Inlägg från: Devilcandy |Visa alla inlägg
  • Devilcandy

"Köpa kuvert" istället för present

Hej!

I Norge finns en tradition som jag funderar på till vårt bröllop i november, men jag är lite osäker på hur folk i Sverige skulle reagera och hur man skulle lägga fram det. Det går ut på att man istället för att köpa present till brudparet skänker en slant till festen, dvs att varje gäst betalar t.ex. 150-200 kr som man kan använda till lokal, mat och så vidare. Då vi just nu sitter och funderar på budget och kollar priser tycker jag det låter som en trevlig tradition *host* men jag är osäker på om det skulle uppfattas som snålt och gnidigt.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden "Köpa kuvert" istället för present
  • Devilcandy
    TheD skrev 2011-12-14 22:30:12 följande:
    Det är väl det som är den heta diskussionen "Kuvertavgift eller inte" här på BT.... Finns ju några såna trådar.
    Ah, ursäkta. Är precis ny här och har inte riktigt listat ut forumsfunktionerna än. Ska kolla in vad som sägs där. 
  • Devilcandy

Men jisses. Klickar runt mig lite och hittar ingen sökfunktion över huvud taget. Det måste väl gå att söka i forumet?

Nä, tanken är inte att varje gäst ska betala för sig själv helt och hållet, men att i alla fall en del av finansieringen kan komma därifrån. Vi har båda haft separata hushåll sedan tidigare och är dessutom hamstrar av rang, så vi får snart inte plats med en enda pryl till här hemma - så andra presenter hade visserligen varit trevliga, men kanske mindre praktiska.

• Devilcandy

*headdesk* Hittade sökfunktionen nu. Glöm att jag sa något.

• Devilcandy

Klänningen är fixad och klar, ska använda min mors gamla. Lyckligtvis har vi gott om talangfulla vänner som kan hjälpa till med andra saker man behöver fixa också, som snygga inbjudningskort, hår och så vidare, så budgeten kan pressas på många ställen. Det som kommer kosta och som ska få kosta är festlokalen och maten där.

Nå, bara en lös fundering. Det är ett år kvar, det finns gott om tid att planera på. 

Svar på tråden "Köpa kuvert" istället för present