Aniara4 skrev 2011-11-08 14:08:50 följande:
I en del länder är det så att en kyrklig vigsel inte är juridiskt bindande, så då måste man både ha en juridisk (borgerlig) och en kyrklig vigsel, har jag hört. Men jag är osäker på hur det funkar och var det gäller.
Möjligen finns det också kyrkor som inte "räknar" en borgerlig vigsel och inte anser att man är gift inför Gud om man inte är gift i kyrkan.
I Sverige är det dock så att kyrklig vigsel är lika juridiskt bindande som en borgerlig, och man kan inte gifta sig två gånger. Däremot finns det i Svenska Kyrkans handbok ett ritual som heter "Välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap" som kan användas. Det som inte finns med är frågorna, löftena och ringväxlingen, eftersom man ju redan har lovat.
Ja, förstår att det är så i Sverige, men i vårt hemland är det som du sa. Att en juridisk vigsel inte betyder att man är "riktigt gift", man kan då inte döpa sina barn eller få en "riktig" begravning om man inte är gift i kyrkan. Därför brukar alla par skriva in sig borgligt några dagar innan bröllopet eller på självaste bröllopsdagen (för att man måste göra det, så att det blir med i folkbokföringen) och sedan vigas i kyrkan på riktigt. Då kan jag ju också berätta att vi är ortodox kristna, så om det är skillnad på katolska eller protestantiska kyrkor i andra länder vet jag inte.