• Vingilot

Foundation för "mogen" hy?

Jag brukar inte sminka mig till vardags (mer än lite mascara och någon gång lätt ögonskugga).
    En vän har provsminkat mig några gånger och vi har testat olika produkter, men när det gäller foundation tycker jag att de alla framhäver mina rynkor på ett väldigt osmickrande sätt... Vill ju inte se äldre ut än jag är på den stora dagen...Skrikandes

Någon som vet vad man ska tänka på och leta efter?

Är 38 år och har hy som lyckas vara både torr och oljig på samma gång... Och begynnande rynkor som sagt.Rynkar på näsan

• Svar på tråden Foundation för "mogen" hy?
  • ClaraH
    Styrka skrev 2011-11-06 13:44:49 följande:
    Vad är det för skillnad på vanlig primer och ögonprimer då? Har de inte samma funktion? Kan man inte använda en 'vanlig' primer på ögonlocken?
    Nej, de har inte samma funktion. Den jag har på ögonen är som en "pasta" som gör att ögonskuggan sitter fast. Den för huden är mer uttstätande creme eller vad jag ska säga, inte ett "klister" som på ögenlocken.

Jag ska förresten prova en ny Primer som blev "bäst i test" i Amelia kropp senast. Det var Lumenes, mycket billigare än Smashbox som kostar över 400:-.
  • Styrka
    ClaraH skrev 2011-11-07 14:59:48 följande:
    Nej, de har inte samma funktion. Den jag har på ögonen är som en "pasta" som gör att ögonskuggan sitter fast. Den för huden är mer uttstätande creme eller vad jag ska säga, inte ett "klister" som på ögenlocken.

Jag ska förresten prova en ny Primer som blev "bäst i test" i Amelia kropp senast. Det var Lumenes, mycket billigare än Smashbox som kostar över 400:-.
    Tack för infon, och bra tips där!
  • xcobra

Jag har precis som du, både torr och oljig, vilket inte verkar vara så ovanligt tydligen.

Jag använder en hudlotion under, Biotherm Aquasource Riche, och sedan Dior - Nude nr 030 på vintern och Forever nr 030 på sommaren, och eftersom det nästan är kaka på kaka så tar jag ganska lite av varje. Båda är dessutom ganska dryga och räcker länge.

Lycka till!

• Happy72

vill bara hurra lite för Lumenes primer!! Den är super ,hade den på mitt bröllop och allt satt som berget och man var slät o fin! (jag är 39) Den motverkar oljig hy o kostar 120 -:!

• Styrka
    Happy72 skrev 2011-11-30 07:01:06 följande:
    vill bara hurra lite för Lumenes primer!! Den är super ,hade den på mitt bröllop och allt satt som berget och man var slät o fin! (jag är 39) Den motverkar oljig hy o kostar 120 -:!
    Strålande! Tack för tipset! Hur var den för fina linjer och mot stora porer då? Slätade den ut några linjer, och blev porerna mindre?
  • Moonchild

Hej!

Tycker att både MAC och Smashbox har bar foundations för mognare hy. Testa dig fram.
    Dock är underlaget superviktigt. Bra fuktighetskräm + ögonkräm är ett måste. Sedan gärna en bra primer, då sitter allt där det ska utan att det lägger sig i alla vecken...

• raring

Jag har nu tillslut hittat den absolut bästa foundation som finns: Vitalumiere Aqua från Chanel. Den är faktisk magisk!

• Vingilot

Tack för att ni fortsätter tipsa!
    Ska kolla upp märkena ni nämner.

(Önskar det gick att hitta nåt bra som inte kostar skjortan, eftersom jag troligen inte kommer att använda produkterna särskilt ofta efter bröllopet... Men men, förhoppningsvis gifter jag mig bara en gång...Flört)

• Styrka

Ett tips är att gå in på kicks eller åhlens sminkavdelning och liknande och be om produktprover! De räcker oftast till mer än 1 gång (ofta ca 3 ggr) och det räcker ju om du bara ska använda dem på bröllopet! du hinner ju till o med prova dem innan för att hitta din favorit!

Prova tex, www.kicks.se/goodskinlabs/tri-aktiline--p7579. Jag såg en kollega dutta den på linjerna i handflatan som bara trollades ut, undrar just vad den kan göra i ansiktet för en kväll...

Jag fick Clarins primer i julklapp av min underbara sambo, så den kommer jag att använda, och letar just nu efter bästa möjliga foundation/cremepuder/puder, nåt som inte är för täckande men ändå ger en jämn och slät hy. Är lite inne på Make Up Stores puderfoundation, är det nån som provat den?

• thegedinstudio

Jag rekommenderar starkt mineralfoundation!  Den lägger sig som en tunn hinna på huden, utan att alls kännas. Men täcker väldigt bra, och är varken torr eller kladdig. Håller också väldigt bra, speciellt för en bröllopsdag.

Gå till en återförsäljare och be att få testa! De hjälper också till att ihitta rätt färg för dig.

Det finns många bra märken att välja mellan: BareMinerals, GloMinerals och Laura Mercier.

Undvik de billigaste märkena såsom Loreal och Isadora, det är inte alls samma sak!

Lycka till :) 

mvh
    /Makeupartisten 

• johannaz89z

själv skulle jag inte använda mineral foundation.  visst det är bra för torr hy. men jag antar att du kommer vilja dokumentera deena dag? ;)
    på kort med blixt kan mineral foundation ist framhäva fina linjer. :)

• Vingilot

Ja, det är det jag tror jag märkte när vi provsminkade mig. Jag blev skrynklig som ett ihopknycklat silkespapper så fort jag log eller pratade och som en vän sa: förhoppningsvis kommer jag ju att både le och prata en hel del på den stora dagen.

• thegedinstudio

Vissa Mineralfoundations har mer glitter/lyster i sig än andra, de är då det kan se glansiga ut på kort, eller framhäva linjer tydligare. Men det finns även matta mineralfoundations! 

• mittid

Den enda som är helt ren är  bareMinerals och den kan jag verkligen rekommendera... den kommer du dessutom i framtiden vilja använda framöver då du vill se fräsch ut!

Man får kalla smink för "mineral" även om det innehåller bara minsta uns mineraler. Kan vara bra att veta!

Kick's säljer bareMinerals och jag har hittat den på Birka Paradise (ålandsbåten) för ett billigare pris, ca: 400:-

Svar på tråden Foundation för "mogen" hy?