chabar skrev 2011-12-16 14:45:15 följande:
Här har du en länk med exempel på inneslutningar i de olika graderingarna ;
www.a1-diamond.com/Diamond-Clarity.html
Ner till SI2 brukar räknas som "ögonrent", d.v.s att du ser inneslutningarna med lupp med att de sällan eller inte alls uppfattas med blotta ögat.
Samma regler gäller ju alltså hur stor stenen än är, så även små stenar i I1 har ju isf inneslutningar. Däremot kan ju stenar vara ex 0,2 ct med ungefär 20 st - då kanske det är svårare att se att de är av den kvalitén.
Jag skulle satsa på en mindre sten i en bättre kvalitet, alltså inget under si2.
Köper du en sten i si1 kvalitet så är den ju i regel sen och fin och bra värde för pengarna.
Jag tänker hellre färre stenar som är fina - som dom ska- än stora med risk att dom är grumliga eller har sämre hållbarhet (!). Ett smart tips kan ju vara att köpa en ring med många små stenar, ringen kostar i regel mycket mindre än om ct hade varit samlad i en sten och det blingar och glittrar ju så fantastiskt!
Ja det var så jag tänkte göra i så fall! Alltså, köpa en ring med många små stenar i lite finare kvalitet. Är en djungel med stenar ju! Jisses =). Vad snälla ni är som tar er tid att förklara för mig!