Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
Innan jag bytte till bilmek så gick jag lantbruk ett år. Men har helt bytt inriktning på "gamla dar"
Vilken trevlig sida! Sitter och antecknar recept just nu! Flera som jag vill prova. Själv har jag märkt att italienarna inte har goda tårtor!!! Alla har en sån konstig "apelsin" smak i grunden som jag inte fattar vad det är och är ofta torra! Nä, det kan dom inte göra bra! Men maten och efterätter kan dom verkligen! Bara av att bo här i 7 år snart har man lärt sig mycket om matlagning.
Jag ska härmed dela med mig "DET GODASTE RECEPTET PÅ TIRAMISÙ". Detta kommer direkt ifrån min fästmans mormor! Och fast än jag provat mååånga så slår ingen denna! Så ni håller på att få en stor hemlis här!
Tiramisù (della Gegia)
2-3 dl starkt kaffe med 1msk socker
4 ägg gulor
2 ägg vitor
500g mascarpone
1 hekto socker
1 paket pavesini (200g) eller 2 paket savoiardi
2 msk brandy, marsala, amaretto eller liknande
kakao till decoration
1 mellan-stor alliminum form
Koka kaffe och låt svalna
Vispa äggulorna och sockret pösigt & blanda sedan in mascarpone tills det blir krämigt och välblandat
Vispa äggvitan för sig tills det blir fluffigt och rör sedan ner det i ägg-blandningen.
Blanda ner spriten
Doppa keksen snabbt i kaffet (dem behöver alltså inte vara genomblöta för då blir det för geggigt) och lägg ut dem i ett lager i formen.
Täck kexen med ett lager av krämen
Sila över kakao
Gör sammanlagt 3 lager på samma sätt.
Ställ in i kylen 3-4 timmar.
KLAR!