• Guanaca

Bröllop 2012 Mallorca, Alcudia

Åh vad bra med klänningen! Och skönt att din blivande också kommer ha jeans Jag ska hem och skriva listor te nu och försöka vara effektiv i helgen!

• Guanaca

Sanna och Annelie, säger som Mallisbröllop att det nog inte blir mörkt förrän framåt nio-tiden (har varit i södra Spanien och där blev det väl mörkt ca åtta-nio har jag för mig).
    Jag tror inte att det blir så pass kallt att man behöver kofta vid 18-tiden på kvällen. Deras nätter är ju varma, helt annat än vårt svenska klimat Flört (kanske dock lite svalare den 1 oktober för er Annelie...) Jag är snarare orolig att det ska bli FÖR varmt så att man svettas under ceremonin... Men det är klart, lika varmt som i Turkiet blir det väl inte (var där i slutet av augusti förra året och då var de 41 grader!)

• Guanaca

Jag har övat mig på sminkningen idag igen! Tror jag ger upp... Blir ju inte alls så snyggt som på videon (kanske för att jag inte har alla 1000 produkter, även om min order från ELF tvingade mig att omorgansera i badrummet så är det ialalfall inte tillräckligt!) Ska försöka att göra den så neutral som möjligt, gick bättre denna gång iallafall, jag har lärt mig hantera mineralskuggorna (blöt pensel och pyttelite skugga). Jag gick sen ut på altanen och fotade mig själv med och utan blixt, för att se om underlagskrämen med SPF15 får mig att se vit ut. Inga problem, så den kan nog användas på dagen D!
    Mannen tyckte jag var jobbig, han blev stressad av allt mitt sminkande ha ha, stackarn...
    Håret tror jag att jag gör som du Annelie, bara lockar det lite och nåt hårspänne, annars kommer jag att spendera halva natten och dagen med att försöka sätta upp det. Vill ju njuta av Dagen och inte bli stressad över håret/sminkningen. Så ska försöka hålla det enkelt och inte börja med för mycket nya idéer!

Tvättade min klänning idag, för hand. Måste prova den igen imorgon och hoppas verkligen att den passar (det stod i den att den krymper 3%!!!) Imorse provade jag klänningen med skorna jag köpte i våras och det var jättesnyggt, så ska inte köpa några vita sandaler. Måste hålla i slantarna nu Obestämd

Mallisbröllop, vad kul att albumet är klart Du får återuppleva det genom dina bilder och sen genom oss när vi rapporterar hi hi

• Guanaca
    Annelie, har för mig att jag läst att "utlandskyrkorna" mer eller mindre får finansiera sin verksamhet själva (alltså inga pengar från kyrkan i Sverige), därför tar de ut avgifter för vigsel etc.
    Suck ja, det ser ju lätt ut på Youtube, sen står man där och ser ut som en fågelskrämma! Det jag misslyckades totalt med senaste gången jag övade var den lilla "kroken" på eyelinern i ögonvrån, oh my god jag såg ut som jag-vet-inte-vad! Så den detaljen hoppar jag nog över! Håret blir nog den lilla uppsättningen min frisör visat mig, bara tupera (hmm bara o bara, jag kan INTE få det bra!) lite och fästa lite av håret där bak med ett par hårspännen (har köpt ett par med glittrig strass på), resten av håret är utsläppt. Så det  blir nog den jag får öva lite mer på, den är inte så komplicerad iallafall.

Sanna, iiiiiiihhh en VECKA! Åhh så härligt att det snart är dags för er! Hoppas du får en tid på frisörskolan. Absolut så får man ju lägga lite pengar på att bröllopsfotona ska se ok ut, man vill ju som sagt inte störa sig på en utväxt eller nåt resten av livet varje gång man ser fotona Obestämd Bra att du lyckats med eyelinern!

Jag ska bara toppa mig lite hos frisören två veckor innan. Hoppas att luggen hinner "lägga sig" (den brukar ta ett par veckor för att kännas ok efter klippningen) men hon får klippa den pyttelite bara så blir det nog bra. Jag funderade på att färga håret nu (hemma), men är orolig för att det skall bli utväxt eller alldeles för rött. Brukar tona annars och gillar lite röda skiftningar (har mörkbrunt hår). Men om jag färgar så kanske det bli jättestarkt rött! Kan man färga först och sen göra en toning "ovanpå" efter ett par veckor? Annars blir det nog bara en toning nån vecka innan vi åker...

Jag provade klänningen igen igår efter tvätten och nog har den krympt lite, den satt riktigt tight över bröstkorgen, känns som en korsett haha! Men jag fick igen den iallafall och den sitter ok. Jag får väl hoppas att "korsetten" ger mig fin hållning för dagen
    Strykjärnet (som jag inte använt på ett år ca) är helt brunt, så jag har inte vågat stryka sambons skjorta ännu. Ska försöka göra rent det med salt och ättika. Annars måste vi väl köpa ett nytt strykjärn, typiskt!

Angående frisyrerna igen så är ju saltvattenspry bra för volymen/stadgan. Min frisör tyckte till och med att jag inte skulle tvätta håret efter att ha badat i havet, för då skulle det vara mycket enklare att fixa frisyren. Kan tänka mig att den ligger bättre då (strävt och inte så flygigt) men är ju orolig att det kommer se "tungt och flottigt" ut på fotona... Suck vilken huvudvärk! Tror jag avbokar fotografen haha och bara ber prästen ta en mobilbild på oss!
  • Guanaca

Tror att jag lagt upp en bild på mina skor här tidigare (svart spets på bronsfärgat) eller så var det de vita sandalerna som jag var sugen på... Har iallafall lagt upp en bild i denna tråd också: www.brollopstorget.se/Forum-1-74/m4201631.html
    Eftersom mannen kommer ha svarta jeans och svarta skor tror jag det blir bra med mina svarta skor också Är lite orolig för hur det ska gå med klacken bara, det verkar ju vara gräs/stenigt att döma av bilderna på Svenska Kyrkan. Bara det inte är så mjukt att klackarna sjunker ner...

• Guanaca
    Sanna87 skrev 2012-08-20 09:23:49 följande:
    Nu har jag bokat en tid till frisörskola, imorgon redan. Nice!!
    Vad bra! Säg åt dem ordentligt att de absolut inte får klippa, bara tunna ut he he 

Hur många dagar är ni där innan? Så kan du prova att inte tvätta ur havsvattnet innan menar jag och se hur håret reagerar Eller så sköljer man det men använder inget shampoo.
    Vi kommer vara där 1,5 dagar innan (kommer på lördag morgon, ceremonin på måndag) så hoppas hinna bada i havet och testa med saltvattnet!
  • Guanaca
    Annelie643 skrev 2012-08-20 21:40:38 följande:
    jag och min kompis ( som kommer ner till bröllopet) ska testa lite frisyrer på fredag kväll, kanske tar ett glas vin till. Då blir väl allt snyggt eller...?? Tungan ute

Ju fler glas desto snyggare blir allting Kanske man ska köra med på Dagen D också, börja dagen med några glas champagne he he sen ser man jättesnygg ut! Fotona kanske dock inte blir lika fina ha ha!

Vad härligt att vara där så pass länge innan vigseln, då hinner du få en snygg solbränna! Jag är orolig att jag bara kommer bli rosa/röd på två dagar Får kanske nästan lägga mig i solariet innan vi åker, den lilla brännan jag fått denna "sommar" lär ju blekna alldeles innan dess.

Smart att kolla Alcanada innan... Tror inte vi hinner det dock, komer ju att bo i "Gamla stan" Alcudia som ligger ca 2 km inåt landet, så vi ska nog ta taxi till vigselplatsen när det är dags. Kvällarna innan (2st) vill vi nog bara ta det lugnt så det det blir nog att strosa runt i gamla stan och äta gott på någon mysig restaurang (måste ju kolla vart vi ska äta middag på bröllopsdagen sen!) Vårt hotells restaurang ska tydligen vara väldigt bra med god mat så vi kanske äter där eller om vi hittar någon annan.
    Vi hade ju tänkt att hyra bil på flygplatsen i Palma så att vi skulle kunna köra upp till Alcudia och sen kunna åka runt som vi själv vill under veckan. Men det blev ganska så dyrt och så läste vi så mycket negativt om biluthyrningen just på flygplatsen så vi tar buss istället och så kanske vi hyr bil ett par dagar från Alcudia. Annars hoppas jag ju att det finns bussar till stranden, blir kanske lite väl långt att promenera 2 km fram o tillbaka varje dag! hmm, då hinner jag heller inte med något snabbt dopp i havet för att salta håret. Får bada på söndagkvällen och låta bli att tvätta det.

Din tidigare fråga Sanna, hinner man göra sig klar på 3 timmar???!! Oj, jag vet inte! Men hoppas det! Vi ska ju träffa prästen kl 12, kanske åker från hotellet kvart i då. Så jag hoppas att jag klarar mig med att börja vid nio-tiden, ska ju hinna äta frukost innan också! Och hämta buketten! Förvånad Det får sambon göra!

Jag är lite orolig över att jag kommer att missa lunchen... Blir yr, svag och irriterad om jag inte får mat regelbundet, så hur jag ska klara mig från frukost ca kl 8 till kanske 4 på eftermiddagen det vet jag inte! De lär väl inte servera mat på restaurangen kl 12? Annars skulle jag kunna ta nåt att äta medans vi pratar med prästen. Eller så får jag ta med mig en macka från frukosten... Men vill ju inte äta och riskera att spilla på klänningen heller! Hua, vilka problem! En stadig frukost och en energidryck kanske?
  • Guanaca
    Sanna87 skrev 2012-08-21 10:45:24 följande:
    Kan du inte fråga på hotellet om det finns möjlighet att bara beställa upp ngt lättare till rummet innan ni måste åka, för då kan du ju äta det precis innan du tar på dig klänningen.
    Ja, det skulle jag kunna göra... Ska höra med dem. Annars får jag försöka köpa mig en "matig" macka eller "smuggla med mig" lite från frukosten.
    Funderar också på att fråga om vi skulle kunna beställa lite tapas el likn upp till rummet att äta när vi kommer tillbaka. Vår tid är ju inte optimal, när vi är klara med fotograferingen och kommer tillbaka till hotellet så är det ju alldeles för tidigt att gå ut och äta middag (blir nog ca 15-16). Och vill helst inte gå ut och äta lunch då, känns inte lika festligt med lunch Obestämd

Så om vi skulle kunna få lite småplock och en flaska cava till rummet vore det perfekt! Ett bubbelbad och sen går vi ut och äter middag på kvällen! Glad 
  • Guanaca

Självklart tipsar jag om restaurant Annelie (hoppas jag hinner skriva här när jag kommit hem men innan du åker!)
    Har du varit där förut eller är du som jag som tittat på foton av de gamla byggnaderna, kyrktornen och stadsmuren och tycker det ser vansinnigt romantiskt ut?

• Guanaca
    Lufthamn, vi har saknat dig här och vi har hunnit skriva massor he he! Mest om hår och smink tror jag. Min frisör tyckte att jag skulle bada i havet o låta saltvattnet sitta kvar i håret för att ge stadga Vad roligt det låter att ha "hela gänget" med dig när du gör dig i ordning

Ni skulle väl gifta er i Palma? Vi andra ska ju till vigselplatsen i Alcanada (Alcudia, norra Mallorca), så våra restauranger kommer ju vara lite långt från dig Vi åker nog in till Palma en dag/kväll, det vore kul att se det också. Och kanske får jag shoppa lite Tungan ute (mannen har annars gett mig generellt shoppingförbud hehe!)

Ja, lite cava blir det nog innan vigseln för vår del också, men vore pinsamt att stå framför prästen och lukta alkohol så vi får ransonera det måtta - kan tänka mig att sambon kommer vara supernervös och vilja svepa flaskan!
Svar på tråden Bröllop 2012 Mallorca, Alcudia