• pulmonate

OPEN BAR - Hur mycket sprit??

Hej hej allihopa!

Vi ska ha en 7 rätters middag. Förrätt, och sen Ost buffè och tårta serveras i stående buffé, och 2 pastarätter och 1 kötträtt serveras sittande till bords. Vin och alcholfritt är inkluderat i priset till dessa moment. Vi beräknas äta mellan 19.30 - 23.30 circa.. (Jag vet att det låter lite crazy, men italienarna älskar deras mat!). 
    Sen ska vi ha musik mm. mellan 23.30 och 02.00 där vi hade tänkt ha en openbar. 
    Vi tänkte väl ha lite av allt... Starksprit så att man kan blanda egna drinkar samt sprit som man har för sig själv eller som shot, typ Whiskey, Jäger, Limoncello, Mirtillo, mm.  
    Så, HUR MYCKET DRICKER MAN egentligen?? Jag vill ju inte att det ska ta slut, samtidigt är det ju dumt att köpa tok för mycket.

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden OPEN BAR - Hur mycket sprit??
  • Vialpa

Handla på systemet och handla mer än nog och spara kvitto. Oöppnade flaskor lämnas lätt tillbaka.

• Styrka

På systemets hemsida finns en tabell för hur man beräknar alkoholmängd vid stora fester och middagar. men det är ju mest till maten då. till festen vet jag inte hur mycket tips jag kan bidra med, tyvärr. Vialpas tips är nog rätt bra ändå. Men tänk på att om något tar slut dricker folk mer än gärna nåt annat!

• Trivia

Det är alltså 2½ timme det är frågan om. På den tiden dricker är det väl rimligt att man kan få i sig 2-3 glas av något. Vissa dricker säkert mer medan en del känner sig nöjda efter det som serverats till middagen.
    Har för mig att ni inte gifter er i Sverige så då kanske det är svårt att lämna tillbaka som på systemet. Men de kanske kör på samma princip?
    Jag skulle nog rekommendera att ha någon ansvarig i baren. Risken är annars att folk tar i lite väl mycket när de blandar sina drinkar eller tar en whiskey...och då faller ju beräkningen.

• pulmonate

Hej!
    Nä vi gifter ju oss inte i Sverige, så det det finns inget Systembolag eller liknande. Man handlar sprit på supermarket helt enkelt. Får informera mig om hur det funkar med oöppnade flaskor!
    Ja, 2-3 drinkar tycker jag också låter rätt så troligt. Det är ju som du säger, vissa dricker säkert mer och vissa har säkert redan lyckas bli nöjda under maten.
    De har 3 alternativ på restaurangen:
    1) Open Bar för 40-50 pers = 200 euro, 50-100 pers 400 euro (vet inte hur dom tänker där..stor skillnad på om man är 50 eller 100) med färdigblandade drinkar i karaff (vet dock inte exakt hur mycket man får, men dom sa att det "borde inte ta slut": Men de kanske inte har sett Svenskar festa förut! haha
     2) Open Bar för 40-50 pers med bartender 300 euro, för 80/100 pers 600 euro
    3) Ta med egen sprit  och göra det själv. 

Undrar om det ens är lönt att fixa det själv? Vilken av dessa alternativen hade ni tagit? 

• Chicita

Hade jag haft pengar så hade jag valt alternativet med bartender eftersom det är bra service till gästerna. Vissa tycker att det är bökigt att blanda drinkar, och vissa andra har aldrig blandat en drink. 
    En bartender håller ju också ett litet öga på de som går till baren så det blir inte fylleslag av det hela. Alltså ingen tar en whiskyflaska och sätter sig i ett hör *typ* 

• pulmonate
    Chicita skrev 2011-12-02 19:46:22 följande:
    Hade jag haft pengar så hade jag valt alternativet med bartender eftersom det är bra service till gästerna. Vissa tycker att det är bökigt att blanda drinkar, och vissa andra har aldrig blandat en drink. 
    En bartender håller ju också ett litet öga på de som går till baren så det blir inte fylleslag av det hela. Alltså ingen tar en whiskyflaska och sätter sig i ett hör *typ* 
    *Hahah, skrattar när jag föreställer mig någon morbror med en whiskeyflaska i ett hörn* eller någon av de yngre kusinerna som shottar. Ler. Hade folk tagit med sig en flaska? Kan kanske hända. Ingen aning!
    Undrar hur pass bra bartendern är. Tvivlar på att de gör "riktiga" cocktails utan det är nog bara "Rum o Cola" typ. Undrar alltså om det är värt det dubbla priset! 

Tänkte om man skulle göra egen bar att man kunde ha 4 ramar där det står "drink recept" till de vanliga drinkarna så att folk har en aning om vad de ska blanda. Det positiva med att man fixar själv är att det blir lite "roligare" spritsorter, man kan ta med sig det som blir över. Dock dricker folk nog mer, som ni sa. Hmm!

• Chicita
    pulmonate skrev 2011-12-02 20:11:46 följande:
    *Hahah, skrattar när jag föreställer mig någon morbror med en whiskeyflaska i ett hörn* eller någon av de yngre kusinerna som shottar. Ler. Hade folk tagit med sig en flaska? Kan kanske hända. Ingen aning!
    Undrar hur pass bra bartendern är. Tvivlar på att de gör "riktiga" cocktails utan det är nog bara "Rum o Cola" typ. Undrar alltså om det är värt det dubbla priset! 

Tänkte om man skulle göra egen bar att man kunde ha 4 ramar där det står "drink recept" till de vanliga drinkarna så att folk har en aning om vad de ska blanda. Det positiva med att man fixar själv är att det blir lite "roligare" spritsorter, man kan ta med sig det som blir över. Dock dricker folk nog mer, som ni sa. Hmm!
    Flört

Ni borde ju inte behöva köpa grisen i säcken. Fråga vilka drinkar, ölsorter, vilket vin mm som ingår om ni väljer alternativet med bartender. Det bör dom kunna svara på tycker jag Glad
Svar på tråden OPEN BAR - Hur mycket sprit??