• FarAway

"Utlandssvenskar" som gifter sig 2012

vi kommer gifta oss i början av juni i Hamburg. Kyrkan är bokat likaså festlokalen. Det blir circa 20-30 pers från Sverige, resten kommer från Ryssland, USA och Tyskland förstås

• FarAway

@naive: Hamburg är fantastisk - vad ska du göra här?

vi ligger ganska bra: ringarna och klänningen (done), festlokalen (done), kyrkan (done), inbjudningskort (done), mini honeymoon efteråt (done)
    men ändå är det rätt mycket kvar som måste göras...
    vi kommer träffa fotografen på torsdag, jag är jätte nyfiken!

hur reagerade era gäster? finns det några som tackade nej pga distansen/reskostnader?

• FarAway

@naive/pulmonate: WOW vilken häftig lokal! sånt finns tyvärr inte här - eller finns och finns, det finns kanske med då blir det för dyrt...*jag vill oxo gifta mig på en SLOTT!!! Gråter*

du behöver inte känna dig stressad :) vi började jätte tidigt med planeringen (i början ville vi gärna festa i Sthlm men mhh nä det blev för stressig att organisera allt härifrån) - gästerna har dessutom redan fått sina inbjudningskort. vi vill ju gärna att alla är med. de som måste resa kan därmed i god tid kolla flygpris osv.

• FarAway

det tror jag nog inte! ni har bara 8% i skatt jämfört med 19%  i Tyskland. Jag känner många från Österrike som åkte över grensen för att handla sina ringar i Schweiz...

• FarAway

@pulmonate: vinet är delvis även billigare har jag för mig...likaså grappa. Öl vet jag inte. Bordershop är faktisk rätt dyrt (ok, inte i jamförelse med Sverige..)

om du säger precis vad du behöver så kan jag letar efter jämförelsepris.

• FarAway

tack och det samma...har äntligen bokat fotograf och ska testa frysören i slut av januari...hoppas att det blir bra!

Einen guten Rutsch!

• FarAway

mina föräldrar började plugga lite svenska för att kunna prata med mina svärföräldrar (eller åtminstone för att säga "hej och tack" ) :D jag tycker att det är väldigt sött!

• FarAway

@pulmonate: italienare är ju katolska, vad trodde du? :D

vi fick alla information vi behövde på svenska ambassadens websida (ok, ringde nog oxo en eller två gånger). De har ganska bra koll om vad som behövs... de fixar också äktenskapscertifikat på tyska åt oss!

• FarAway

vi fick ett brev från svenska ambassaden igår - alla papper är klara :D :D :D nu behöver vi bara en översattning till och sen är allt klart :D

• FarAway

@pulmonate: jag är rätt säkert på att man gör namsbytte  officiell först i det landet man bor i och efteråt fyller man bara ut pappret om namsbytte och skickar iväg det till skatteverket...
    så gör vi det iaf... (och jag tror att systemet är nästan identisk i Schweiz och Tyskland)

för oss gick det hur smidigt som helst! dokumenterna har kommit tillbaka från utrikesdepartementet jätte snabbt och eftersom äktenskapscertificatet inte behövdes översätta kunde vi ÄNTLIGEN anmälda vigseln.

Även om man MÅSTE typ giftar sig borgerligt, så betyder det ju inte att det är själva bröllopet! vi kommer inte att bytta ringar och för mig är det kyrkan som gäller - dvs den "riktiga" vigseln äger um en vecka senare (incl. ringarna, vit klänning osv). Standesamt är bara en organisatorisk grej var man underteckar några dokumenter...

• FarAway

@diePrinzessin: näääh alldrig hört talas om sånt :) vi får gifta oss utan lektioner och undervisningar hehehe

vi var ute och provade menyn igår, den var mycket bättre än vad vi har förväntad oss!!! Jag är jätte nöjd och det känns jätte skönt att de är så professionella och verkas ha hyfsat bra koll på allt...vi kommer ha fyra rätter och tårta vid midnatt

• FarAway

jag "besökte" min klänning igår (den måste sys om lite grann , den är fortfarande lite för stor) ...jag är djup förälskad och tycker att det är synd att jag kan inte ha den på mig 24/7 Flört köpte också slöjan!

Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012