Inlägg från: Jalle |Visa alla inlägg
  • Jalle

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Här är tårtor och annat gott som jag gjorde till min dotters dop för snart 2 år sedan. Tårtorna är gjorda av chokladbottnar fyllda med chokladmousse och apelsinmousse och marsipan på topp. Kakorna är chokladbröd och mördegskakor med kristyr. Och så gjorde jag chokladbollar med strössel. Gissa färgtemat.....
  • Jalle

Ja, det är roligare att göra tårtor än kakor. Och just de här kakorna var skittråkiga att göra. Tunn mördeg som bara gick sönder när jag skulle ta ut dem med pepparkaksmått. Gör jag aldrig om. Chokladbollar däremot går ju fort att göra, och dem älskar ju alla! Fina tårtor ni gör förresten! Har följt den här tråden med stort intresse, är lite "bak-freek".

• Jalle
    ClaraH skrev 2012-08-14 13:38:40 följande:
    I tidigare inlägg har jag ju berättat att jag ska göra en bröllopstårta. Jag är nu rätt så klar på hur jag ska få till det med all planering, vilka bottnar jag ska ha osv. Men nu skulle jag gärna vilja ha er åsikt om fyllningar. Tror ni att dessa passar ihop. Nedifrån och upp: Hallonmousse, vit chokladmousse och överst och ett tjockare lager limemousse. Hallon och vit choklad verkar vara en klassiker, men jag blir lite osäker på om limemousse passar in. Personligen är jag jätterädd för att chokladmoussen ska vara för söt, men de vill inte ha mörkare choklad och det är lite philladelphia i också, så det kanske blir bra.

Vad tror ni? Finns det andra kombinationer som skulle passa bättre ihop (tre lager)?
    Vi hade moussetårta på vårt bröllop. Browniebotten, limemousse med färska hallon och vitchokladmousse. Vi fick mycket beröm för tårtan och det var just kombinationen med det söta i botten och vit choklad och det syrliga av limen och hallonen som flera sa var kanon. Jag tycker själv att det blev väldigt gott!

Här är receptet som jag använde (bytte ut jordgubbar mot hallon); http://bakochdessert.se/recept/visa-recept/lime-och-vit-chokladmousse-pa-browniebotten
  • Jalle
    Mallis12 skrev 2012-08-14 23:06:24 följande:
    Nu är inte jag hemlig längre! ;)

Här kommer några av de jag gjort på den senaste tiden :)
    Jag började baka lite när sonen skulle döpas -08 och nu har jag kommit igång mer.

Denna var enkel att göra men ser svår ut! Min syster redigerade ihop en vanlig bild till svart och vit. Sedan tog jag bkplåtspapper på dataskärmen och ritade av ^^
    Sen tog jag skapell och gjorde en mall och sen bara lade över tårtan och ritade med ätbar färg :)
    Imponerad!
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm