• MKF

Hur mycket lägger ni på fotografen?

Hej,
    Frågan om hur mycket som är normalt att lägga på en bröllopsfotograf uppkommer gång efter annan. Eftersom det är helt omöjligt att svara på frågan (hur långt är ett snöre?) annat än statistiskt tänkte jag att lite statistikinsamling kanske skulle vara på sin plats. Självklart blir en sådan här enkel undersökning inte speciellt vetenskaplig.

Rösta på det alternativ som passar er bäst. Antingen om ni redan är gifta och vet vad ni lade eller om ni ska gifta er och har bestämt er.

I detta läget spelar det ingen roll om ni har amatör eller proffs. Inte heller om ni bara tar porträtt eller fotar en heldag.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket lägger ni på fotografen?
  • Misslycklig

Vi betalar 1500 för bara att ta kort. Vill vi ha bilder och album så kostar det mycket mer, men vi tar det lite senare.

• Nikkita

3500kr för porträtt fotografering, vigsel, mingel samt början på middagen! Då ingår alla bilder högupplösta & redigerade på cd + ca: 60 av de bästa bilderna (som vi väljer ut) retusherade. 

• fruhgan

Vi lade 8500 kr och då var det utomhusfotografering i 1½ timme, en cd med alla bilder, två album och tre förstoringar som ingick.

• Felicitas

Fotograf är något vi prioriterar högt. Vi vill föreviga hela bröllopet på ett vackert sätt. Vi lägger således drygt 20000 på en professionell fotograf som är med oss hela bröllopsdagen (och kvällen). Mycket pengar, men vi prioriterar ner/bort andra saker (kommer tex att göra håret själv, sminket gör en vän, blommorna fixar vi själva, jag har en förhållandevis billig klänning och vi kommer inte att hyra något fordon som vi åker iväg med - bara där är flera tusenlappar!).

Vår fotograf har en stil som passar OSS och hon är otroligt duktig. Alla högupplösta bilder ingår. Hon är dessutom en fantastisk tjej. Kan varmt rekommendera Emma på Adorable Moments (www.adorablemoments.se).

PS. Jag har också vänner som är väldigt duktiga på att fotografera, men det går inte att jämföra med en professionell bröllopsfotograf. Det får inte bli fel på en av livets viktigaste dagar. Sen är det givetvis upp till var och en hur  man vill och kan prioritera!

• Jane

2 000:- För en heldag med fotograf och filmteam: 300 fysiska bilder, ett fotoalbum, en cd med alla bilder, en bröllopsdvd på 8 timmar, en kopia på bröllopsdvdn.

Detta är då utomlands, därför är det så billigt.

• 070831

jag kommer ha två fotografer min kompis lisa skulle egentligen varit det men då kommer hennes pojkvän vara fotograf och min vän tess så jag har två stycken. en av dom ska låna min braiga kamera :)

• 070831
    070831 skrev 2012-02-15 07:58:46 följande:
    jag kommer ha två fotografer min kompis lisa skulle egentligen varit det men då kommer hennes pojkvän vara fotograf och min vän tess så jag har två stycken. en av dom ska låna min braiga kamera :)
    så vi ger inget förutom att maten är gratis :p vi kommer inte ta någon kuvert avgift tycker inte man ska betala för gå på bröllop så är vi .
  • drömmer

Jag har hittat en fotograf som tar 8000:- för en heldag (dvs 10h). Då ingår 30 redigerade bilder, alla tagna bilder på skivor+webalbum, 1 förstoring och 1 fotobok med 8 utvalda bilder. Där ingår även hår och makeup och jag anser det vara ett MKT bra pris då detta inte är hobbyfotografer.

Hoppas bara de är lediga på vår dag

• knyttan

6300 kr för fotografering under vigsel, brudskål, en timmes porträtt ca med oss + en provfotografering. Minns inte riktigt hur många bilder nu, men det var ganska många. Jag tycker det känns som ett ok pris.

• Lisapi

Vi kommer att ge 11.000:- för en halvdagsfotografering. 
    Då får vi bilder från:

-Portättfotografering av bruden, Boudoir (hemlig gåva till den blivande mannen)
    -Förberedelser (smink, påkläning osv)
    -2 timmars porträttfotografering (1½tim innan vigseln med brudparet samt brudföljet, samt 30min efter då vi vill ha bilder på oss med vår dotter)
    -Hela vigseln
    -Mingel och brudskål 

*Vi får 50st redigerade digitala bilder 
    *Samt resterande bilder är högupplösta, digitala
    *En förstoring av valfri bild 

• Lisapi

Vi kommer att ge 11.000:- för en halvdagsfotografering. 
    Då får vi bilder från:

-Portättfotografering av bruden, Boudoir (hemlig gåva till den blivande mannen)
    -Förberedelser (smink, påkläning osv)
    -2 timmars porträttfotografering (1½tim innan vigseln med brudparet samt brudföljet, samt 30min efter då vi vill ha bilder på oss med vår dotter)
    -Hela vigseln
    -Mingel och brudskål 

*Vi får 50st redigerade digitala bilder 
    *Samt resterande bilder är högupplösta, digitala
    *En förstoring av valfri bild 

• aurum

Eftersom min respektive är proffisionell fotograf är det svårt att säga var vår prislapp landar. Troligtvis blir det en tämligen hög siffra (50'000 eller så) för en heldag eftersom perfektion är det enda som gäller när det kommer till honom.

• Tveket
    drömmer skrev 2012-03-14 23:29:53 följande:

Jag har hittat en fotograf som tar 8000:- för en heldag (dvs 10h). Då ingår 30 redigerade bilder, alla tagna bilder på skivor+webalbum, 1 förstoring och 1 fotobok med 8 utvalda bilder. Där ingår även hår och makeup och jag anser det vara ett MKT bra pris då detta inte är hobbyfotografer.

Hoppas bara de är lediga på vår dag

Vart finns den här fotografen? Det var ju verkligen et superpris! =)
Svar på tråden Hur mycket lägger ni på fotografen?