Oniq skrev 2011-11-24 14:37:28 följande:
Det är inte alla som har den ekonomiska eller platsmässiga möjligheten att bjuda alla plötsliga och kanske även väldigt tillfälliga kärlekar.
Om osa är någon månad innan bröllopet och paret bara varit ihop någon vecka så kan det bli dubbelt arbete för brudparet att först lägga till en +1 till någon för att någon vecka senare göra om det hela när denne/a +1 lika hastigt blivit ett ex som kanske t.o.m. måste 'o-bjudas' då det inte är en självklarhet att inbjudan endast gällde som sällskap till en som redan var bjuden...
Vi hade 6st som ville ta med sig sin nyfunna partner. Dagen då bröllopet väl blev av var det endast 2st som kom med sällskap. Behöver jag säga hur många olika bordsplaceringar vi fick gå igenom?
Vi blev t.o.m. tillfrågade om det gick att vänta med osa till någon vecka innan bara för att se om dom 'fortfarande var ett par då'
En annan (som jag faktiskt tyckte synd om) fick lov att ringa upp sitt ex och förklara att inbjudan inte längre gällde då de inte var ett par längre (hade blivit väldigt konstigt då exet mycket väl skulle kunna dyka upp annars)
En tredje flackade av och till med sin partner och blev väldigt förvånad då vi från vecka till vecka inte hållit 'partnerns' plats när de så ofta blev tillsammans igen.
Vad som passar ens dag och inte är oootroligt subjektivt
Oh fy vad jobbigt ni fick det. Va less man hade blivit. Men skönt då förstår du hur jag menar. Många verkar tycka sina bröllop är opersonliga och väldigt lätta. För mig är planer viktiga. Jag gillar detaljerat. Våra släkter är väldigt olika tex och vi har svårt att göra bordsplaceringar för dom bara för de inte går helt ihop. Sen bor vi i en liten ort med massa folk man kan älska och avsky. Så är livet faktiskt. man gillar inte alla människor. alla är inte snälla och alla är inte med på ett bröllop för njuta av kärleken och dagen utan för va där och skvallra och grejsa. Tyvärr är vår ort sådan. :(
Vi satt tex med bordsplaceringen nu. va skitsvårt. För försvinner en person ur den så sabbar det mycket av stämningen för man har blandat dom så det inte ska bli stelt. för tyvärr kan det bli det :( Därför känner man ju inte för att sätta in folk som kanske ändå inte kommer för de gjort slut osv (eftersom de bara varit ihop 1månad/vecka) eller i efterhand nu när man gjort klart allt.
Vi har dessutom stora släkter och har inte råd att bjuda alla, men vill även bjuda endel vänner.
Skulle vi då bjuda med folk i efterhand eller hemliga partners eller sådana som inte varit så seriösa länge, som vi inte ens sett hört eller träffat, så vill man jju kanske hellre ha med folk man känner. det måste man ju få känna på sin bröllopsdag liksom.
Folk verkar också tro att man slänger ihop allt hur snabbt och lätt som helst som ett vanligt kalas. det tar mycket tid att ordna allt. speciellt när man har en ettåring, ska flytta samtidigt och ens värdar bor långt bort. man stressar som en dåre som det är