• Chicita

Hur många frågade er om de kunde ta med någon mer, trots det inte stod respektive i inbjudan? och ALLMÄNT LESS OCH SÅRAD

Att vissa frågar om dom får ta med någon är nog pga att det faktiskt är det som är det mest vanliga. Inbjudan brukar vara med respektive, oavsett om det står eller inte. 
    Jag tycker ju att det är bättre att dom frågar än om dom bara kommer och tror att det var så det var menat.

Att folk svarar sista dagen är inte ovanligt. De flesta väntar till sista stund med att svara. Man har ju satt ett datum, och fram till det datumet är det ok att svara, så det är inget att bli arg på.
    Dom som inte svarar när datumet gått ut däremot - tja det är bara respektlöst Skrikandes 

Vi trodde också att vi skulle få massa grattis. Men vi hörde ingenting... Knappt närmaste släkten ens. Vissa vänner betedde sig riktigt illa mot oss till och med. Krävde att vi skulle ändra temat mm mm. Helt sanslöst.
    Men man får nog acceptera att det faktiskt bara är en större fest för de flesta som man bjuder. Det är inte den största saken som händer för dom. Dom är säkert glada för ens skull, men man är bara stjärna i sitt eget liv.

Som svar till de som vill ta med respektive så är enklaste svaret "Vi har tyvärr inte plats just nu, men vi kan höra av oss om någon säger nej så får han/hon den platsen".
    Bordsplaceringen kan du få lov att ändra i ända fram till samma dag.
    Jag fick ta fram tuschpennan och kryssa över 4 platser på förmiddagen innan bröllopet eftersom en vän + hennes make och deras barn sms:ade och sa att dom inte skulle kunna komma. (däremot gick det visst bra att åka till hennes mamma dagen efter och fira födelsedag Skrikandes Så nu håller jag på att fasar ut henne ur mitt liv. Vill inte ha henne där, men om jag bara klipper banden direkt så får jag ett helvete istället. Känner henne så pass väl nu).

Ta det lugnt - andas...
    Alla frågor som kommer visar ju att folk faktiskt är intresserade, även om det är irriterande när dom inte "förstår"... Ta det inte som att dom är respektlösa när dom frågar. Ge dom ett svar som lugnar dom men utan att lova något. 

• Chicita

Ingen har med att göra hur många ni har bjudit. Så ingen behöver veta hur många platser som blir "lediga" om någon inte kommer Tungan ute

Om någon är så dryg som brodern där, så var lika dryga tillbaka. Säg att om någon har rätt att bestämma vem som kommer på Erat bröllop, så är det NI och inte han. 
    Nu har ni ju redan fått veta vem det är. Och det enklaste där är väl att säga att "nej henne vill vi inte ha med, det hade varit en annan sak om ni var ett etablerat par, men inte som det är i dagsläget"

Om det är ett etablerat par, men där ni inte kände till att det fanns en flickvän så är det väl givet att den personen ska ha förtur på eventuellt lediga platser för då var det ju någon ni skulle ha bjudit om ni känt till henne...

Mitt bästa råd är ändå att ni måste kunna skjuta sånt åt sidan.
    Fokusera på det som är viktigt. Om ni måste lämna exakta besked till cateringfirma eller restaurang innan ett visst datum så kontakta de som inte svarat och säg just det. "Vi måste ha ditt svar i dag, annars kan du inte komma"... 

• Chicita
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-11-22 14:37:17 följande:
    Hehe, nej, men de kommer se att ett bord är borttaget. Vi bjöd folk så det  var max antal platser fyllda. Men 4 par kunde inte då de hade jobb och småbarn och dessutom dog min farfar förra veckan :'( därför har vi blivit 1.5 bord mindre. Det får alltså plats mer och det kommer synas. men det betyder inte att vi vill ha med okända personer eller vissa ändå ju. det är det som är det svåra.
    Vi har dessutom att vid honnörbordet så sitter vi själva. eftersom m2b familj har betett sig väldigt dåligt mot honom senaste året, så vill han inte ha dom vid sin sida och det håller jag med om (men det e en lång historia).. men skulle inte förvåna mig om det snackas om att ja se hade folk suttit där hade det funnits mer plats att ta med min pojk,flickvän osv..
    Det syns väl inte om ett bord är borta? Dom vet ju inte hur många bord som fanns där från början.
    Om ni har långbord så kan ni sprida ut gästerna lite genom att planera in luckor, låta bli att ställa en stol där, och istället dekorera mer på den platsen.
    Om ni har runda bord så plockar ni bort en plats på några bord och sprider ut stolarna lite mer där istället. Gör gärna det på de bord där det sitter äldre människor så att dom inte behöver trängas.
    Gör du det snyggt så kommer det se ut som att det ska vara så, istället för att det "fattas" folk  
  • Chicita
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-11-22 22:13:57 följande:
    Vi hade upplagt det som ett E. det är väl därför det syns att platser finns kvar. Försöker fundera på vad vi ska göra med sista bordet. tänkte om man ställer godiset eller nåt där..hmm.
    Vi hade ett bord som var längre än dom andra.  (vi hade också E-bord)
    Du kan ju eventuellt ha dom två yttre långborden ett bord längre än det i mitten. Och så ställer du mittenbordet med ett litet längre avstånd mot honnörsbordet (alltså skjut ner hela raden så att det hamnar centrerat mot dom andra två om du förstår hur jag menar). Ställ sen en stol eller två framför er, där det är meningen att folk kan komma och sätta sig en stund för att prata med er.
    Då ser det medvetet ut. Och alltså inte så uppenbart att det "saknas" ett bord

En annan variant är att ställa ut jämna bord, men att mitt på varje rad så ställer ni något större arrangemang som sträcker sig över bordet. Det kan vara godisburkarna exempelvis, blommor och annat som tar plats - men som passar in i temat och arrangemanget annars.
    Om ni gör så så "tappar" ni 6 platser alltså. Och om det är vanliga bord så är det ju 6 platser per bord... Alltså 1 bord försvinner på så sätt.

Det går att trolla så det ser ut att vara fullt fast det inte är det Flört 
Svar på tråden Hur många frågade er om de kunde ta med någon mer, trots det inte stod respektive i inbjudan? och ALLMÄNT LESS OCH SÅRAD