• 2 0 1 2

Hjälp ang. karat på diamant!

Har hittat en SÅ snygg ring, men den är på Ebay och jag har ingen möjlighet att titta på den innan jag ev. köper den. Vad jag funderar på är om den stämmer i proportionerna, får jag hem ringen så som den ser ut på bilden? Där ser nämligen centerdiamanten ganska stor ut. Vad jag vill minnas anger karat på diamanter storleken? Och i specifikationen står det att centerdiamanten är på 0,1 karat vilket jag då inte får ihop med bilden?

Total karat på ringen är 0,25, och centerdiamanten är då 0,1? Jag förstår inte
  • Svar på tråden Hjälp ang. karat på diamant!
  • 2 0 1 2

Tack för hjälpen! Såhär ser auktionen ut, det verkar som om certifikat medföljer?

• 2 0 1 2

Tack snälla ni för era svar!

• 2 0 1 2
    SofieGog skrev 2011-12-12 17:18:04 följande:

Det kan namnas att diamanter under 0.25ct certificeras inte av ordentliga firmor sa som GIA, IGI, EGL. Bilden stammer som sagt inte med storleken de saljer.  Jag skulle aven vara valdigt forsiktig med att kopa diamanter pa Ebay, speciellt om det inte finns en riktig bild pa stenen/ringen. Jag skulle hellre kika pa kanda smyckes sidor utomlands sa som Blue Nile eller James Allen for att fa bra pris och kvalitet. Aven Diamond Geezer i England ar kand for att vara en bra sida for forlovningsringar.

Tack! Ska kolla upp detta.
  • 2 0 1 2

Samtidigt som jag skrev och frågade er här på BT skrev jag och frågade annonsören, som svarade att jag hade rätt. Diamanten på bilden är 0,3 karat och om jag sände min emailadress skulle de skicka en bild på en ring med 0,1 karat i centerstenen.

Jag svarade att jag tyvärr inte ofullständiga annonser och att jag hellre skulle köpa en likadan ring för mycket mer pengar hos nån annan, än handla av dem. Sedan tackade jag för mig. Nu letar jag vidare efter en billig, fin vitguldsring. Bläh!

• 2 0 1 2
    2 0 1 2 skrev 2011-12-12 18:06:38 följande:
    Samtidigt som jag skrev och frågade er här på BT skrev jag och frågade annonsören, som svarade att jag hade rätt. Diamanten på bilden är 0,3 karat och om jag sände min emailadress skulle de skicka en bild på en ring med 0,1 karat i centerstenen.

Jag svarade att jag tyvärr inte ofullständiga annonser och att jag hellre skulle köpa en likadan ring för mycket mer pengar hos nån annan, än handla av dem. Sedan tackade jag för mig. Nu letar jag vidare efter en billig, fin vitguldsring. Bläh!
    Att jag tyvärr inte stödjer ofullständiga eller felaktiva annonser, skulle det stå.
  • 2 0 1 2
    durrasflikka skrev 2011-12-12 19:32:56 följande:

Som sagt så stämmer kanske inte bilden överrens med hur många karat de är på, MEN den är kanske inte lika bred som den ser ut så proportionerna kan ändå stämma.

Mina ringar såg ut såhär på annonsbilden (också köpt på ebay)

Såhär såg de ut när jag fick dem. =)
    Jättefina ringar!

Jag tycker ändå det är fel att de visar bild på en ring de inte säljer. Om jag hade sålt en saab 900 visar jag ju inte bild på en saan 9-5...
  • 2 0 1 2
    SofieGog skrev 2011-12-15 11:59:11 följande:
    Det ar val ok OM man skriver i annonsen att diamanten pa bilden ar 0.3, annars tycker jag att det ar lite fuffens.... Sjalvklart kan man gora fynd pa Ebay men det ar viktigt att man gor ordentligt med research och jag skulle anda vara lite orolig. Jag laste nyligen pa ett Amerikanskt brollopsforum om en tjej som kopt en ring pa Ebay (for 7000 dollar!) och nar paketet dok upp sa var det bara silkespapper i.... Man far i och for sig tillbaka pengarna fran Ebay om man kan bevisa att men blivit lurad och att tex. paketet ar tomt men tank om man inte kan det...
    Det är ju svårt att bevisa att paketet varit tomt? Nu läste jag precis i bildtråden med ringar om en tjej som köpt en UNDERBAR diamantring och är jättenöjd och även fått den värderad i Sverige och konstaterat att hon inte blivit lurad.  Lät hemskt det du berättade om!

Ja, om det står i annonsen att karaten som avses är lägre än den som visas vore det okej, men det framgick inte. Jag fick fråga hur många k den var på bilden. Illa tycker jag!
  • 2 0 1 2
    SofieGog skrev 2011-12-15 14:25:53 följande:

Ar det en private saljare eller ett foretag? Om det ar ett foretag sa kan du kan ju Googla dem och se om dom har en address och ar registrerade som guldsmed etc. Om du bestaller sa skulle jag ocksa oppna paketet infor personalen pa posten tex sa du har ett vittne om det skulle vara tomt. Posten har val ocksa overvakningskameror sa dar har du ju bildbevis om det skulle behovas (detta kan polisen fa om du anmaler det som bedrageri om du skulle bli lurad). Sa lange du ar forsiktig och ar redo ifall att nagot hander. Jag har kopt massor med saker pa Ebay och har aldrig haft nagot problem men nar det galler stora summor pengar ar det bast att vara forsiktig. Lycka till! 

Tack för tips!
    durrasflikka skrev 2011-12-15 14:33:14 följande:
    Jag kan ju säga att jag har låtit en butik kolla på mina ringar och att om vi köpt centerstenen i sverige hade vi fått ge 5000 mer (för bara stenen) än vi gav för båda ringarna så hon sa också att vi inte blivit lurade.
    Oj, gudars!

Jag har nu skambjudit på en ring... Får se vad som händer!
  • 2 0 1 2

Tack för era råd, naturligtvis har ni rätt och jag ska ha vad ni säger i åtanke!

Svar på tråden Hjälp ang. karat på diamant!