Inlägg från: MrsSilfverblad2b |Visa alla inlägg
  • MrsSilfverblad2b

Hjälp ang. karat på diamant!

2 0 1 2 skrev 2011-12-16 12:06:25 följande:
    Om man läser specifikationerna på den här ringen, och kan någonting om diamanter, är den då värd sitt pris? Jag tycker ringen är oerhört vacker nämligen. Det står något om ett värdecertifikat också?

www.ebay.com/itm/280788846770?ssPageName=STRK:MEDWX:IT&_trksid=p3984.m1435.l2649

Jättefin ring till att börja med!

Angående stenarna så ligger de bra till på cut (ideal cut), helt ok på color (G-H= top wesselton/wesselton) På en såpass stor sten som mittenstenen (0,5 ct) så skulle jag helst inte gått under G men det är ju en smaksak. 

När det kommer till clarity däremot så ligger de inte särskilt bra till. I1 betyder att ringen har inneslutningar (små luftbubblor oftast, som kom till när stenen bildades för miljoner år sedan) som är synliga med blotta ögat, även för ett otränat öga. Inneslutningarna kan också påverka hållbarheten på stenen, dvs den kan gå i sönder vid en kraftig stöt. Därav det låga priset tror jag!

Jag hade satsat på en mindre sten av bättre kvalitet för det priset.

Hoppas det blev lite klarare, lycka till!

12-05-12
  • MrsSilfverblad2b

Ja, när det gäller färg i alla fall. Sen skulle jag nog inte våga köpa en sten med clarity I1, även om stenen är liten.

Mitt tips är att försöka hitta en ring med åtminstone SI1 i klarhet.

12-05-12
  • MrsSilfverblad2b
    2 0 1 2 skrev 2011-12-16 14:56:00 följande:
    Oj, okej!  Jises vad mycket att tänka på..!

Visst är det!! Jag har precis köpt en sten på internet så jag är helt uppsnurrad i dessa 4 viktiga C:n!
    För mig blev det en princess-slipad sten
    Clarity: VVS2
    Cut: Ideal
    Color: D (river)
    Carat: 0,41

Certifierad via GIA och jag gav 7000 kr för den på diamatia.com. Känns som en bra affär men hade säkert kunnat hitta den billigare på en amerikansk sajt, fast jag vågade inte det. Tycker att det känns bra att jag hade 2 veckors öppet köp så att jag kunde gå till en guldsmed och få den kontrollerad innan jag bestämde mig.

12-05-12
  • MrsSilfverblad2b
    KhiraLii skrev 2011-12-16 17:00:01 följande:
    Har GIA börjat gradera cut på princesser? Frågar av ren nyfikenhet
    Hej! Du har rätt, det gör de inte. Jag hade inte rapporten framför mig när jag skrev utan tog infon från "minnet".

Finns en sektion som heter additional grading information, där står det polish och symmetry: very good. Det var den infon jag menade. Lägg märke till att det stod very good och inte ideal. Fel igen! Tack för påminnelsen.
    12-05-12
  • MrsSilfverblad2b

Hallå igen!

Väldigt bra pris, jaa! Men så var det ju det där med clarity I1. Dvs att det kommer finnas märken, bubblor osv i stenen som syns med blotta ögat, plus att det finns en risk (om än liten) att stenen går sönder.

Hade jag varit du hade jag försökt hitta en sten med åtminstone SI1, men det är ju inte jag som ska köpa.

Lycka till!

12-05-12
  • MrsSilfverblad2b
    2 0 1 2 skrev 2011-12-19 13:50:39 följande:
    Aha, det ska vara ett S framför...! Tack! =)
    haha, ja det är inte lätt! Här är en liten lathund:

Color: D-H
    Clarity: FL, VVS, VS, SI
    Cut: Exellent, very good, good

Inte under det tycker jag. Och ju större sten du köper, desto bättre egenskaper ska du satsa på.
    12-05-12
  • MrsSilfverblad2b

Det stämmer att SI är sämre än VS. SI = Small Inclusions och VS= Very small (inclusions). I= Inclusions.

Det jag har skrivit ovan går i "bra-ordning" dvs FL är bäst, SI är "sämst".

Det betyder att ringen du bifogade är BRA! Som du märker är priset lite högre också.

12-05-12
  • MrsSilfverblad2b

Det blir säkert hur bra som helst!! Fin ring och vilket bra pris!

12-05-12
Svar på tråden Hjälp ang. karat på diamant!