Gullock skrev 2011-12-16 01:59:33 följande:
Jag avråder att köpa på nätet då ni inte kan säkerställa vad ni får. Ni kan alltid få ringen värderad i efterhand av en juvelerare men det är en krånglig process då stenen måste avlägsnas från ringen för att bedömningen skall bli korrekt. Dessutom så märker ja att endast storleken (carat) diskuteras, Ken en diamant bedöms ju efter fyra kriterier som är precis lika viktiga för diamantens kvalitet oc därmed värde (storlek, färg, slipning och. Klarhet). Du kan köpa en stor diamant som är värd mindre n en 0,25a pga kvaliteten. Gå till en certifgerad juvelerare istället och gör ett säker köp och få bra kvalitet.
Jag haller absolut med! Det var darfor jag namnde tidigare att det ar valdigt viktigt att gora "research" innan man koper diamanter over huvud taget och att undersoka om saljare ar certifigerad etc. Ar latt att betala for mycket for nagot av samre kvalitet eller for nagot som inte ens marks utan forstoringsglas. Las pa om de 4 C:a (Cut, Clarity, Colour, Carat), ga och se stenar i verkligheten och se vad som ar de viktigaste attributen for dig innan du koper. Ar storre chans att inte bli besviken pa sa vis.