Inlägg från: knyttan |Visa alla inlägg
  • knyttan

Ungefär vilken styrka på ölen vill ni ha till maten och resten av festen?

AlwaysAndForever2012 skrev 2011-11-03 14:38:16 följande:
    Jag försöker göra efter båda. söker på systembolaget efter de som kan matcha vår mat, men samtidigt även gå efter märken jag känner igen och hört många gilla, samt få ihop det med styrkorna så de blir lagom.. men svårt att hitta nåt som har alla de detaljerna hehe
    Morsan ville ha mellan 5-6 och min moster mellan 4,8-5..
    sen har jag iaf valt ljus öl. det fick det bli. så en sak klar hehe. men sen märke också..shit..

samma krångel med vinet
    Jag är rätt intreserad av både mat o dryck, lite av en hobby s.a.s, jag tror att detta att gå efter alkoholhalten är en återvändsgränd för dig, och helt ärligt så känner man inte så jättestor skillnad på ett öl som har 4,8% och ett som har 5,5%. Om vi skulle tala om 3,4% och 7% - ja, där märker man skillnad. Men att gå efter det när man väljer öl till maten är enligt mig helt bakvänt. De flesta som tycker det är gott med vin/ öl ser alkoholhalten som en bisak, inte att ölet måste ha si och så många procent... i så fall dricker man det av helt fel anledning skulle jag vilja påstå :P

Gör så här istället: ta med er meny till systemet och be att få prata med någon där, förklara ungefär hur mycket ni vill lägga per flaska öl och vin. Personalen är jättekunnig och (oftast) hjälpsam och de kan hjälpa dig att tipsa. Att ett öl är "populärt" i så mening att många dricker det, innebär inte att det är det ölet som skulle göra er meny rättvisa. Oftast är det öl som tex Sofiero som dricks mycket enbart av den anledningen att det är billigt, inte för att det är speciellt gott faktiskt. Kanske kan det tvärt om vara roligt att kunna bjuda på något som verkligen sätter pricken över i för eran mat? (och strunta i vad det står för siffror på flaskan för guds skull Solig)
  • knyttan
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-11-05 11:37:14 följande:
    Hehe. Ja vi var allt på systemet och frågade. Vet du nåt om smålands öl, guldkällan och falcon export? om de kan va bra
    Av de tre skulle jag välja Smålands. Falkon export tycker jag är en lite trist vardagsöl om jag ska vara ärlig och Guldkällan kan jag inte säga så mycket om. Men Smålands är ett trevligt öl!
Svar på tråden Ungefär vilken styrka på ölen vill ni ha till maten och resten av festen?