• Naive

"Utlandssvenskar" som gifter sig 2012

pulmonate skrev 2011-12-02 20:50:25 följande:
    Den var riktigt snygg!! Häftig! 
    Om du kontaktar dem så skicka med så många bilder du har! Särskillt om du har detaljer. Det är ju en ganska komplicerad klänning, så man kanske inte ska förvänta sig fööör mycket. Men skriva till dem kan man ju alltid göra! Det brukar ta 3månader från när du beställer tills att du får hem den. De görs efter dina mått. 

Vad kostar den äkta? (Vill jag veta?? ). Det enda jag inte gillade med den är att den verkar lite genomskinlig...är den verkligen det? Jag hade nog haft en underkjol i så fall. 

Åh, jag vill gifta mig NU!
    Ja, jag frågade dem om de kan göra den modellen och fick redan svar att de tydligen kan det. Men p.g.a. att den just är rätt komplicerad, så har jag hittat en annan klänning på deras hemsida, som jag också tänker beställa och sedan se vilken som är bättre. Den andra säljer jag i värsta fall till någon kostymuthyrare... Hur gjorde du med dina mått? La du på några cm och syr in den lite när du får den, eller litar du på att de tar rätt på måtten på en gång? 

Den äkta kostar 18 000 kronor, så du fattar kanske att jag har bättre saker att ge pengar till än just en klänning jag kommer ha på mig 1 endaste dag! Den är inte så genomskinlig som den verkar på bilden, de måste ju på något sätt sälja med modellens grymt långa ben  

Jag vill också gifta mig NU, och hoppas i så fall på samma hjälp som Askungen fick inför sin bal ... hihi
  • Naive

DIePrinzessin: Herzlich Willkommen! Hur går det för er med planeringen? 

• Naive

Oj shit, ja du, det blir en extra mysig jul nästa år! Åhh, can't wait!! 

Ja, jag hoppas de internationella gästerna kommer för att de vill och inte för att de känner att de måste liksom. Det är ju en del kostnader inblandade, men vi har verkligen försökt tänka på att ha bröllopet nära kollektivtrafik och försöker pressa ner hotellpriserna något så att det inte blir fullt lika illa som det annars skulle ha blivit. Kommer även försöka få en del gäster (som man vet t.ex. har lite kämpigare med ekonmin) inackorderade hos kompisar och familj som bor här runt om kring. 

Restaurangen har sagt att de vill ha ett preliminärt gästantal så snart som möjligt, men sedan gäller det antl vi anger 3 dagar innan bröllopet. Så det är rätt smidigt faktiskt. Det är skönt att anlita folk som har haft/organiserat bröllop förut, så att de har en aning om hur det kan gå iallafall.

Glad andra advent på er, Septemberbrudar! Här firas det med hemgjord vitvinsglögg och dadel-kokos bollar!   

• Naive

Det här med budget fick jag snällt fördubbla väldigt snabbt... Det är verkligen så att om man nämner "bröllop" så kostar allt plötsligt MYCKET mer. Därför ska vi ha en "fint dekorerad tårta till X personer för en "fest"". Vi vill ändå inte ha en massa kitsch på tårtan! Därför drar jag mig inte direkt för att beställa en kina klänning (även om jag väntar med spänning på att se hur din blev, pulmonate!

DiePrinzessin: vad kul att ni har kommit så långt i planeringen! och duktigt att få ut inbjudningarna redan. Jag har materialet till våra, men vad vi ska skriva i dem verkar vara en helt annan historia....

Pulmonate: hur gick det med tapetproverna...?  

• Naive

DiePrinzessin: Ganz genau. Precis så tänker jag också göra i fall jag bestämmer mig för att ha en cake topper... Det är helt idiotiskt egentligen, men om det nu krävs sånt för att spara en massa pengar så säger jag inte nej! 

Vad kul att din mamma är så ivrig inför bröllopet! Önskar min mamma kunde få lite av den ivrigheten med. Min svarar slappt "jaha" på allt jag berättar angående bröllopet. Och det är inte för att hon inte gillar min M2B, de kommer jättebra överens. Men ja, ja, jag antar att man inte kan få allt här i livet!  

• Naive

Vikinggirl: hej och välkommen! Om du bara visste hur många gånger jag har varit beredd på att skippa allt och dra till Las Vegas och vigas av Elvis himself...! Näe, men det är väl kul att vi alla är olika! För mig är det inte så avancerat, fast det är mycket att tänka på. Det blir rätt enkelt tillslut ändå, trots gäster från olika håll och kanter. Och även jag är spänd på att få se era ringar i trä!! 

Angående frisyr och make up så har jag två kompisar som ska göra det åt mig, eller rättare sagt så gör min vanliga frissa (som jag är kompis med också) håret och brorsans tjej gör sminket. Så jag har klarat mig undan "bröllopsprocenten" på de sakerna iallafall. Jag får hoppas att jag kan övertala frissan att hålla det lite mer low key än pulmonate's Diana Ross burr!  

• Naive

Jag ska också ha långklänning. Vädret är halva anledningen till varför vi har valt att gifta oss i spetember: juni-juli brukar ibland regna bort, och augusti är alldeles för varmt! Så jag tror, hoppas, ber och vill att spetember är fin även nästa år (snälla...?) 

Vi ordnar inte någon transport för gästerna, eftersom vigsel platsen/fest platsen (samma ställe) ligger väldigt nära en tågstation (10 min från Zürich, så det spelar mindre roll var de bor)

Vi ville först gifta oss på en lördag, men alla lördagar maj-september blir uppbokade 1-3 år i förväg, så vi hade ingen chans! Jag är ledsen, men vem i helskotta VET att de kommer gifta sig om 3 ÅR??? Ja, dethär med spontanitet är definitivt inget för dessa (stundvis) underbara schweizare. 

• Naive

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR PÅ ER! 

eller som de säger här i Schweiz: Fröhlichi Wiinachte und e guäti Rutsch!  

• Naive

Nu jäklar kör vi - vårt bröllopsår är här! :D 

Har inte kommit så mycket vidare i planeringen sen sist, eftersom det är relativt lång tid kvar så är det inte mycket som kan göras... Har iofs hittat dekorationerna till borden för middagen (vägrar att ha den schweiziska standarden: silvriga kandelabrar och rosenblad utspridda på borden. Inte alls min (eller vår) stil!), så det är väl en rätt bra kick off för dethär året!

Ska beställa min klanning nästa vecka, om jag nu mot förmodan inte hittar den jag egentligen vill ha till ett brakpris på bröllopsmässan jag ska på i helgen... Men det är nog lite väl mycket begärt!

pulmonate: hur gick det med din klänning tillslut?!  

• Naive

pulmonate: Åh vad spännande!! Bara en vecka kvar att vänta för mig & oss andra med, med andra ord! :) 

Jag tror inte de tar illa upp! Vad pratar ni för språk tillsammans, du och din M2B? Jag hade bara tänkt skriva på engelska, då alla vet att det är det vi pratar ihop (och att vi inte känner någon som är lika konservativ när det gäller språk som italienare kan vara ) och att det kommer vara ett bröllop där engelskan är huvudspråk i alla fall.  

Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012