• linis

Frack och/eller mörk kostym?

Min blivande make och jag vill gärna att han ska vara klädd i frack på vårt bröllop, (för någon högtidligare dag i ens liv finns väl inte?) Detsamma funderar vi på att våra resp pappor skulle ha. 
    Samtidigt känns det lite för "snobbigt" för vår del om vi skulle ha frack som klädkod på inbjudan.
    Är det konstigt om man skriver mörk kostym på inbjudan, men brudgum, samt bestman och våra fäder bär frack? 

Tacksam för era synpunkter, då jag inte alls vet hur detta låter!! 

• Svar på tråden Frack och/eller mörk kostym?
  • Melton85

Jag har haft lite lite att göra på jobbet på sista tiden och därför läst Magdalena Ribbings blogg om bröllopsfrågor, denna fråga har dykt upp mer än en gång och svaret är alltid "brudgum/bestman samt fäder/mödrar till brud och brudgum inte ska klä sig finare än gästerna, klädkoden finns för att de ska bli enhetligt i klädseln" MEN samtidigt gör ju alla som man själv vill :)

• Sandra och Joakim

Vi kommer nog köra på frack/jaquette till brudgum och mörk kostym till gästerna

• Fröken Söt

Bruden följer sällan klädkoden, så varför ska brudgummen göra det?

Vad gäller pappor och mammor så bör de kanske följa klädkoden, eller åtminstone matcha varandra.

• daniiel

Jag har dock inte läst något av Ribbing och jag tycker ni kan köra på det. Om det är någon dag man verkligen borde få klä sig finare och sticka ut, så är det väl på sin bröllopsdag? Brudar gör det hela tiden, så brudgummen borde verkligen också få göra det.

Sedan, hurvida era pappor och marskalk också ska ha frack, ja.. det kan väl bara ni och dom avgöra. Vill de också bära frack? Vad kommer din tärna/tärnor (om du ska ha sådana) och era mammor ha? De bör ju matcha. Personligen tycker jag väl dock att de också har lite större roller under bröllopsdagen än övriga gäster, så jag ser ingen anledning till att de inte kan vara klädda lite finare.

Jag tror de flesta gäster förstår om brudpar, brudfölje och föräldrar är lite finare och jag tror dessutom att gästerna kommer känna sig väldigt fina ändå :) Nu för tiden är det ju inte ens säkert att alla äger en hel kostym, så frack är väl tveksamt att speciellt många har i garderoben. Därför tycker jag det är snällt av er att inte sätta det som klädkod för alla gäster, utan att välja mörk kostym istället :)

• Sara 120707

Att brudgummen sticker ut med högre klädkod känns ju helt okej iom att de flesta brudar gör det

men att marshalkar(?) och föräldrar gör det kan nog kännas lite konstigt för de andra gästerna.

Tanken med klädkod är ju att alla ska vara bekväma i att de vet att alla blir enhetligt klädda. Jag skulle nog bli ganska förvånad om jag kom till ett mörkkostymbröllop och föräldrarna hade högtidsdräkt.

Ännu konstigare om bara männen hade det men inte era respektive mammor.

Bara något att tänka på

• linis

Stort tack för era svar! Lite blandade åsikter alltså Glad

Tror jag ändå resonerar som så att det är ju ändå brudparets dag, och då är det väl de  som ska få bestämma hur de vill ha det.
    Visst, det kan säkert finnas gäster som kanske känner sig nerklädda eller tycker att det är löjligt att närmaste familjen är "finare" klädda. Men samtidigt, följer man som gäst angiven klädsel, så ska man ju inte känna sig nerklädd. 
    För vår del så handlar det mer om att vi vill framhäva våra fäder, då vi båda står våra pappor väldigt nära. (Min pappa kommer föra fram mig till altaret). En annan, lite kul tanke kanske, är att jag tycker det ska synas lite vem som är brudparets föräldrar!. Våra mödrar kommer inte ha något som är "märkvärdigare" än de övriga kvinnliga gästerna, så det kommer ju ändå inte bli så uppenbart ändå. 
    Dessutom ligger ju ändå fokus alltid på kvinnornas klädsel oavsett!

Precis som du skriver, Daniiel, så tror jag att de flesta förstår att brudpar, följe och föräldrar bär lite finare klädsel denna högtidsdag!

Nu är frågan dock om vi ska ordna frack till hans bestman också.. Obestämd Min tärna, eller mina tärnor (Blir en eller två), ska ju ha tärnklänningar. 

Svar på tråden Frack och/eller mörk kostym?