Och varför ska inte brudgummens föräldrar manifestera att de litar på att den blivande frun ska ta väl hand om deras lille pojke?
  • Aniara4
    Lissie84 skrev 2011-11-06 10:40:17 följande:
    TS, jag tycker att ni ska göra det som känns bäst för er, så långe prästen godkänner det förståss.

Folk kommer alltid ha åsikter om vad som är rätt och fel och just kvinnor har en förmåga att vilja uppfostra andra kvinnor till att tycka/göra precis som dem själva. Har man en anna åsikt får man nästan räkna med bittska kommentarer.
    Det är vanligt att man tror att det faktum att någon uttrycker åsikten "jag tycker det är fel att göra så här" betyder att man försöker förbjuda någon annan att göra det. Som jag redan har sagt, det är väl självklart att alla "får" göra som de vill, i den mån det är förenligt med kyrkans värderingar (om man gifter sig i kyrkan).

Min erfarenhet från denna återkommande diskussion är snarare att de som är för brudöverlämning helst skulle se att de som är emot det inte fick yttra sig eftersom de känner sig förorättade, och menar att "du får inte säga så för jag får göra som jag vill".

Och det jag och många andra länge har efterlyst är en enda begriplig anledning till varför just brudens pappa ska ha en så framträdande roll, och inte någon annan av brudparets föräldrar. Och varför så få av förespråkarna lika gärna kan tänka sig att brudgummen överlämnas av sin pappa, eller mamma.
    Lissie84 skrev 2011-11-06 10:40:17 följande:
    Det är nästan ett under att det inte kommit upp en diskussion om hur kvinnofientligt det är att bära slöja eller krona som brud, för det får ju också att tolka som ett tecken på kvinnans oskuld istället för en snygg accessoar.
    Den diskussionen har kommit upp, upprepade gånger.  Personligen valde jag att inte ha någotdera eftersom jag tycker det ser lite fånigt ut och för att jag är medveten om oskuldssymboliken, men där bryr jag mig mindre om andras val. Jag tror slöjan i stor utsträckning har förlorat sitt symbolvärde och blivit just en piffig accesoir, på ett sätt som den starka symbolhandlingen att bruden går in med sin pappa istället för sin blivande make inte har.  Däremot tror jag det fortfarande finns mer motstånd mot den typen av slöja som täcker ansiktet, där är symboliken såpass stark att den är svårare att bortse ifrån.
  • Aniara4
    Bondbrud skrev 2011-11-06 18:08:28 följande:

Jag har bestämt mig för att bli "överlämnad" av min 6 åriga son!

Eller är de oxå en unken korkad kvinnosyn?????

Vad symboliserar det för dig? Att du i fortsättningen ska vara med mannen och inte med barnet?

För mig väcker det associationer till andra situationer där ett barn, i avsaknad av en man i huset, kan börja ses som "mannen i huset" som ska ta hand om mamman och systrarna, eftersom husets överhuvud måste ha en snopp.

Om du hade haft en sexårig dotter, hade du övervägt att låta henne överlämna dig då? Eller att låta henne överlämna mannen? Eller är det enda tänkbara sättet att det är just en man/pojke som överlämnar just en kvinna?
  • Aniara4
    Malois skrev 2011-11-07 10:44:20 följande:
    Måste allt ha ett specifikt syfte??? Jag går in tillsammans med min blivande för att VI vill det, men jag har inget emot hur alla andra gör. Bara man själv har tänkt igenom sitt beslut. Våra tärnor och bestman står framme med prästen och väntar, för det är så VI vill ha det.
    Det är vår dag och vi gör den tillsammans hela vägen, det är så vi ser det och det är det som passar oss. Har varit på flera olika bröllop som gäst, och inte en enda gång har jag lagt några värderingar i hur folk kommer in. Hoppas bara att de valt det själva och att det valt varandra själva....
    Lycka till alla, hur ni än går in!!!
    Du missar poängen.

För femtifjärde gången, alla får göra som de vill (så länge inte prästen anser att det strider mot kyrkans värderingar). Den här diskussionen handlar inte om att tvinga någon att göra på något visst sätt. Jag lovar, igen, att inte dyka upp i kyrkan och släpa in pappan och knuffa ut brudgummen till bruden.

Däremot måste man ju kunna diskutera varför man gör olika saker.

Och jag har fortfarande inte hört någon förklara VARFÖR de vill importera denna unkna sed. (Om man kommer från en kultur där det är en stark tradition är det mer begripligt, vad jag har svårt att förstå är de brudar som är uppvuxna i ett relativt jämställt samhälle med en gammal tradition av att brudparet går in tillsammans som självständiga jämlikar, vill ta efter och importera något av det sämsta från andra kulturer.)

"För att jag vill" och "det är fint" tycker jag som sagt inte är några argument. VARFÖR vill man göra så, och VAD är det som är fint? Och varför just bruden och hennes far, av alla tänkbara kombinationer av brudpar och föräldrar...?
  • Aniara4
    Lissie84 skrev 2011-11-07 21:25:59 följande:
    Sen att du inte tycket att argumenten att det är fint eller för att några har haft ett speciellt förhållande till sin pappa inte är ett gilltigt argument är ju tråkigt för dig men det betyder inte att det inte stämmer för andra, det finns inga absoluta rätt och fel. 
    Jag ifrågasätter inte ATT man vill det och ATT man tycker det är fint. Men jag tycker det är anmärkningsvärt att ingen av dessa brudar som är så säkra på vad de vill kan ge en vettig förklaring till VARFÖR de vill det.

Det får mig att tro att det är som Fly by night säger, att det är just symboliken man vill ha, man vill vara den lilla söta flickan som lämnas över som en särskilt värdefull skatt. Man vill att alla ska vända sig om och titta på en, och ooooha och aaaaaha över hur vacker man är - inte att de ska titta på det stiliga paret som kommer in tillsammans, bara på bruden.

Och eftersom det skulle vara pinsamt att erkänna att man vill vara en dekorativ docka så kan man inte ge någon förklaring, utan upprepar bara med högre röst att man vill ha brudöverlämning för att man VILL det och man är minsann en stark och vuxen kvinna som vet vad man vill och ingen annan får tycka nåt om det, så det så.

Jag menar, om det fanns en rimlig anledning skulle väl någon av alla dessa överlämnade brudar kunna artikulera den?
  • Aniara4
    Lissie84 skrev 2011-11-07 21:58:10 följande:
    Är det något fel med det?
    Tydligen, eftersom ingen vill erkänna att det är det som tilltalar dem.
  • Aniara4
    SannaV skrev 2011-11-07 22:25:48 följande:
    För mig betyder det att även min familj valt att acceptera den man jag valt att leva resten av mitt liv med. Vilket för mig är otroligt viktigt. (vi hade inte den lättaste starten för en massa år sen)
    Min m2b har själv också valt att han ska stå framme och vänta på mig. Detta är alltså ett gemensamt beslut.
    Däremot så hade jag absolut kunna tänka mig att bli "överlämnad" av min mamma om pappa inte funnits med i bilden men nu är han det.
    Bara en fråga...

Har hans familj accepterat dig, och hade han kunnat tänka sig att bli överlämnad av någon av sina föräldrar för att manifestera deras godkännande av dig?
  • Aniara4
    daniiel skrev 2011-11-08 00:21:33 följande:
    Lissie84 skrev 2011-11-07 21:58:10 följande:
    Är det något fel med det?
    Ursäkta att jag bara hoppar in såhär, men ja, jag tycker defintivt att det är något fel med det. Om man som brud tycker att vigseln och bröllopet bara ska handla om just bruden och att all fokus ska ligga på henne, så har man förmodligen helt fel anledningar till att gifta sig.
  • Aniara4
    Trivia skrev 2011-11-08 17:50:50 följande:
    Ja så länge prästen tillåter det. Men det är inte hur vida man får eller inte som har diskuterats. Ingen här har förbjudit någon.
    Jamen precis!

Hur svårt kan det vara på att skilja mellan att A) säga att man tycker en viss handling inte är trevlig, och B) försöka hindra folk från att begå den otrevliga handlingen?
  • Aniara4
    Krissem skrev 2011-11-09 15:08:20 följande:

Jag tycker ändå att det är en väldigt extrem jämförelse att göra. Jag tror inte någon reagerar med att känna sig anklagad för att vara nazist, och det var inte den poängen jag vill få fram. Däremot är det OLAGLIGT att bära hakkors, det räknas som hets mot folkgrupp. Så att jämföra med just den symboliken är väl att indirekt påstå att det inte borde vara tillåtet att ha

Förlåt. Jag glömde att alla inte är så bra på abstrakt tänkande att de kan se bortom det konkreta exemplet, och förstå de mer övergripande principer man försöker illustrera.

Poängen, för er som missade det, är alltså att symbolers funktion är just att de flesta människor är överens om vad de representerar. Det funkar inte att säga att för MIG betyder inte den symbolen det som de flesta tycker, utan för MIG betyder den nåt helt annat.

Annars skulle jag kunna säga att för MIG betyder röd gubbe att man får gå, en dörr med en damgestalt i kjol på betyder att det är ett provrum, och att visa långfingret är för MIG ett sätt att visa hur mycket jag tycker om någon. Därför får jag faktiskt visa långfingret så mycket jag vill och ingen har rätt att tycka att det är fel, eftersom det för MIG är en jättefin gest.

Fast nu kommer väl folk att haka upp sig på de konkreta exemplen igen och börja diskutera toalettsymboler, om jag känner det här forumet rätt...
  • Aniara4
    Lissie84 skrev 2011-11-09 12:08:38 följande:
    Slutligen, om inte "jag" som är utbildad, smart, upplyst och helt jämstäld i mitt förhålladen förstår varför "de" vill ha brudöverlämning så finns det ju såklart ingen anledning, jag är ju allvetande! 
    Hoppas alla får en underbar onsdag! 
    Eftersom jag inte är allvetande väntar jag fortfarande på att någon ska tala om vad anledningen ÄR då, om det inte är att man vill vara en skör och hjälplös, men söt, liten prinsessa som överlämnas från en mans trygga vård till en annan mans trygga vård.

Om det fanns en bra anledning skulle det väl inte vara så svårt att klämma fram med den?

För övrigt ger jag stående ovationer till Passionsblommans båda inlägg.
  • Aniara4
    Krissem skrev 2011-11-09 17:09:01 följande:
      Och sluta vara så elaka, framförallt ni föredettingar som haft ert roliga och uppenbarligen inte kan ta er ur "bröllopsplanerarkulten" än.
    Vem var det som var elak sa du?
  • Aniara4
    passionsblomman skrev 2011-11-09 12:39:32 följande:
    Jag tycker det är ganska slående och uppenbart att just vi som inte gillar överlämning, får ta rätt ordentliga slängar av sleven i fråga om just personliga omdömen om hudana vi ÄR.
    Detta inte sällan av samma personer som annars säger sig stå för att alla får tycka som de vill och att man ska vara snälla
    Jag håller verkligen med! Jag är inte här för att diskutera andra medlemmars personlighetsegenskaper, så som jag uppfattar dem, utan skulle väldiigt gärna vilja att diskussionen fokuserade på ämnet.

Det är inte så lite frustrerande när man gång på gång efterlyser vettiga argument för brudöverlämning (som är lite mer genomtänka än "jag vill det"), och får till svar "ni är dumma". På vilket sätt är det är argument för brudöverlämning att jag är dum???
  • Aniara4
    Aniara4 skrev 2011-11-09 16:39:37 följande:
    Förlåt. Jag glömde att alla inte är så bra på abstrakt tänkande att de kan se bortom det konkreta exemplet, och förstå de mer övergripande principer man försöker illustrera.
    Ok, jag medger att den formuleringen var onödigt hård, och ett uttryck för frustration över att det är så svårt att nå fram med vad jag försöker säga. Jag ber om ursäkt för det. MEN jag var faktiskt inte bara sarkastisk. Jag menar allvar med att jag ångrar att jag valde just det exemplet. Jag vet ju av erfarenhet att det alltid leder till att några fastnar så hårt på det konkreta exemplet att de missar poängen. Och det för inte direkt diskussionen framåt.

Sen är det en sanning att förmågan till abstrakt tänkande varierar (den är väl normalfördelad som det mesta annat), och att det är något man bör ta hänsyn till när man försöker diskutera i ett väldigt blandat forum.

Min kommentar riktade sig för övrigt inte specifikt till Krissem, utan till det flertal som hakat upp sig på examplet. Det var just att det var flera personer som gjorde mig så frustrerad.
    Krissem skrev 2011-11-09 17:23:02 följande:
    Och att ifrågasätta min förmåga att tänka abstrakt var gjort med omtanke och värme i hjärtat?
    Nej. Och jag tror Bröllopstorget skulle bli ohyggligt tråkigt om alla inlägg var skrivna med enbart omtanke och värme i hjärtat. Precis som Passsionsblomman tycker jag inte det blir mycket till diskussionsforum om allt bara är rosa fluff och medhåll.

Däremot brukar jag för det mesta försöka skriva mina inlägg med någon grad av hövlighet och respekt. Jag har redan bett om ursäkt för att jag frångick den principen ovan. Återstår att se hur du ser på dina egna formuleringar nedan:
    Krissem skrev 2011-11-09 17:09:01 följande:
    Finner du glädje i att säga elaka saker?

Gör något vettigt som gör skillnad för samhället istället. Och sluta vara så elaka, framförallt ni föredettingar som haft ert roliga och uppenbarligen inte kan ta er ur "bröllopsplanerarkulten" än.
  • Aniara4
    Trivia skrev 2011-11-09 19:54:41 följande:
    Det som många kanske menar med att det inte symboliserar något fint med brudöverlämning är just detta. Att det betyder något fint för dem. Inte att alla andra nödvändigtvis måste tycka att det är fint eller vackert?
    Det kan man ju inte ta ifrån någon. Vad det betyder för dem.
    Men som sagt. Då kan ju jag hävda att för MIG är det ett fint sätt att visa hur mycket jag tycker om någon att visa dem mitt långfinger. Och det är min rätt att ge folk fingret och ingen får påpeka att det symboliserar nåt fult för det gör det inte för mig.

Poängen med symboler är ju att de flesta personer är överens om deras betydelse, man kan inte hitta på egna betydelser hur som helst och kräva att alla andra ska glömma den ursprungliga betydelsen.
  • Aniara4
    Krissem skrev 2011-11-10 13:09:47 följande:

Jag inser att det här börjat halka off topic, men jag måste påpeka att min kommentar om att vissa var elaka helt handlade om att det faktiskt är rätt och slätt elakt att anklaga någon för brist på abstrakt tänkande efter att ha läst ett par rader som en främmande människa skrivit.

Ja, det har jag redan medgett och bett om ursäkt för. Men du tycker fortfarande att det var ok att raljera över föredettingar? Om en person säger något som du inte tycker är snällt, ger det då alla andra carte blanche att vara precis hur elaka som helst utan att behöva be om ursäkt?
    Krissem skrev 2011-11-10 13:09:47 följande:

När jag började planera bröllop öppnades en helt ny värld av femtielvamiljoner småsaker att fundera över, planera och genomföra. Eftersom allt detta var okänt för mig för bara ett par månader sen kan jag erkänna att jag upplever bröllopsplanerande som en slags subkultur. Helt plötsligt är man insatt i massa nya termer, indragen i ny problematik och har man inte vänner som också planerar bröllop har man plötsligt inte så många att diskutera med. Därför är det ju väldigt trevligt att ha tillgång till andra i samma situation och få utbyta idéer och tankar med dem. Det är även kul att de som klarat av sitt bröllop rapporterar om hur det gick, lite erfarenhetsåterkoppling. Däremot förvånar det mig att det finns numera gifta, före detta bröllopsplanerare, (försöker inte peka ut någon särskild här) som verkar dyka upp i varenda tråd för att pressa på oss nykomlingar sina väl inrepeterade åsikter.

När jag var ny här och lite vilsen, precis som du beskriver, så hade jag mycket stor nytta av att det fanns andra som redan gått igenom det jag gick igenom och kunde ge bra tips och råd. Att jag nu hänger kvar och delar med mig av mina erfarenheter och tankar är mitt sätt att ge tillbaka. Tråkigt att det stör dig, men det ger dig inte rätten att vara oförskämd eller antyda att de som redan är gifta inte borde få yttra sig.

Jag föreslår att vi i fortsättningen håller oss till ämnet, och avstår från att försöka förminska och raljera över de personer som har en annan åsikt än vår egen. Jag diskuterar gärna brudöverlämning för alla som orkar lyssna (och i en diskussion ingår att man ifrågasätter andras argument, om de inte håller att vridas och vändas på kanske det säger något om hur bra de är), men jag har ingen lust att få mina (verkliga eller tillskrivna) personlighetsegenskaper indragna i diskussionen.
  • Aniara4
    passionsblomman skrev 2011-11-10 14:16:24 följande:
    Det här förvånar mig.
    Jag tycker det är oerhört begränsande och tråkigt. Det är sällan jag ser inlägg sm faktiskt försöker mota bort folk från forumet. Men ibland händer det. Ibland försöker man skicka folk till Familjeliv--för att man tycker en trådstart "inte hör hemma på BT". Titt som tätt sjunker argumenten till "stick härifrån och skaffa dig ett riktigt liv". Ganska ofta uppmanas man "att ägna sig åt något som gör riktig skillnad istället för att tjafsa här". Då handlar det om enskilda sakfrågor, som överlämning eller något annat som berör jämställdhet eller vad som helst där den irriterade tycker att "men det finns väl ändå det som är värre, sluta upp att hålla på". Ibland har det gått till rena personangreppen med väldigt grova ord, som den gången då "alla jävla håriga feminister satt med spett i röven".

Men, att folk finns på BT utan att vara gifta, utan att planera bröllop, med helt andra orsaker än att de letar stöd råd och tips för sin planering, och att många hänger kvar efter att de har gift sig-jag förstår att det kanske är förvånande i början. Men hänger man i lite trådar här ett tag, så tycker jag man borde märka att här finns vänskaper, umgänge och intressen utöver just bröllop? Och kanske borde man också inse, att det är väldigt bra för forumet, som då har fler medlemmar, blir mer attraktivt för annonsörer och då går med bättre vinst, kan utvecklas och fortsätta finnas?

Att reducera andras åsikter till att vara "väl inrepeterade" och dessutom påstå att de uttrycks i avsikt att pressa någon annan, är ganska överlägset. Som när den lilla 22-åriga snärtan på mitt jobb sa "kärringar som fyllt 30 ska inte gå ut på krogen. De är bara pinsamma. När man är så gammal är det dags att fatta att det är färdigdansat"

Nej, Krissem, du pekar inte ut någon enskild. Det är värre än så. Du pekar ut en hel grupp medlemmar-nämligen alla som är oförskämda och patetiska nog att uppehålla sig här utan att vara i färd med att planera eget bröllop. Det blir, om man räknar efter, ganska många. Det är helt tydligt att förutom att det förvånar dig att vi finns här, så anser du också att det vore mycket bättre om vi inte gjorde det.
    Den gången jag senast såg den åsikten, var i en anonym tråd där TS undrade hur det skulle bli trevligar på BT. Ja, inte tror jag det blir trevligare för att enskilda medlemmar försöker få andra att hålla tyst-eller helt hålla sig härifrån.

Jag är inte personligen och ensam utpekad av dig. Men jag är med  bland dem du pekar ut. och du får mig verkligen inte att känna mig välkommen. Mina åsikter känns inte alls lika välkomna eller fria att uttrycka som dina. Du förbehåller dig rätten att raljera och ironisera över både hur du tycker jag och andra är som personer, och hur våra åsikter uttrycks. samtidigt som vi andra automatiskt blir elaka i dina ögon, redan genom att alls vara här och ens uttrycka en åsikt. Det är, i min värld rätt anmärkningsvärt. Framförallt eftersom du inte tycks märka det själv.

Och ja. Det här var helt OT, men jag anser att det du säger behöver bemötas, för det har elevans för alla diskussioner här, totalt sett.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Amen!
  • Aniara4
    Mahy skrev 2011-11-10 13:45:57 följande:
    Inte bara det, i min stad kan man endast gifta sig borgligt på vardagar mellan kl 8-15 med max tio vittnen...och vill man gifta sig på vintern blir det plötsligt rätt dyrt om man inte vill ha en vigsel och mat i samma lokal...
    Riktigt dåligt!
Svar på tråden Ingång i kyrkan!!!?????