Inlägg från: SofieGog |Visa alla inlägg
  • SofieGog

Hjälp ang. karat på diamant!

Det kan namnas att diamanter under 0.25ct certificeras inte av ordentliga firmor sa som GIA, IGI, EGL. Bilden stammer som sagt inte med storleken de saljer.  Jag skulle aven vara valdigt forsiktig med att kopa diamanter pa Ebay, speciellt om det inte finns en riktig bild pa stenen/ringen. Jag skulle hellre kika pa kanda smyckes sidor utomlands sa som Blue Nile eller James Allen for att fa bra pris och kvalitet. Aven Diamond Geezer i England ar kand for att vara en bra sida for forlovningsringar.

• SofieGog

Det ar val ok OM man skriver i annonsen att diamanten pa bilden ar 0.3, annars tycker jag att det ar lite fuffens.... Sjalvklart kan man gora fynd pa Ebay men det ar viktigt att man gor ordentligt med research och jag skulle anda vara lite orolig. Jag laste nyligen pa ett Amerikanskt brollopsforum om en tjej som kopt en ring pa Ebay (for 7000 dollar!) och nar paketet dok upp sa var det bara silkespapper i.... Man far i och for sig tillbaka pengarna fran Ebay om man kan bevisa att men blivit lurad och att tex. paketet ar tomt men tank om man inte kan det...

• SofieGog
    2 0 1 2 skrev 2011-12-15 12:01:36 följande:
    Det är ju svårt att bevisa att paketet varit tomt? Nu läste jag precis i bildtråden med ringar om en tjej som köpt en UNDERBAR diamantring och är jättenöjd och även fått den värderad i Sverige och konstaterat att hon inte blivit lurad.  Lät hemskt det du berättade om!

Ja, om det står i annonsen att karaten som avses är lägre än den som visas vore det okej, men det framgick inte. Jag fick fråga hur många k den var på bilden. Illa tycker jag!

Ar det en private saljare eller ett foretag? Om det ar ett foretag sa kan du kan ju Googla dem och se om dom har en address och ar registrerade som guldsmed etc. Om du bestaller sa skulle jag ocksa oppna paketet infor personalen pa posten tex sa du har ett vittne om det skulle vara tomt. Posten har val ocksa overvakningskameror sa dar har du ju bildbevis om det skulle behovas (detta kan polisen fa om du anmaler det som bedrageri om du skulle bli lurad). Sa lange du ar forsiktig och ar redo ifall att nagot hander. Jag har kopt massor med saker pa Ebay och har aldrig haft nagot problem men nar det galler stora summor pengar ar det bast att vara forsiktig. Lycka till! 

• SofieGog
    durrasflikka skrev 2011-12-15 14:33:14 följande:
    Jag kan ju säga att jag har låtit en butik kolla på mina ringar och att om vi köpt centerstenen i sverige hade vi fått ge 5000 mer (för bara stenen) än vi gav för båda ringarna så hon sa också att vi inte blivit lurade.
    Diamanter ar helt klart billigare i England och USA an i Sverige, jag antar att detta ar pa grund av mindre moms och hogre konkurrans...
  • SofieGog
    Gullock skrev 2011-12-16 01:59:33 följande:
    Jag avråder att köpa på nätet då ni inte kan säkerställa vad ni får. Ni kan alltid få ringen värderad i efterhand av en juvelerare men det är en krånglig process då stenen måste avlägsnas från ringen för att bedömningen skall bli korrekt. Dessutom så märker ja att endast storleken (carat) diskuteras, Ken en diamant bedöms ju efter fyra kriterier som är precis lika viktiga för diamantens kvalitet oc därmed värde (storlek, färg, slipning och. Klarhet). Du kan köpa en stor diamant som är värd mindre n en 0,25a pga kvaliteten. Gå till en certifgerad juvelerare istället och gör ett säker köp och få bra kvalitet.
    Jag haller absolut med! Det var darfor jag namnde tidigare att det ar valdigt viktigt att gora "research" innan man koper diamanter over huvud taget och att undersoka om saljare ar certifigerad etc. Ar latt att betala for mycket for nagot av samre kvalitet eller for nagot som inte ens marks utan forstoringsglas. Las pa om de 4 C:a (Cut, Clarity, Colour, Carat), ga och se stenar i verkligheten och se vad som ar de viktigaste attributen for dig innan du koper. Ar storre chans att inte bli besviken pa sa vis.
  • SofieGog
    2 0 1 2 skrev 2011-12-16 12:06:25 följande:
    Om man läser specifikationerna på den här ringen, och kan någonting om diamanter, är den då värd sitt pris? Jag tycker ringen är oerhört vacker nämligen. Det står något om ett värdecertifikat också?

www.ebay.com/itm/280788846770?ssPageName=STRK:MEDWX:IT&_trksid=p3984.m1435.l2649
    Klarheten ar I1 vilket betyder att den har mycket med marken i stenen och kommer darfor troligen att ha svarta prickar synliga i stenen vilket aven gor att stenen blir mattare eller den set ut som det ar bomull inuti den i stallet for att ha brilliansen man letar efter i en diamant.  Jag skulle inte ga lagre an VS2/SI1 pa en osedd sten. Farg massigt sa tycker jag personligen att man inte behover ha D,E,F utan G-H ar utmarkt och ser vita ut.

Hoppas det hjalper.
Svar på tråden Hjälp ang. karat på diamant!